Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HP Pavilion startar ej


peof

Rekommendera Poster

Pavilion dv 6 helt död på skärm. Endast volym och WiFi lyser ött och det blinkar jämte tangentbord på vänster sida och ovanför tangentbord höger överdel.

Ingen lampa lyser för hårddisk. Hårddisken går att läsa i docka och man känner att den roterar när den är monterad i datorn.

Är det någon som drabbats av detta? Vad kan lösningen vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En möjlig orsak kan vara att skärmens bakgrundsbelysning gått sönder. Hände med min frus bärbara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den är damsugen och ser bra ut då jag lyfter på ramen. Verkar som den inte har kontakt med hårddisken.

Har kollat RAM minnen och de verkar OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behövs inte ens en hårddisk för att en bärbar dator ska starta så mycket att datortillverkarens logga eller info om datorn visas.

 

Att dammsuga inne i en dator kan förstöra elektroniska kretsar pga statisk elektricitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag kollat med annan skärm så borde ju det komma upp en logga HP. Men inget liv alls.

Kan det vara moderkort? Och då finns väl inget att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog en stor risk för att det är moderkortet som gett upp. Eftersom det lyser så är det nog inte nätadaptern, batteriet och dess laddning. Men om det går bra att ta ur batteriet så gör det och försök köra datorn utan batteri men med strömsladden i. Kan också vara bra att testa med att både ta ut batteriet och strömsladden i 10 minuter och sen sätta tillbaks batteriet för att vara säker på att det inte är någon hårdvarudel som har "låst sig".

 

Hur gammal är datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat med och utan batteri med nätadapter.

Verkar läsa CD men inget mer när jag försöker med reparationsskiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan jag inte komma på något mer utan den datorn har nog gjort sitt, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-04-13 på 14:30, peof säger:

Har kollat RAM minnen och de verkar OK.

Hur har du gjort det? En minnesplats kan vara ur funktion. Prova med byta plats för minnet eller prova med ett minne om du har fler installerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat med ett i taget med en tom plats men ingen skillnad.

Helt död och ingen reaktion från hårddisklampan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...