Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Username

Tunna klienter

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en ide´om att släppa alla laptops på företaget till förmån för tunna klienter. Vi kör tunga CAD-program och undrar helt enkelt vilken sorts server som kan klara av att drifta ca 25 användare samtidigt. Fördelarna är enorma vad gäller uppdatering av program och det självklara i att endast kommandon och grafik belastar linan.

Någon som har erfarenhet av detta med riktigt tung grafik och stora filer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Penomen, det faktum att det finns en hel produktkategori för avancerade arbetsstationer som används för CAD och 3d modellering talar tydligt att det är den vägen man går vid sådant jobb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag antar att virtualisering med VMware Horizon och vSphere borde fungera och då ha ett GPU aktiverat datacenter, där klienterna (tunna eller andra typer, kanske t.o.m. zero-klienter) ansluts via vSGA Shared 3D Graphics With Multiple Virtual Machines.

Man använder nVidia grafikkort med nVidia grafikdrivrutiner i datacentret som byggs med redundans för ev. problem och får då 3-D hårdvaruacceleration och compute från GPU med stöd för Cuda, Open CL 2.1 och DirectX 9 mm. att utnyttjas i klienterna.

Se sidan 9 och framåt (ja eller hela dokumentet) http://on-demand.gputechconf.com/gtc/2013/webinar/horizon-view-3d-graphics-for-nvidia-gtc.pdf

Men gratis är ju heller inte detta, men möjligt att i förlängningen kan bli en kostnadsbesparing och med mindre underhåll, effektivare etc.

Det går att kontakta VMware i Sverige för information och förslag på lösningar om du beskriver vad du vill åstadkomma och vilka krav du har: https://www.vmware.com/se.html.

Redigerad av Flyfisherman
Uppdaterat med en länk för zero-klienter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack!

Jag läser om IGEL och servern ska stå lokalt enligt dem. Deras affärsidé förstår jag inte riktigt. Jag kan väl använda Windows fjärrskrivbord i egen regi om jag har en superduper server som klarar att köra våra program 25+ samtidigt? Jag har däremot inte fått svar på frågan om vilken server som skulle klara det från någon av mjukvaruleverantörerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...