Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljud från HDMI


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Hej !

 

Med flera datorer anslutna till en skärm via HDMI, kan jag ju få in var och en av datorerna i tur och ordning med en switch, vilket ju fungerar väl och levererar såväl ljud som bild. Så långt är allt gott och väl.

Ljudet som bildskärmen lämnar duger till det mesta som man sysslar med på datorn, men ger inte alltid den ljudkvalitet som man önskar, när man t ex tittar på en video och vill ha lite maffigare ljud.

 

När det gäller TV:n kan jag ju koppla in mina hörlurar, alternativt högtalarna.

Men för att kunna göra något liknande med datorljudet, måste jag ju dra separat ljudkabel från var och en av datorernas stereo-utgångar och välja in någon av dem separat och parallellt HDMI-valet.

 

Vad jag skulle önska vore någon möjlighet att hämta ljudet från HDMI-kabeln som går in på bildskärmen (som tyvärr inte har någon ljudutgång !).

 

Då ser jag endast en dyr utväg med först en splitter som delar HDMI-signalen i två valbara utgångar (kan användas samtidigt !), varav den ena går till bildskärmen och den andra går till en converter som lämnar ut AV, d v s både stereo-ljud och videosignal. Alltsammans till ett pris av dryga tusenlappen.
Smakar det så kostar det...

 

Har någon ett bättre och gärna billigare förslag ?

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, dessa prylar var inte billiga?

 

Och verkar handla om att få ut ljudet ur/till en vanlig 3,5mm hörlurs-plugg.

Men du måste kolla att anslutningarna passar dina behov?

 

Sök annars på Hdmi audio extractor.

 

https://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=18922

 

Marmitek audio extractor vekar finnas hos Conrad med, men är dyra och fler varianter.

 

https://www.24.se/datortillbehor/kablarkontakter/monitor-kablar/kablar-hdmi/goobay-hdmi-4k2k-7-1-audio-extractor

 

Om din skärm har Toslink och din Stereo samma ingång så kan man ta ut ljudet denna väg ur TV, jag har det på min TV-skärm för enkelheten till hemmabion då ljudet följer bytena oavsett källa till TV:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Kalle Dator1

Hej igen !

 

Jag skickade faktiskt efter en liten fyrkantig grej via "ligthinghouse" någonting och tydligen med ursprungslandet  Kina.

 

Innan apparaten småningom anlände, fick jag skarva på med att betala moms, vilket ökade på kostnaden med nästan ett par hundralappar, men där priset ändå hamnade under 500:- kronor.

 

Väl mottagen kunde jag konstatera att den faktiskt fungerade, även om instruktionerna var tämligen bristfälliga, och sedan jag kopplat in den på rätt sätt (HDMI in från omkopplingslådan och HDMI out till skärmen) Tvärtom gav varken ljud eller bild kan jag upplysa om, skam tillsägandes...

 

Men ljudet var aningen magert, om än godtagbart, så jag kostade ändå på en extraktor från Kjell & Co för 699:- kronor, vilket visade sig värt m a p ljudkvalitén !

 

Så jag anser där att mitt "problem" kan anges som löst !

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...