Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Moms, tull och frakt från Israel?


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Om jag beställer en pryl som kostar $349 och där följande info står att läsa:

 

Citat

MBM2 now ships from Israel. Shipping cost is added to the price.

  • If you are in the US, MBM2 should be available through Amazon in July with lower shipping cost.
  • If you are in Europe, we do not include duty and VAT in the price. Extra charge will be requested by UPS on delivery! So be prepared for that...

 

Vad kommer slutnotan att hamna på då tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick prylar från USA. Vad jag minns blev det 25% (momsen) att betala på Postnordsutlämningsställe med kort så det borde bli ca $88 i svenska kronor vad det nu är ?

Vad står en Israeleisk $ i ? Eller det kanske är US $ ?

Förhoppningsvis tar UPS kort ! Och inget konstigt att UPS har dålig kurs !

PayPal erbjöd mig en kurs för ett köp, jag tog inte deras erbjudande , tro när jag såg utdraget att ICA-banken hade 4% bättre kurs för mig än PayPal.

Men ha du tur / statskassan otur blir det ingenting !

 

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tullen kommer du antagligen inte ifrån och hur mycket det är har jag ingen aning om, men det står väl på Tullverkets sida.

UPS har en del info https://www.ups.com/se/sv/services/international-trade/tools-and-technology.page?
https://www.ups.com/se/sv/help-center/shipping-support/country-regulations/importing.page

 

Du kan ju också själv skapa tulldeklaration och sändningetiketter här hemma och skicka alla papper  till avsändaren:

https://www.ups.com/se/sv/services/shipping/import-control.page?

 

Fraktsätt skall du också välja, för fraktpriset beror ju på detta och UPS har nån sorts uträkningsmaskin man kan använda, men inte själv använt UPS på över 10 år, eftersom min tidigare arbetsgivare slutade med dom pga. för höga priser samt onödigt strul och då har jag heller inte använt dom privat efter detta.

 

Kanske jämföra priser med DHL för dom är ju också internationella, om dom finns som alternativ för avsändaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Momsen går ju alltid att räkna ut men den ska ju läggas ovanpå allt det andra så då behöver man ha allt det andra.

Tullverket har inte med Israel i sin kalkylator varför jag har kontaktat dem.

Priset som anges torde kunna vara US-dollar. Israels valuta tycks förkortas NIS (New Israel Sheqel)

Tjänster som UPS vill ha avsändande postnummer vilket jag inte känner till (Yokneam).

Har hittat typ Israels Posten och ett Parcel-paket till Sverige kostar motsvarande 215 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Frakten kostar $50 via UPS.

Tullavgiften blir 0 kr då det inte är tullavgift på datorer. (fick svar från tullverket)

Momsen är 25 % på varans pris + frakten. Totalt bör det landa på $498,75

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu vet jag lite mer..

Valutakursen idag tycks vara ca 8.28 kr/dollar

Min pryl inkl. frakt kostar då 3304 kr

Moms på det blir 826 kr.

Sedan var det ju ingen tullavgift men UPS tog 159 kr i avgift för att hantera detta.

Ca $20 dyrare än min beräkning i inlägget här ovan..

 

Tillägg:

Hm.. undrar om detta stämmer, om jag hörde fel när jag pratade med UPS?

Om jag kollar på mitt konto vad prylen kostat så står där 3423,53 vilket skulle ge 856 i moms och då skulle UPS' avgift bli 129 kr.

 

Redigerad av Mikael63
Ändrade prisuppgifter
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Flyfisherman

Banken tar väl 1-3% påslag av totalsumman för valutaomvandlingen (när det gäller Euro, vet ej med andra valutor) också, så det får du lägga på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kollade och min bank har i angiven summa, 3423,53, inkluderat 1,65 % växlingsavgift.

Bör bli 3367,96 före den avgiften.

 

Kollade vad UPS tar för avgift, eftersom jag inte riktigt lyssnade på vad som sades i telefon, och den tycks vara på 184 kr.

UPS tog 985 kr

985-184=801

Om momsen är 801 bör totalen bli 3204.

 

Mellan 3368, ovan, och 3204 skiljer det då 164 kr...

Kanske beror på aktuell valutakurs som skiljer sig mellan de tillfällen som banken/PayPal gör valutaväxling och när UPS gör det?

