Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kapad dator


Rophphe

Rekommendera Poster

Hej

Min dator har tappat orken den senaste tiden. det tar tid innan internetsidor laddas upp. min överföringshastighet är OK enligt Bredbandskollen. jag börjar undra om min dator är kapad. Enligt Aktivitethanteraren har jag en massa aktiviteter igång som jag inte har en aning om..... (bifogas)

vad gör jag?

 

Aktivitetshanteraren_1.docx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag kan inte se någon process som inte ser normal ut.

 

Kanske AVG och Spybot S&D krockar, hårddisken börjar bli dålig eller att det är något tillägg i webbläsaren som ställer till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Kanske testa att rensa datorn från en massa cookies som ska kommunicera med sina ägare när du använder datorn ?

Men OBS, har du automatisk inloggning på siter, jag då försvinner automatiska inloggningen också.

Och har du Bank-Id på datorn risk att Bank-ID upphör fungera också.

Rensa datorn på cookies med Super Anti Spyware Free, eventuellt får du Chrome installerat vare sig du vill eller inte men då är det bara avinstallera Chrome.

Och när Chrome undrar varför avinstallera, kanske svara blåbär :) .

http://www.superantispyware.com/download.html

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev jannejanne:

Kanske testa att rensa datorn från en massa cookies som ska kommunicera med sina ägare när du använder datorn ?

Det är så liten mängd data jämfört med all data som behöver överföras för att visa en webbsida att det inte är relevant i sammanhanget med att webbsidor laddas långsamt.

 

På 2018-04-12 på 10:26, skrev Rophphe:

Hej

Min dator har tappat orken den senaste tiden. det tar tid innan internetsidor laddas upp. min överföringshastighet är OK enligt Bredbandskollen. jag börjar undra om min dator är kapad. Enligt Aktivitethanteraren har jag en massa aktiviteter igång som jag inte har en aning om..... (bifogas)

vad gör jag?

 

Aktivitetshanteraren_1.docx

Har du kommit framåt eller behöver du hjälp med något mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack

Jag har löst problemet. Det var en USB-hub som inte fungerade....

 

/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Det är så liten mängd data jämfört med all data som behöver överföras för att visa en webbsida att det inte är relevant i sammanhanget med att webbsidor laddas långsamt.

 

 

Efter att ha kört Super-AntiSpyware och Malwarebytes Anti-Malware på en grannes dator gick den från varit så lång att det tog minuter innan något hände till att det gick "snabbt". SuperAnti-Spyware hade då hittat och tagit bort omkring 600 filer. Vad jag minns.

Ja det här var på tiden med ADSL så tillgänglig hastighet var kanske 5Mbit/s.

Jag gissar förklaringen är att Cookies aktiverar tex reklam.

Och är den reklamen i form videos (populärt hos många annonsörer) så blir det stora datamängder.

Bara genom att avinstallera Flash när jag hade 0,5 Mbit/s ADSL så gick ju allt betydligt snabbare på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev jannejanne:

Efter att ha kört Super-AntiSpyware och Malwarebytes Anti-Malware på en grannes dator gick den från varit så lång att det tog minuter innan något hände till att det gick "snabbt". SuperAnti-Spyware hade då hittat och tagit bort omkring 600 filer. Vad jag minns.

Ja det här var på tiden med ADSL så tillgänglig hastighet var kanske 5Mbit/s.

Jag gissar förklaringen är att Cookies aktiverar tex reklam.

Och är den reklamen i form videos (populärt hos många annonsörer) så blir det stora datamängder.

Bara genom att avinstallera Flash när jag hade 0,5 Mbit/s ADSL så gick ju allt betydligt snabbare på datorn.

De två programmen är ju framför allt till för att ta bort skadliga och olämpliga program och tillägg, så det var väl borttagningen av sådana som piggade upp datorn.

 

Cookies aktiverar inte reklam, däremot kan reklam skapa cookies.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...