Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Novisan

Backup med filhistorik - går det ?

Rekommendera Poster

Jag har alla mina bilder och dokument på E: i min dator. Jag gör backup genom att kopiera från E till extern hårddisk. Gillar inte den mjukvara som finns med den externa.

Kan man använda Filhisotrik för detta ?   (Kontrollpanelen\System och säkerhet\Filhistorik)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte en aning om detta för är nybörjare och det jag värderar är dels att man gör en spegling av systemet och det i kan få ut en CD-skiva där man skriver in datum och den kan sedan användas som start vid behov.

Längre än så har jag inte kommit men avser lära mig så småningom. Har haft massor av annat att klara av först.

/Pehr i Skanör

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan, Novisan säger:

Jag har alla mina bilder och dokument på E: i min dator. Jag gör backup genom att kopiera från E till extern hårddisk. Gillar inte den mjukvara som finns med den externa.

Kan man använda Filhisotrik för detta ?   (Kontrollpanelen\System och säkerhet\Filhistorik)

Ja, man kan använda Filhistorik för säkerhetskopiering (backup): https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.671117/skydda-filer/sida/3/sakerhetskopiera-automatiskt

Det finns också säkerhetskopieringsprogram från andra tillverkare, t ex Acronis och Paragon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, pehrbau säger:

Har inte en aning om detta för är nybörjare och det jag värderar är dels att man gör en spegling av systemet och det i kan få ut en CD-skiva där man skriver in datum och den kan sedan användas som start vid behov.

Längre än så har jag inte kommit men avser lära mig så småningom. Har haft massor av annat att klara av först.

/Pehr i Skanör

Det har jag också tänkt på att jag borde göra. Hur vet man hur stor CD-skiva eller ext.minne man behöver till det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man förväntar sig att det bör vara en DVD men det går faktiskt också med en vanlig gammal CD som också kan  läsas  för start vid behov. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan, pehrbau säger:

Man förväntar sig att det bör vara en DVD men det går faktiskt också med en vanlig gammal CD som också kan  läsas  för start vid behov. 

Jag använder mig av USB. Kan jag i förväg kolla hur stor USB jag behöver ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gäller det backup av filer eller något annat?
Så vitt jag kan förstå skriver pehrbau om en skiva som är till för att starta en återställning av Windows från en extern hårddisk eller liknande med själva innehållet.

Om du vill veta hur stort USB-minne du behöver för en backup av personliga filer kan du högerklicka på de mappar som du vill göra en backup av och i högerklicksmenyn väljer du Egenskaper och får då upp hur stor plats som den mappen med undermappar tar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
56 minuter sedan, Cecilia säger:

Gäller det backup av filer eller något annat?
Så vitt jag kan förstå skriver pehrbau om en skiva som är till för att starta en återställning av Windows från en extern hårddisk eller liknande med själva innehållet.

Om du vill veta hur stort USB-minne du behöver för en backup av personliga filer kan du högerklicka på de mappar som du vill göra en backup av och i högerklicksmenyn väljer du Egenskaper och får då upp hur stor plats som den mappen med undermappar tar.

Min ursprungliga fråga gällde personliga filer och där vet jag hur jag kollar storlek på USB genom att högerklicka och välja egenskaper.

Min fråga till pehrbau gäller en backup för att kunna  starta en återställning. Hur vet jag hur mycket minne jag behöver där ?

Om jag högerklickar på C. får jag ju med så mycket annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det står en del om de olika möjligheter att säkerhetskopiera och återställa som finns i Windows 10 på sidan https://www.howtogeek.com/220986/how-to-use-all-of-windows-10’s-backup-and-recovery-tools/. Hur stor ditt lagringsmedia behöver vara beror på många saker. Jag vet inte heller vilka mediaformat (USB-minne, extern disk etc) som de olika alternativen klarar av, på sidan jag länkar till står det extern hårddisk, DVD eller nätverksdisk när det gäller "System Image Backup" (avbild av C:). Men själva "system repair disc" som man startar datorn från för att återställa allt från en "System Image Backup" får plats på skiva så det är ju litet jämfört med även små USB-minnen numera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beskrivningen i första länken förutsätter att man har externa inkopplad hela tiden.

Så vill inte jag ha det.

Hur gör man för att backupen inte ska starta direkt man kopplar in  den externa. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan rekommendera EaseUS Todo Backup Free. Ett tillförlitligt program där du har full kontroll på vad du vill göra backup på och när du vill göra backupen. En backup startar inte bara för att man kopplar in en extern disk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, skrev Novisan:

Beskrivningen i första länken förutsätter att man har externa inkopplad hela tiden.

Så vill inte jag ha det.

Hur gör man för att backupen inte ska starta direkt man kopplar in  den externa. 

Du behöver inte ha enheten för filhistoriken ansluten hela tiden. Däremot kan du uppmanas att koppla in den när systemet anser att det behövs uppdateras. Dessutom är det endast ändringarna av dina filer som säkerhetskopieras i Filhistorik. Första gången man kör den säkerhetskopieras dock allt man valt så den kan bli ganska stor. Själv kör jag denna till en NAS och den är i storleksordningen drygt 250GB. Jag har valt inställningarna för att säkerhetskopiera mina filer på Varje timme och behåll mina säkerhetskopior på För alltid. Detta har fungerat ypperligt så länge jag kan minnas (2-3 år). /bgjo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska titta på detta igen. Jag hade problem att när jag kopplade den externa så började backupen.

Får kolla på det igen.

Tack för era svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...