Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spam facebook


Dixi

Rekommendera Poster

I en grupp där jag är admin på Facebook finns en medlem vars konto skickar ut spam lite då och då i gruppen.

(Spam om IKEA, Gratis bensin och om iPhone.)

Medlemmen kan som vanligt även posta riktiga inlägg.

På vilket sätt är kontot hackat?

Räcker det att byta lösenord på det drabbade kontot?

Verkar inte fungera då vi påtalat problemet för vederbörande. 

Själv skulle jag skanna datorn med ex. Malwarebytes eller installera om datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solspindeln

Det skapar onödiga jobb för en Admin, som kan ha det jobbigt ändå.

Säg till denne att scanna av med Malwarebytes och AdwCleaner från ToolsLib, och följ upp att det blir gjort... fortsätter det ändå... skulle jag stoppa denne för vidare inlägg, tills det är rent.

Spam är IRRITERANDE och.... ett "inte så bra" äpple får inte sabba hela korgen.

Det är Admins uppgift att ibland ta "svåra" beslut, men till gagn för övriga, så behövs det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vi måste nog följa upp detta lite strängare. Personen har dock varit med länge och är väldigt aktiv.

Men så irriterande med dessa spam!

Ska föreslå Malwarebytes och AdwCleaner.

Tack för råd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror mer på att det är något med Facebook-kontot än att det är något skadligt/olämpligt i datorn, typ att personen har installerat något olämpligt spel eller app på Facebook, eller att kontot är hackat förstås.

Se till att användaren går igenom den här sidan: https://www.facebook.com/help/217854714899185/ samt länken på slutet om att skydda sitt konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bra! Vet dock inte riktigt hur det går då profilen raderat allt innehåll på sitt konto eller så har han inaktiverat kontot. Ser bara namnet men inget innehåll alls. Så jag får återkomma, med hur det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...