Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Office 365 och "inloggningsproblem"


ChristerE

Rekommendera Poster

Upptäckte i går en varningstriangel intill mitt kontonamn i programmen i Officepaketet (abonnemang med Office 365). Hovrar jag med musmarkören över kontonamnet (överst i programfönstret) så anges det att jag är inloggad. Men det gör det också nedkopplad från internet, och så även efter en omstartad dator, fortfarande nedkopplad. Kan kanske ha att göra med att Officeprogrammen behöver kontakt med Microsoft endast en gång i månaden för att abonnemanget ska vara aktivt.
 

Klickar jag på kontonamnet anges "Kontofel" och "Vi kan inte komma åt ditt konto just nu. Logga in igen för att korrigera problemet." Inloggning kan göras direkt från samma fönster, men efter att lösenordet accepterats kommer en ruta där de vill veta min ålder. Och det är här jag blir lite frågande. Kan inte påminna mig att den uppgiften behövdes när kontot registrerades för ett par år sedan.

 

Information/frågor i fönstret:
"Hur gammal är du?"
"Microsoft-tjänster har ålderskrav som baseras på var du bor."
"Om du vill hålla kontot i gott skick behöver ditt födelsedatum."
(jo, det är så det står)
Så finns förstås sedan fält för att ange sitt födelsedatum.
 

Går jag till Arkiv och Konto i programmen så ges motsvarande information där. Och loggar jag in direkt till account.microsoft.com så händer samma sak. Har alltså ännu inte fullföljt en ny inloggning med angivande av födelsedatum (programmen fungerar ju en månad till ändå).
 
Skulle kunna fullfölja inloggningen och få problemet löst (antar jag), men är nyfiken på om fler råkat ut för samma sak, eller något liknande. Och så frågan om åldern, den är absolut inget jag skäms över (varför skulle man göra det) men jag känner alltså inte igen att den informationen behövdes när kontot skapades. Brukar spara diverse information kring bl a skapade konton, och där finns inget om ålder.

 

Hittade följande information från i går, men ser inte att det direkt har med mitt problem att göra.

http://downdetector.com/status/office-365/news/210914-problems-at-office-365-5

 

Kollar man den här sidan ("parent") anges "Resolved issues:", men hos mig finns varningen kvar.

http://downdetector.com/status/office-365

 

Om någon undrar så finns det Office 365-konton, men för hemanvändare av Office 365 använder man vanliga Microsoftkonton för prenumerationen (och min ska förnyas först i höst).

http://www.brucebnews.com/2013/04/the-difference-between-a-microsoft-account-and-an-office-365-account/

 

Som sagt, har inget problem som behöver "lösas" (tror jag), men är nyfiken på andras erfarenheter.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dem hade en driftstörning igår vet jag, har själv office 365 för hemanvändare. 

Har haft de så länge så minns inte att jag har behövt ange de uppgifterna. Men obviously så har jag behövt de med tanke på att det är reggat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, jessar94 säger:

Dem hade en driftstörning igår vet jag, har själv office 365 för hemanvändare. 

Har haft de så länge så minns inte att jag har behövt ange de uppgifterna. Men obviously så har jag behövt de med tanke på att det är reggat. 

 

Jo, det är väl den störningen Downdetector rapporterar om (se tidigare inlägg). Men det har nog inget med "inloggningsproblemet" att göra, bara ett sammanträffande i tid.
 
Osäker på vad du syftar på i de följande meningarna. Men gissar på födelsedatum och att du vid något tillfälle angivit det, kompletterat med det. Är rätt säker på att det inte behövde anges när man skapade  ett Microsoftkonto för något år sedan.
 
Testade med ett nytt Microsoftkonto och då måste födelsedatum också anges. Det man nu verkar vilja få kompletterat med i mitt befintliga Microsoftkonto. Stämmer det så hade det ju varit enkelt för Microsoft att lägga till någon information om det när man försöker logga in på sitt konto (se mitt förra inlägg), d v s om att födelsedatum är en uppgift som tillkommit.
 
När jag letat efter förklaringar till den här förändringen (att födelsedatum nu krävs) hittade jag ett cirka en månad gammalt (glömt) mejl från Microsoft om uppdatering av användarvillkoren. Gissar att detta med födelsedatum har med det att göra, men jag hittar ingenstans någon kommentar om det. Det är tydligen något som man måste acceptera ändå. Dessutom träder dessa uppdateringar i kraft först 1 maj 2018.
 
Nytt verkar i alla fall vara vad barn får göra, och föräldrars kontroll av sina barns Microsoftkonton. Antar att det är här födelsedatum kommer in i bilden, bl a i alla fall.
 
Ett par länkar från mejlet:

En annan länk till en sammanfattning om ändringarna i villkoren:

Det jag stör mig på är alltså den obefintliga informationen om förändringen (att födelsedatum krävs för nyregistrering av konton är en annan sak).
 
Om någon känner igen det här med att ha behövt komplettera med födelsedatum så skriv gärna en kommentar om det. För egen del så är det bara att ange födelsedatum, för att "hålla kontot i gott skick" (se första inlägget), och fortsätta som om ingenting hänt(?).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...