Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Startmenyn


Avicii

Rekommendera Poster

Ny på Windows 10 sedan igår.

Har fått till en hel del så att det är som 8.1, men startmenyn får jag inte till. Alltså en startmeny som det alltid varit i Windows t.o.m version 7.

Och kontrollpanelen har jag bara lyckats lägga i Quick Launch, men det blir inte som en meny utan som en länk. Sjävklart vill jag ha kontrollpanelen i startmenyn och som en meny.

 

Varför Windows 10 nu?

En äldre (13 år) Windows 7 dator kraschade och för att kunna ha en i7 8700K, så gäller Windows 10. Min UHD Pioneer brännare kräver också Windows 10. Det blev ett Asus Prime Z370-A moderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kontrollpanelen har man tagit bort från startmenyn i samband med senaste stora Windows 10 Fall creators update.

Men man kan manuellt lägga dit den i startmenyn:

 

Start > skriv bara rakt av kontrollpanelen > i listan som kommer upp högerklicka på Kontrollpanelen och välj 'Fäst på start'.

Sen kan man om man klickar på Start dra omkring och flytta objekten som man själv vill ha dom och även att högerklicka på olika appar för att ändra storlek.

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Flyfisherman säger:

Kontrollpanelen har man tagit bort från startmenyn i samband med senaste stora Windows 10 Fall creators update.

Men man kan manuellt lägga dit den i startmenyn:

 

Start > skriv bara rakt av kontrollpanelen > i listan som kommer upp högerklicka på Kontrollpanelen och välj 'Fäst på start'.

Sen kan man om man klickar på Start dra omkring och flytta objekten som man själv vill ha dom och även att högerklicka på olika appar för att ändra storlek.

Tack, men så långt hade jag kommit. Tyvärr är det alldeles för rörigt för mig.

Installerade klassiska startmenyn som PC För Alla tipsade om. Testade också en annan klassisk startmeny. Nu har jag iaf startmenyn som jag vill ha och med meny till alla 41 alternativen på Kontrollpanelen.

Har ägnat några timmar till att rensa allt (editerat registret) som jag tycker är onödigt i utforskaren.

Utforskaren.png.599923c24d59e829928e8f394b17f8d4.png

Snabbåtkomst och Hemgrupp har jag inte lyckats dölja/ta bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Cecilia säger:

Om att ta bort Hemgrupp från Utforskaren (Windows 7, 8 och 10): https://www.howtogeek.com/howto/27091/how-to-disable-or-enable-the-homegroup-feature-in-windows-7/

Kollar på det i morgon. Har suttit närmare 8 timmar med att konfigurera Windows 10 Pro.

I Windows 8.1 (som är min huvuddator) var det inget problem att dölja mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, Cecilia säger:

Om att ta bort Hemgrupp från Utforskaren (Windows 7, 8 och 10): https://www.howtogeek.com/howto/27091/how-to-disable-or-enable-the-homegroup-feature-in-windows-7/

Då var Hemgrupp borta från "Den här datorn". Det räckte med att inaktivera tjänsterna. Behövde inte editera registret. På siten står att man ska navigera till följande nyckel: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\{B4FB3F98-C1EA-428d-A78A-D1F5659CBA93

Det saknas en mapp. CLSID ska ligga efter Classes. Alltså: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\CLSID\{B4FB3F98-C1EA-428d-A78A-D1F5659CBA93

Det syns visserligen i bilden de lagt till.

 

Snabbåtkomst också borta från "Den här datorn". Där blev det lite editering av registret.

Nu är "Den här datorn" ren från för mig allt onödigt och så mycket mer lättarbetad.

 

5acb767eebb67_DenHrDatorn.png.82126fc8bbf774b9bd0db4cc95d12b76.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Jari Karivainio säger:

Hej!

Hittade ett gammalt inlägg på eforum.

/ Jari

Det är just den startmenyn jag använder just nu. PCFA tipsade om den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...