Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outlook, utskrift av gemensamma kalendrar


nilmol

Rekommendera Poster

4 minuter sedan, nilmol säger:

 

Huvudfrågan, precis som det står i rubriken, gällde _utskrift_. Vad har du att säga om det som kan vara till hjälp?

 

/n

Inget, det är därför som jag inte har svarat på det fast jag har följt tråden. Men det ämnet verkar vara väl genomgånget vid det här laget och därför tyckte jag att jag kunde svara på något annat som du tog upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog inte upp det "per se" för att jag ville väcka en diskussion om vad som är modernt eller inte. Det måste få bli en annan tråd.

Jag tog upp det i kontexten huruvida det ibland kan vara mer modernt med en utskrift som kan anslås för alla att se i stället för att varje gång sätta sig vid en dator.

WYSIWYG var något av det mest moderna som fanns när det kom. Har det blivit omodernt?

 

Min usla iPhone6+ klarar inte att visa kalender för en hel månad, eller så vet jag inte hur man gör. Hur gör dina ungdomar?

 

Dessutom måste man ha sk AirPrint installerad i sin skrivare. Ett påhitt från Apple för att man inte ska behöva en drivrutin till sin skrivare. Men vad är då AirPrint - om inte en drivrutin? Men nån månadsutskrift kan jag inte få till oavsett.

 

/n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎04‎-‎12 på 16:59, nilmol säger:

Tänkte skriva ut våra gemensamma kalendrar i Outlook men det funkar inte längre?!?

 

Är tämligen säker på att jag skrivit ut våra gemensamma kalendrar i en och samma utskrift tidigare men nu kan man uppenbarligen bara skriva en kalender i taget.

 

Kan följande vara en lösning, för utskrift av sammanslagna kalendrar (vilket inte framgår i rubriken).

 

(Hoppa över annonsen om "Including its attendee".)

 

https://www.extendoffice.com/documents/outlook/3533-outlook-print-calendars-in-overlay-mode.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det är ju nåt man inser här. Det är fullständigt omöjligt att vara övertydlig.

Att det gäller sammanslagna kalendrar står dock i texten i mitt första inlägg.

Hursomhelst så verkar detta var något som kan tänkas fungera. Jag får se hur jag gör. Som jag sagt innan, jag har inte särskilt stor lust att installera tilläggsprogram för att göra en simpel sak som Outlook borde göra.

 

Men tack iaf.

 

/n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, nilmol säger:

Nä, det är ju nåt man inser här. Det är fullständigt omöjligt att vara övertydlig.

Att det gäller sammanslagna kalendrar står dock i texten i mitt första inlägg.

Hursomhelst så verkar detta var något som kan tänkas fungera. Jag får se hur jag gör. Som jag sagt innan, jag har inte särskilt stor lust att installera tilläggsprogram för att göra en simpel sak som Outlook borde göra.

 

Men tack iaf.

 

Jo, du har förklarat detta med tilläggsprogram, men vad har det med den föreslagna lösningen att göra?
 
Så behöver man inte vara övertydlig, så det gör inget att det är omöjligt att vara. Men när det gäller rubriken så är den missvisande, problemet har väl inget med om kalendrar är "gemensamma" eller inte att göra.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, ChristerE säger:

 

Jo, du har förklarat detta med tilläggsprogram, men vad har det med den föreslagna lösningen att göra?
 
Så behöver man inte vara övertydlig, så det gör inget att det är omöjligt att vara. Men när det gäller rubriken så är den missvisande, problemet har väl inget med om kalendrar är "gemensamma" eller inte att göra.

 

Bortsett från att metoden ser komplicerad ut så kan jag inte få fram de menyval som anges. Dvs "Overlay, Screenshot, " mm. Vad jag kan se så har personen som satt ihop förslaget ett tilläggsprogram som heter "KUTOOLS" installerat. Antagligen för att möjliggöra det som föreslås. Jag har vridit och vänt på mitt Outlook och jag kan inte få till det på det sätt som föreslås. Kan vara en brist hos mig också förstås. Men om det krävs en installation av "KUTOOLS" är jag inte så jätteroad.

 Och oavsett vilket så är min metod med klipp och klistra enklare. Åtminstone för mig.

Men jag är väldigt nyfiken på hur MS motiverade att man skulle frångå WYSIWYG i just kalendern i Outlook.

 

Angående rubriken så kan du väl ändå inte mena att allt måste stå där? Borde man som frågeställare inte kunna förvänta sig att de som avser svara läser igenom hela frågeställningen?