 

Egentligen kan man säga att frågan är obesvarad då jag inte riktigt vet vad som är vad.. mer än slutresultatet:

En dator med priset $399 inköpt i Israel landar på 4408,53 SEK

 

 

 

 

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Och om du jämför priset i Sverige för motsvarande med prestandan: vad anser du då?

För mig känns det som jag skulle gratulera till en bra affär! :)

 

Hur länge tog det från beställning till leverans hemma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lade beställningen den 18:e och kunde öppna paketet den 25:e, dvs. en vecka.

Att jämföra blir knepigt. Det beror vilka krav man ställer upp för att jämföra mot.

Skulle ex. kravet vara att datorn ska vara förinstallerad med Linux Mint och ha Linux Mints logga tryckt så finns nog ingen annan produkt att jämföra med.

 

Annat att jämföra mot är:

Fläktlös (ljudlös)

Intel Celeron J3455

Intel HD Graphics 500 (HDMI+miniDP)

M.2 SSD på 120 GB

8 GB RAM

Dubbla Gigabit nätverksportar

Dual-band 802.11ac + Bluetooth 4.2 med två externa antenner

Seriell port (RS232)

2 st USB 3

2 st USB 2

Temperaturområde -40°C till 85°C

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag tycker att det verkar mycket bra, med tanke på vad du fått.

Så jag skulle nog säga att priset var bra, men knappt värt att lägga ned tid på att söka efter?

Framförallt om det skulle råks på bli en reklamation, då blir det genast jobbigt.

 

Jag har personligen satt en gräns: 50% av varans värde oavsett pris i Sverige, annars är det inte värt att riskera komplikationer med reklamationer och returer på garanti, som man själv måste betala och i värsta fall får vänta flera månader på att få tillbaka..

 

Inom EU går det inte just gärna att hitta nån elektronik som är billigare än i Sverige och värt ett köp, däremot på bildelar och framförallt MC-delar är priserna rejält mycket bättre i både Tyskland och England.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
2018-06-23 21:26, skrev Flyfisherman:

Jag har personligen satt en gräns: 50% av varans värde oavsett pris i Sverige, annars är det inte värt att riskera komplikationer med reklamationer och returer på garanti, som man själv måste betala och i värsta fall får vänta flera månader på att få tillbaka..

Ja, så blev det i mitt fall. Eller så här:

 

Den ena av totalt två USB 3-portar la av. Det finns dock 2xUSB 2.

Eftersom disken är ganska "liten" med dagens mått så använder jag externa USB-diskar och då USB 3 för hastighetens skull.

Jag klarar mig med en(1) USB 3-port då jag kan använda en USB 3-hubb.

Men eftersom den ena porten av två havererade finns det kanske risk att även den andra lägger av. Ja, risk finns ju alltid men kanske ökad risk då. När/om det händer har jag "bara" USB 2-portar kvar.

Det är fem års garanti och jag hade löfte om att få reklamera detta fel när som helst inom denna period.

Smartast hade väl varit att göra det efter 4,5 år då.

 

Eftersom jag i dessa tider alltid jobbar hemifrån har jag tillgång till jobbets dator "privat". (ja, det är ju en bärbar så jag skulle kunna ta hem den varje dag men...)

Kollade vad det skulle kosta att skicka den. Jag får stå för frakten dit, de står för frakten hit. Jag återanvände kartongen från UPS och klickade mig vidare hos UPS efter att ha reggat mig som kund där. (nej, jag valde att inte skicka med Postnord...).

Här skulle man också ange varans värde eftersom godset försäkras av UPS (fast jag får betala för det).

På den returblankett jag fick från företaget stod varans värde men att det var frågan om en retur, ett garantiärende. Förmodligen för att DE inte ska betala skatter & avgifter.

 

Nåväl, dyrt ja, 1064,40 kostade det att skicka datorn. Trodde jag efter att ha klickat klart hos UPS.

Senare hade UPS dragit ytterligare 1,60 kr (=2 kr) och när jag undrade varför så visste man inte riktigt men man hade nåt som hade med "högsäsong" att göra. Julhelger. Och jag kan inte klaga, paketet var framme på julaftons morgon.

Onödigt dyrt kan tyckas men eftersom det är en speciell dator och jag i princip inte har någon annan hobby valde jag ändå detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...