Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outlook, utskrift av gemensamma kalendrar


nilmol

Rekommendera Poster

Tänkte skriva ut våra gemensamma kalendrar i Outlook men det funkar inte längre?!?

 

Är tämligen säker på att jag skrivit ut våra gemensamma kalendrar i en och samma utskrift tidigare men nu kan man uppenbarligen bara skriva en kalender i taget. Vilket ju är helt värdelöst! Ville jag ha det så hade jag ju inte valt att ha gemensamma kalendrar från början. Hur tokigt som helst.

 

Finns det nåt som jag missat, nån inställning eller nåt, eller är det på MS som det brunnit en säkring?

 

Som det är nu måste jag:

 

  1. anpassa kalendervyn
  2. ta en skärmdump av kalendern
  3. klistra in den i Paint
  4. beskära den så det blir propert
  5. skriva ut

 

Känns lite onödigt att ha blivit sparkad tillbaks 20 år i tiden, typ.

 

/n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Med Outlook menar du Outlook.com som den webb-baserade tjänsten eller Outlook som ingår i Microsoft Office och vilken version av Microsoft Office i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag glömmer allt numer. Att  få kalendern under kontroll i Outlook lyckades jag aldrig med men jag hade inte heller behov av den.

Vad adressregistret så tror jag att jag till slut utgick för en avkodning via av gammal lista  där det fanns bortåt 200 adresser.

Det gick lätt att få in i det mailprogram jag använder nu.

/ Pehr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag personligen har lite svårt att komma överens med Microsofts ibland konstiga namngivningar.
Tex. Outlook.com (webb baserad tjänst) eller Outlook som finns i vissa utgåvor av MS-Office och är ett helt fristående program med en massa funktioner.
Ibland tycker jag Microsoft borde fundera lite på hur man döper sina tjänster... ;)

 

Så vilken Outlook  pratar vi om här egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar det med utskrift av gemensamma kalendrar i Outlook.com?

 

Om det är så, varför inte även i Office-versionen som vi kör. Är gratis bättre verkligen?

 

/n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag gissade att det rörde sig om Officepaketets Outlook. Men du svarade inte på Flyfishermans fråga om vilken version, dvs årgång du använder. Gör det! Här står det om Outlook 2010 och 2013:
https://www.su.se/polopoly_fs/1.204478.1411573909!/menu/standard/file/Lägga till en gemensam kalender i Outlook.pdf

 

När det gäller Outlook.com kalendrarna måste jag erkänna att jag inte vet hur de fungerar eftersom jag inte använder dem. Så här ser det i alla fall ut i mitt Outlook.com:

5acf8967a0378_Outlook.comkalendrar.thumb.PNG.df4a67d508e87c1b35bb4d4428f02c85.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Office 365. Så det ska väl vara det absolut senaste utgåvan som finns. Fast det står Outlook 2016 om man högerklickar på ikonen.

 

/n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, mbgtmari säger:

Ja, jag gissade att det rörde sig om Officepaketets Outlook. Men du svarade inte på Flyfishermans fråga om vilken version, dvs årgång du använder. Gör det! Här står det om Outlook 2010 och 2013:
https://www.su.se/polopoly_fs/1.204478.1411573909!/menu/standard/file/Lägga till en gemensam kalender i Outlook.pdf

 

När det gäller Outlook.com kalendrarna måste jag erkänna att jag inte vet hur de fungerar eftersom jag inte använder dem. Så här ser det i alla fall ut i mitt Outlook.com:

5acf8967a0378_Outlook.comkalendrar.thumb.PNG.df4a67d508e87c1b35bb4d4428f02c85.PNG

 

Jo, och för att vara riktigt tydlig;

Jag har inga som helst problem med att vare sig lägga till kalendrar som gemensamma eller att se dem i den vanliga kalendervyn med sammanslagen information. Det är vid utskrift som bara en enda kalender följer med. Fruktansvärt retfullt!

 

/n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,
Jag har flyttat din tråd hit till underforumet Epostprogram. /Flyfisherman, Moderator.

 

Outlook 2016 se detta även om det handlar om en äldre utgåva: https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/msoffice_outlook-mso_other-mso_2010/how-to-print-several-calendars-gathered-in-a-group/914b9f79-bd15-4c7e-b6f5-8620e2e567c7

 

Och då lär du behöva installera Microsoft Calender Printing Assistant för Outlook https://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=16645

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Flyfisherman säger:

Hej,
Jag har flyttat din tråd hit till underforumet Epostprogram. /Flyfisherman Moderator.

 

Outlook 2016 se detta även om det handlar om en äldre utgåva: https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/msoffice_outlook-mso_other-mso_2010/how-to-print-several-calendars-gathered-in-a-group/914b9f79-bd15-4c7e-b6f5-8620e2e567c7

 

Och då lär du behöva installera Microsoft Calender Printing Assistant för Outlook https://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=16645

 

 

Ja,

 

Slutklämmen är ju obetalbar: "(It's a bit ridiculous that such a powerful piece of software need such a complex work-around but there you have it!)"