I rubriken framgår det att frågan handlar om Outlook och gemensamma kalendrar. Själva problemet beskriv i texten. Lite av en standardmetod att skriva på när man har en fråga som, enligt min mening, är för komplex för att rymmas i en rubrik. Förstår därför inte alls hur du kan påstå att rubriken är missledande? Det är ju Outlook och gemensamma kalendrar och utskrift som frågan gäller.

Läser du enbart rubrikerna i ditt dagliga liv också? I så fall tror jag att du har, och kommer att, missa mycket.

 

/n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, nilmol säger:

Men jag är väldigt nyfiken på hur MS motiverade att man skulle frångå WYSIWYG i just kalendern i Outlook.

Nyfiken får du ju vara men ingen här kan ju veta hur MS designteam för Outlook resonerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan var retorisk. Av just det skäl du nämner. Trodde det var uppenbart. Får väl ta det som en läxa och bli tydlig med sånt också.

 

/n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, det är väl det att jag och många andra är så inställda på problemlösning och svar på direkta frågor att det många gånger blir svårt att upptäcka när någon mer är ute efter att diskutera något i största allmänhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,

 

Så, i vilket av dina inlägg bidrar du till problemlösningen?

 

Om du går igenom tråden noga så ska du finna att det finns två inlägg där avsändaren seriöst försöker hjälpa till med problemlösning. Inget av dem bär din signatur. Säger det dig något?

 

/n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, nilmol säger:

 

Bortsett från att metoden ser komplicerad ut så kan jag inte få fram de menyval som anges. Dvs "Overlay, Screenshot, " mm. Vad jag kan se så har personen som satt ihop förslaget ett tilläggsprogram som heter "KUTOOLS" installerat. Antagligen för att möjliggöra det som föreslås. Jag har vridit och vänt på mitt Outlook och jag kan inte få till det på det sätt som föreslås. Kan vara en brist hos mig också förstås. Men om det krävs en installation av "KUTOOLS" är jag inte så jätteroad.

 Och oavsett vilket så är min metod med klipp och klistra enklare. Åtminstone för mig.

Men jag är väldigt nyfiken på hur MS motiverade att man skulle frångå WYSIWYG i just kalendern i Outlook.

 

Angående rubriken så kan du väl ändå inte mena att allt måste stå där? Borde man som frågeställare inte kunna förvänta sig att de som avser svara läser igenom hela frågeställningen?

I rubriken framgår det att frågan handlar om Outlook och gemensamma kalendrar. Själva problemet beskriv i texten. Lite av en standardmetod att skriva på när man har en fråga som, enligt min mening, är för komplex för att rymmas i en rubrik. Förstår därför inte alls hur du kan påstå att rubriken är missledande? Det är ju Outlook och gemensamma kalendrar och utskrift som frågan gäller.

Läser du enbart rubrikerna i ditt dagliga liv också? I så fall tror jag att du har, och kommer att, missa mycket.

 

I artikeln står det redan i första stycket "But in this article, I will introduce a workaround to print several calendars in overlay mode without add-ins or other software.". Sen har man lagt in reklam för diverse tillägg, men det är ju bara att bortse från.
 
Jag har testat i Outlook 2016 och det fungerar precis som det beskrivs i artikeln. Du skrev tidigare i tråden att du använder Outlook 2016 så rimligtvis borde det fungera för dig också. Det ingår användning av en skärmdump i den här metoden också, lite klumpigt med t ex beskärning kan jag tycka. Men inget tilläggsprogram behövs i alla fall, det du vill undvika.
 
Hittar du inte i menyerna kan du välja att visa som Överlägg direkt i de tillagda/sammanslagna kalendrarna (utom i den första då). Klicka på den lilla pilen till vänster om den tillagda kalenderns namn.
 
Så till rubriken, som du återkommer till ...
Jag menar inte alls att allt ska stå där. Var får du det från? Jag skrev att den är missvisande, d v s att tråden handlar om gemensamma kalendrar fast problemet egentligen handlar om sammanslagna kalendrar (Överlägg i svensk version av Outlook). Att skriva ut en gemensam kalender har du rimligtvis inget problem med. Men du skulle få problem med sammanslagna kalendrar även om de inte är gemensamma. Hade rubriken varit t ex "Outlook, utskrift av kalendrar" så hade den givit en vink om trådens innehåll, och man hade fått detaljer när man läst vidare i tråden.

