Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Adobe Acrobat Reader - virus


annmarie

Rekommendera Poster

Det kom en förfrågan på skärmen om att ladda ner uppdatering av Adobe Acrobat Reader. Den såg OK ut men visade sig innehålla trojan och jag fick en varning av F-Secure och kunde inte längre öppna mina dokument i Office Starter. Bilder gick däremot att öppna. En fullständig genomsökning av datorn av F-Secure visade ingenting. Jag vågade inte använda datorn utan gjorde en backup och började installera om. Någon som känner till vad det handlar om? Är mina dokument också infekterade nu och hur är det med den externa hårddisken som jag gjorde backupen till? Märkligt att inte F-Secure kunde ta bort viruset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det alldeles för lite information för att man ska kunna veta vad som hänt. Men det är ovanligt med infekterade dokument, oavsett om de ligger på en intern eller en extern hårddisk. Själva trojanen är nog borta men det verkar som att den hann med och ändra någon inställning för filassociationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog några andra trojaner eftersom den första länken handlar om ett meddelande om att uppdatera Flash Player och den andra länken är flera år gammal, dessutom går det inte att veta vad Trojan Hunter menar med Trojan AgentZ.2056. Det kommer ut tusentals med nya trojaner varje dag, det är omöjligt att veta vad du har råkat ut för och vad den gjorde i din dator. Men eftersom F-secure kunde hitta den från början men inte sen tyder det på att F-secure tog bort den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för svar även på den frågan. Den kanske försvann men hade ju gjort så stor skada att det inte gick att öppna dokumenten längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...