 

Personligen avstår jag nog från att installera tillägg som inte ska behövas. Fortsätter med mitt nu invanda "Klipp & Klistra" i stället. Regelbundna återbesök i 90-talet kan ju ha sin charm det också...

 

Sen får vi väl se när man på MS skruvar i en ny propp och ser till att få ordning på befintliga program i stället för att bara hitta på nya...

 

/n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

:D

 

Fast så tycker jag man inte skall se det. Det är trots allt en funktion som Microsoft lagt till och det tar ju inte upp några systemresurser, så varför det negativa?

Det är ju bara att testa och för allt i världen, det måste ju bli effektivare och mindre krångel än att klippa & klistra?

Om det fungerar vill säga, annars är det ju bara att avinstallera.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Flyfisherman säger:

:D

 

Fast så tycker jag man inte skall se det. Det är trots allt en funktion som Microsoft lagt till och det tar ju inte upp några systemresurser, så varför det negativa?

Det är ju bara att testa och för allt i världen, det måste ju bli effektivare och mindre krångel än att klippa & klistra?

Om det fungerar vill säga, annars är det ju bara att avinstallera.

Mvh :)

 

Jag är väl inte negativ bara för att jag pekar på ett ställe där MS har klantat sig? Det är konstruktiv kritik som visar på ett utrymme för förbättring.

 

Och nej, det är inte bara att testa. Så här står det i deras download center:

=============================================================================================

Obs! Calendar Printing Assistant för Outlook STÖDS INTE i Outlook 2010 (64-bitarsversionen), Outlook 2016 eller senare versioner.

·       Följande krävs också:

·       Microsoft .NET Framework, version 3.0

 =============================================================================================

Så, eftersom jag har Outlook 2016 och inte har nån större lust att installera några extra moduler från MS ,NET så är det inte aktuellt att ens testa. Jag kan bara konstatera att klanteriet från MS är större än jag från början trodde. Dvs man har både klantat bort en bra funktion i ett jättebra program och sen toppat det med att dessutom klanta bort en tidigare möjlighet att fixa det första klanteriet.

Så antingen får man avinstallera nuvarande version och backa till nåt tidigare för att sen kunna installera CPA. Om det överhuvudtaget går att göra när man kör Office 365 som jag gör. Eller så blir det till att klippa & klistra. Båda metoderna är ålderdomliga men min egen metod är både enklare och säkrare.

Min bestämda uppfattning är att MS borde se till att det går att skriva ut gemensamma kalendrar sammanslaget. Det finns nämligen ingen som helst rimlig förklaring till varför det inte går. Det är bara dumt.

 

/n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har i jobbet Outlook 2016.

Denna fungerar bara om jag är ansluten till företagsnätverket.

Därför har jag, också, eM Client.

Alla händelser & e-post synkas mot servern så det spelar ingen roll vilken jag använder.

I kalendervyn hos eM Client och utskrift så blir utskriften så som vyn ser ut. (med de kalendrar man har valt att visa)

 

Så en annan lösning runt är att använda eM Client, antingen som enda klient eller som något som används enbart vid utskrift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael,

 

Det låter ju som en framkomlig väg med eM Client som enda klient.

 

Fast jag tycker ju att MS borde ta sig i kragen och fixa det här. Jag har ju redan betalat (och betalar kontinuerligt) för Outlook. Så jag är tveksam till att installera fler program för att göra det som rimligen Outlook redan borde göra.

MS introducerade ju utskrift med WYSIWYG i mitten på 90-talet (eller var det tidigare?). Så varför har man övergett det?

 

Tills vidare håller jag fast vid klipp & klistra, det är trots allt enklare än att installera fler program för att göra det som redan befintligt program borde klara.

 

/n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok, jag har lösningen, om ni är bredda att ta den och jag har testat på min dator med Windows 10 och Microsoft Office 2016.
Först måste jag förklara bakgrunden.

För det första kan jag hålla med om att Microsoft skött det hela direkt klantigt och för det andra har man inte bara skickat ut en lösning, utan även en lösning till lösningen!
Ja, det är så här:  Calendar Printing Assistant för Outlook stöder endast Microsoft Outlook 2003, 2007 trots deras eget påstående att det skall gälla för Office 2010, 2013 och 2016.

 

Så då har man skapat en särskild registerfix -hör och häpna - och denna är enbart till för att "Calendar Printing Assistant" skall fungera i en 32-bitars eller en 64-bitars miljö som möjliggör att Office 2010, 2013 eller 2016 skall kunna acceptera "Calendar Printing Assistant".
https://support.microsoft.com/en-us/help/2898576/setup-cannot-complete-error-message-when-you-try-to-install-the-calend
 

Det absolut enklaste är att köra metod 1 enligt ovan och sedan installera Calendar Printing Assistant för Outlook https://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=16645

Ja jag vet men vad skall man säga? Det fungerar i vart fall och det är helt upp till Er om ni vill köra detta, men som sagt jag har testat och det fungerar.