Du skrev tidigare:
"Jag har Office 365. Så det ska väl vara det absolut senaste utgåvan som finns. Fast det står Outlook 2016 om man högerklickar på ikonen."
Office 365 är en prenumeration, programmen man installerar är de "gamla vanliga", därav Outlook 2016. Med prenumerationen får man rätt att installera nya versioner när de kommer. Om man sen gör det är en annan sak.
 
---
Oavsett hur de tolkas så är mina inlägg faktiskt menade som seriösa försök att hjälpa till. Gav t ex en vink i förra inlägget om att tipset inte handlar om tilläggsprogram, men det verkade inte nå fram.
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, ChristerE säger:

 

I artikeln står det redan i första stycket "But in this article, I will introduce a workaround to print several calendars in overlay mode without add-ins or other software.". Sen har man lagt in reklam för diverse tillägg, men det är ju bara att bortse från.
 
Jag har testat i Outlook 2016 och det fungerar precis som det beskrivs i artikeln. Du skrev tidigare i tråden att du använder Outlook 2016 så rimligtvis borde det fungera för dig också. Det ingår användning av en skärmdump i den här metoden också, lite klumpigt med t ex beskärning kan jag tycka. Men inget tilläggsprogram behövs i alla fall, det du vill undvika.
 
Hittar du inte i menyerna kan du välja att visa som Överlägg direkt i de tillagda/sammanslagna kalendrarna (utom i den första då). Klicka på den lilla pilen till vänster om den tillagda kalenderns namn.
 
Så till rubriken, som du återkommer till ...
Jag menar inte alls att allt ska stå där. Var får du det från? Jag skrev att den är missvisande, d v s att tråden handlar om gemensamma kalendrar fast problemet egentligen handlar om sammanslagna kalendrar (Överlägg i svensk version av Outlook). Att skriva ut en gemensam kalender har du rimligtvis inget problem med. Men du skulle få problem med sammanslagna kalendrar även om de inte är gemensamma. Hade rubriken varit t ex "Outlook, utskrift av kalendrar" så hade den givit en vink om trådens innehåll, och man hade fått detaljer när man läst vidare i tråden.

Du skrev tidigare:
"Jag har Office 365. Så det ska väl vara det absolut senaste utgåvan som finns. Fast det står Outlook 2016 om man högerklickar på ikonen."
Office 365 är en prenumeration, programmen man installerar är de "gamla vanliga", därav Outlook 2016. Med prenumerationen får man rätt att installera nya versioner när de kommer. Om man sen gör det är en annan sak.
 
---
Oavsett hur de tolkas så är mina inlägg faktiskt menade som seriösa försök att hjälpa till. Gav t ex en vink i förra inlägget om att tipset inte handlar om tilläggsprogram, men det verkade inte nå fram.
 

Jamen...

 

Jag läste vad du skrev, budskapet nådde fram. Därför svarade jag "Men om det krävs en installation av "KUTOOLS" är jag inte så jätteroad. "

Nyckelordet här är "om". Du har själv citerat mig. Läste du det inte innan?

Jag tolkade ditt svar som ett seriöst försök att hjälpa till. Jag uppskattar ansträngningen och tackar för det. Men när jag tittar igenom det tillvägagångssätt som krävs i den föreslagna lösningen så känns det som att min hittillsvarande lösning med klipp och klistra inte är mer komplicerad. Så det får vara.

 

Sen, det här om rubriken. Och det är inte jag som återkommer till den. Det är du som tog upp det. Nu om igen. Ingen annan än just du har haft nåt att invända. Så, vilket ord i rubriken är det som du anser vara missledande?

Är det Outlook? I så fall vilket annat program har detta handlat om?

Är det utskrift? Har jag efterfrågat någon annan funktion än utskrift?

Är det gemensamma? Har det varit något annat än gemensamma kalendrar på tal?

Är det kalendrar? Har jag efterfrågat något annat än just kalenderdelen i Outlook?

 

Eller är du bara sur för att du behövde läsa hela frågeställningen i textdelen? Eller har vi olika uppfattning om innebörden av ordet missleda? På vilket sätt har jag försökt dupera, förvilla eller vilseföra dig med innehållet i rubriken?

Oavsett vilket så orkar jag inte med den diskussionen längre. Den har heller ingen plats i den här tråden. Får jag föreslå att du startar en ny tråd om den frågan. Ett förslag på rubrik kan vara:

"Hur får man alla här i forumet att skriva hela sin frågeställning helt komplett och i en enda rubrik så att man slipper läsa i textdelen?" I textdelen kan du skriva tex "Läs rubriken!"

