Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Larm som skickar meddelande till smartphone när någon passerar en laserstråle?


Peter Tenglund

Rekommendera Poster

Peter Tenglund

Jag har problem med folk som stjäl, slangar bränsle etc. på min tomt. Sker både när jag sover och är hemifrån.

Jag undrar om det finns att köpa (eller bygga) något så att man det skicka en (laser?)-stråle och om denna bryts så får jag ett meddelande i min smartphone och samtidigt kan jag titta i en kamera, också den kopplad till min smartphone, vad som pågår och eventuellt larma granne, vaktbolag eller polis. 

 

Jag inser att själva lasern/triggern/larmet och kameraövervakningen troligen blir två separata system, vill gärna ha förslag/hjälp med båda.

 

Helst skall lasern klara ca 60 meter (hela kortsidan på tomten) men i värsta fall kan 10 meter räcka (endast infarten).

 

Systemet måste tåla utomhusmiljö naturligtvis.

 

Mycket tacksam för hjälp.

 

Mvh Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Peter Tenglund säger:

själva lasern/triggern/larmet och kameraövervakningen troligen blir två separata system,

Nja, de flesta kameror har väl "motion detect".

Jag köpte nyligen en billig (<400 kr) kamera (för inomhusbruk dock) som hade både rörelse och ljud som trigger och där man kunde maska ut vilket område som skulle trigga.

Så mitt råd är att kolla efter sådana och samtidigt, i sammanhanget, upplysa om att D-Link inte är Linuxvänlig.
(Det är i princip Windows med Internet Explorer som gäller...)

Dock funkar det fint med Android.

 

Sen kommer du säkerligen att få en massa pekpinnar om "lagligheten" i detta....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Mikael63 säger:

Sen kommer du säkerligen att få en massa pekpinnar om "lagligheten" i detta....

Jag har uppfattat det som att så länge som kameran bara visar den egna tomten är det fritt fram.

 

Sen ska man ju inte heller glömma bort att det i många fall räcker med en skylt som det står kameraövervakning på för att hålla borta oönskade besök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...