Som vanligt skall man skapa en ny återställningspunkt innan man påbörjar ändringar av vad som helst:
Start > skriv bara rakt av 'skapa' > i listan som kommer upp klicka på 'Skapa en återställningspunkt' > klicka 'Skapa' > skriv något vad som helst och klicka 'Skapa'

 

Mvh :thumbsup:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, det här var ju riktigt kul!

 

  1. Först klantar man till det.
  2. Sen gör man en fix för att komma runt klanteriet.
  3. Sen klantar man till det med fixen.
  4. Sen gör man en fix för att få att den första fixen ska funka!

 

Detta är ju episkt inom området klanterier. Det får ju min metod med klipp & klistra att framstå som både modern, tidsbeständig och enkel.

 

Det enda man behövt göra var ju att ha utskrift enligt WYSIWYG som default. Sen, för de som så önskar, kunde det finnas andra alternativ i droplisten för "Utskriftsalternativ" - "Skriv ut kalender:".

 

Men stort tack iaf. Får väl se hur jag gör.

 

/n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, nilmol säger:

att framstå som både modern,

 

fast.. hur modernt är det att skriva ut en digital kalender på papper, varje gång det tillkommer en kalenderhändelse? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ibland kan man undra om den högra handen vet vad den västra gör - problemet är att den vänstra handen inte heller vet vad den gör. 

;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mikael63 säger:

 

fast.. hur modernt är det att skriva ut en digital kalender på papper, varje gång det tillkommer en kalenderhändelse? ;)

 

Tja, vet inte riktigt.

 

Hur modernt är det, när frågan ställs, att gå till arbetsrummet, öppna datorn, ta fram Outlook, kolla vad som ligger i loppet för dagen, morgondagen och nästa vecka i stället för att bara snabbt kolla på månads-utskriften som sitter på kylskåpet? Sen stänga datorn, gå tillbaks till köket och berätta för den som frågade. Och då få följdfrågor angående helgen som leder till att nytt besök vid datorn. Och så vidare, ad nauseum ad infinitum...

 

Tror det är en fråga om individuell läggning, hur man jobbar, hur statisk kalendern är, hur man ser på modernt eller inte. Det finns många vinklar på ett spett och det har i vart fall inte med huvudfrågan att göra.

Men det är ju inte ovanligt att skuldbelägga användaren. Då kan man komma undan med mycket.

 

På den gamla tiden (90-talet) så gick det ett skämt på IBM; "Vad gör man på Microsoft om säkringen går och allt slocknar? Jo, man deklarerar mörker som standard!". 

 

Men det är ju tydligen på 90-talet som vi ska var så varför sträva efter nåt modernt?

 

Frågan är i all enkelhet; Varför har man inte löst detta för länge länge sedan? Varför lägger man tid och energi på att skapa fixar i stället för att lösa problemet vid källan?

 

/n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Flyfisherman säger:

Ok, jag har lösningen, om ni är bredda att ta den och jag har testat på min dator med Windows 10 och Microsoft Office 2016.
Först måste jag förklara bakgrunden.
.........

 

Mvh :thumbsup:

 

 

 

Ja, vad ska man säga. Det funkade inte. Kommer fortfarande bara med en enda kalender i utskriften.

 

Bra försök, men nu börjar det här bli larvigt... Inte ditt fel utan MS, alltså.

 

/n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Svaret- se mitt senaste inlägg ovan.
Stora organisationer med flera utvecklingsavdelningar där tusentals personer arbetar i olika delprojekt arbetar ofta inte optimalt med bra kommunikation emellan och avsaknad en huvudprojektledare och där varje grupp har en delprojektledare som kan ta för sig och sätta gränser.
Helt enkelt kommunikations, samordning och ledningsproblem vilket leder till kaos istället för effektivitet och samordning i projekten skulle jag vilja påstå.
Utan att generalisera så är amerikaner oftare sämre på detta än européer eller asien där man är synnerligen effektiva.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, nilmol säger:

Hur modernt är det, när frågan ställs, att gå till arbetsrummet, öppna datorn, ta fram Outlook, kolla vad som ligger i loppet för dagen, morgondagen och nästa vecka i stället för att bara snabbt kolla på månads-utskriften som sitter på kylskåpet? Sen stänga datorn, gå tillbaks till köket och berätta för den som frågade. Och då få följdfrågor angående helgen som leder till att nytt besök vid datorn. Och så vidare, ad nauseum ad infinitum...

Nja, det moderna (om man med det ska avse vad unga gör) är att hala fram mobilen öppna den, ta fram kalendern och berätta vad det står ;)

Alternativt ha en äldre surfplatta liggande i köket där de kan ta fram kalendern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Cecilia säger:

Nja, det moderna (om man med det ska avse vad unga gör) är att hala fram mobilen öppna den, ta fram kalendern och berätta vad det står ;)

Alternativt ha en äldre surfplatta liggande i köket där de kan ta fram kalendern.

 

Huvudfrågan, precis som det står i rubriken, gällde _utskrift_. Vad har du att säga om det som kan vara till hjälp?

 

/n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...