 

/n

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tar vi det lugnt här i tråden och börjar inte nästan anklaga andra medlemmar. Tänk på att alla här svarar på sin fritid och gör sitt bästa för att de tycker det är trevligt att kunna hjälpa någon annan med ett problem, men möts man av negativa inlägg så slutar man att svara.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎04‎-‎15 på 22:53, skrev nilmol:

Jamen...

 

 

Inte alls meningen att hetsa upp stämningen här, men …
 
Jag läste vad du skrev, budskapet nådde fram. Därför svarade jag "Men om det krävs en installation av "KUTOOLS" är jag inte så jätteroad. "
Nyckelordet här är "om". Du har själv citerat mig. Läste du det inte innan?

Jo, jag läste det, och också det du skrev lite tidigare i samma stycke ”Vad jag kan se så har personen som satt ihop förslaget ett tilläggsprogram som heter "KUTOOLS" installerat. Antagligen för att möjliggöra det som föreslås.” Var fick du det från, det behövs ju inget tilläggsprogram. Tipset fungerar utan tilläggsprogram, det förklaras i artikeln och jag kommenterade det också i mitt inlägg.
 
Jag tolkade ditt svar som ett seriöst försök att hjälpa till. Jag uppskattar ansträngningen och tackar för det. Men när jag tittar igenom det tillvägagångssätt som krävs i den föreslagna lösningen så känns det som att min hittillsvarande lösning med klipp och klistra inte är mer komplicerad. Så det får vara.
Det håller jag med om. Även om inget tilläggsprogram behövs så handlar det ändå om en skärmdump och beskärning (som jag också kommenterat tidigare).
 
Sen, det här om rubriken. Och det är inte jag som återkommer till den. Det är du som tog upp det. Nu om igen. Ingen annan än just du har haft nåt att invända. Så, vilket ord i rubriken är det som du anser vara missledande?
Jag hade redan förklarat att ditt problem inte har med ”gemensamma” kalendrar att göra, därav min formulering om ”återkommer”.
 
Är det Outlook? I så fall vilket annat program har detta handlat om?
Nej, det är inte Outlook.
 
Är det utskrift? Har jag efterfrågat någon annan funktion än utskrift?
Nej, såklart är det inte utskrift.
 
Är det gemensamma? Har det varit något annat än gemensamma kalendrar på tal?
Just det, det är ”gemensamma”. På tal har ”gemensamma” varit, och det är ju det jag har kämpat med att förklara att det inte handlar om. Problemet handlar om att skriva ut ”sammanslagna” kalendrar. Om de är ”gemensamma” eller inte har inte med saken att göra. Läs mina tidigare inlägg igen.
 
Är det kalendrar? Har jag efterfrågat något annat än just kalenderdelen i Outlook?
Nej, det är inte kalendrar. Jag har ju hela tiden skrivit om ”gemensamma”!!!
 
Eller är du bara sur för att du behövde läsa hela frågeställningen i textdelen?
Märkligt att du ens frågar. Bland det första jag skrev om rubriken i mitt förra inlägg är ”Jag menar inte alls att allt ska stå där.”
 
Eller har vi olika uppfattning om innebörden av ordet missleda? På vilket sätt har jag försökt dupera, förvilla eller vilseföra dig med innehållet i rubriken?
Du har rimligtvis varken försökt dupera, förvilla eller vilseföra. Men av någon anledning har du fastnat i att problemet har med att kalendrarna är ”gemensamma” att göra. Det enda jag påpekade i början är att det inte stämmer. Kan kanske vara till nytta för andra också, som försöker skriva ut ”sammanslagna” kalendrar.
 
Oavsett vilket så orkar jag inte med den diskussionen längre. Den har heller ingen plats i den här tråden. Får jag föreslå att du startar en ny tråd om den frågan.
Föreslå är helt okej, och du behöver förstås inte besvara det här inlägget. Men eftersom min i början försiktiga kommentar om ”sammanslagna” kalendrar, och sen om ”gemensamma” i rubriken, inte tycks gillas så får du stå ut med att jag här i tråden ”försvarar” vad det är problemet handlar om.
 
Ett förslag på rubrik kan vara:
"Hur får man alla här i forumet att skriva hela sin frågeställning helt komplett och i en enda rubrik så att man slipper läsa i textdelen?" I textdelen kan du skriva tex "Läs rubriken!"

Som sagt, i mitt förra inlägg skrev jag ”Jag menar inte alls att allt ska stå där.” och ”och man hade fått detaljer när man läst vidare i tråden”. Så hur relevant tycker du att förslaget är?
 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...