Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows uppdate 1709 funkar inte


LajosKopacsi

Rekommendera Poster

LajosKopacsi

Felmeddelande

Funktionsuppdatering för Windows 10 version 1709

Installationen misslyckades  fått detta meddelande nu 15 tal gånger

Får meddelande Oxc 1900208

sökt på detta på nätet men blir inte klokare av detta

Får även order om att manuellt avinstallera Realtek High definition Audio Driver från Windows Har försökt med detta men finns där vid omstart

Moment 22 ?

Datorn uppdaterad med W10 nu v 1703

Ursprungligen Asus G53JW-SZ154V

Processor: Intel Core i5-460M 2.53GHz      Minne: 4GB DDR3 1333GHz  Hårddisk: 500GB S-ATA (7200rpm)+4GB SSD
Grafik: Nvidia GeForce GTX460M 1536MB GDDR5 Skärm: 15.6" LED Glare 16:9 (1920x1080)
Övrigt: DVD-brännare med stöd för Dual-layer, HDMI, WLAN-n, Gbit LAN, VGA, Bluetooth, 3xUSB 2.0, 1xUSB 3.0, webbkamera, 8-cells batteri (5200mAh) Färg: Svart Vikt: 3.6 kg Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bit

Kan någon komma med råd ?

Hälsningar

Lajos

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@LajosKopacsi

Felkoden 0xc1900208 betyder i grunden att det är problem med något installerat program eller liknande som inte är kompatibelt, men det kan även vara problem med själva funktionen Windows Update.

 

Om du har något antivirusprogram installerat (i stället för Defender som följer med) är det bra att avinstallera det, liksom om du har gamla program som längre kanske inte är kompatibla. Se till att du har uppdaterat alla drivrutiner och BIOS till de senaste som finns på Asus supportsidor för din datormodell.

 

När det gäller problem med Windows Update så har Method 2 i svaret på sidan  http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-update/how-can-i-fix-windows-update-error-cumulative/c4372ddc-224c-46dd-856c-53b128b26a6b  hjälpt en del personer med just din felkod.

 

Om det inte hjälper i ditt fall så har Microsoft tagit fram en felsökare för Windows Update och den kan du ladda ner här: https://support.microsoft.com/sv-se/help/4027322/windows-update-troubleshooter

Om den inte hjälper kan du i stället följa länken "Åtgärda Windows Updae-fel" som finns på samma sida.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LajosKopacsi

Tack Cecilia. Pratade med Asus support- Biosen stöder inte W10- Dom har ingen Bios uppdatering för denna dator  annat än för W7 ????

Microsoft menade att det behövdes en sådan.

Märkligt men det blir nog att köpa en ny dator. Det blir definitivt  ingen Asus.

 ( Hustruns Acer fungerade uppdateringen på ) Lägger inte mer tid på detta utan köper en ny dator inom kort.

Så är det när Microsoft styr

Hälsningar Lajos

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju bra att fortsätta använda version 1703 ett tag till, den får säkerhetsuppdateringar ända till i oktober så det är ingen brådska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LajosKopacsi

Ja visst men irriterande när Update hela tiden laddar ner 1709 och ideligen meddelar att uppdateringen misslyckades,

Har nu beställt en Dell Vostro 3568 01JN3 med Windows 10 PRO Får se om det kommer att funka bättre. Funderar på att köra med Linux Mint på denna ASUS. Stoppat tjänsten Update via kontrollpanelen Tjänster tills vidare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Det är märkligt att BIOS skulle sätta käppar i hjulen, för jag har en väldigt gammal dator där det tidigare varit Microsoft Vista på med lika gammal bios och inga problem med 1709 när jag gjorde den uppgraderingen och förövrigt funkar Windows 10 klockrent på denna.

Förutom att jag blev tvungen att temporärt stänga av Norton antivirus, i annat fall får man avinstallera antivirusprogrammet som redan föreslagits (gäller ej Microsoft Defender).

 

Detta är väl en laptop? https://www.asus.com/ROG-Republic-Of-Gamers/ROG-G53Jw/

Ang. övriga program på datorn, vilka har du installerade?

Om du har något specialprogram som är gammalt så avinstallera detta.

Se till att du har plats över på C disken, minst 30GB har jag för mig rekommenderas.

 

1. Om du har några program som autostarts tex. Skype etc. stäng av autostart för alla sådana samt koppla bort antivurusprogrammet som det står ovan och starta om datorn samt -

2. Koppla ur alla externa usb-enheter tex. lagring, mus, tangentbord, skrivare etc.

3. Kör felsökaren för Windows update:

Start > inställningar (lilla kugghjulet) > Uppdatering och säkerhet > till vänster på menyn 'Felsök' > Windows update. Vänta tills felsökaren är klar och starta om datorn.

 

I tidigare Windows 10-utgåvor fanns inte felsökaren för Windows update med och om så är fallet för dig kan du hämta den felsökaren manuellt som Cecilia ovan har länkat till https://support.microsoft.com/sv-se/help/4027322/windows-update-troubleshooter

 

4. Kör Windows update igen.

**************************************

5. Om det fortfarande är problem så kontrollera integriteten hos systemfilerna:
Högerklicka Start > 'Kör kommandotolken som administratör' > i rutan som kommer upp (kommandotolken) skriver du sfc /scannow och trycker Enter.
Vänta tills körningen är klar och om den hittar problem så försöker den åtgärda dessa och efteråt om så är fallet så startar du om datorn.
Om den däremot hittar problem som inte kunde åtgärdas så följ denna:
Guide - SystemFileChecker (SFC) i felsäkert läge på Windows

 

6. Högerklicka Start > 'Kör kommandotolken som administratör' > i rutan som kommer upp (kommandotolken) skriver eller kopierar du:
Dism.exe /Online /Cleanup-Image /Restorehealth och tryck Enter.

Efter körningen så står det i rutan om fel hittats och åtgärdats.
Starta om datorn.

7. Kör Windows update

 

Återkom och berätta hur det går.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Flyfisherman säger:

Det är märkligt att BIOS skulle sätta käppar i hjulen, för jag har en väldigt gammal dator där det tidigare varit Microsoft Vista på med lika gammal bios och inga problem med 1709 när jag gjorde den uppgraderingen och förövrigt funkar Windows 10 klockrent på denna.

Det beror ju helt på vad det är för hårdvara i datorn. En del trådlösa nätverkskort för Windows 7 har ju inte fungerat i Windows 10 för att ta ett exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mellin.

 

Går icke enligt mig om det inte är exakt lika kort.

 

Bios kommer med ett felmeddelande direkt vid uppstart om det sitter ett annat Wifi-kort i datorn, i alla fall i de flera äldre datorerna jag försökt lösa där någon norpat Wifi-kortet, eller trodde att man kunde använda det till annat.

 

Koppla ur det går bra och då får man köra på en dongle eller USB pinne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, LajosKopacsi säger:

När Asus support säger att det inte funkar så måste jag väl tro dem... ?

Du har ju kört Windows 10 länge fast Asus säger att det inte ska gå. Eller säger Asus just att version 1709 inte går men 1703 går?

 

Det är väldigt vanligt att datortillverkare bara tar fram uppdateringar i tre år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja det är inget att bry sig om. Asus säger så för att officiellt har man inte stöd för Windows 10 på din maskin och inte släppt drivrutiner för Windows 10 och därför kan dom inte garantera något, men väldigt ofta fungerar det bra ändå trots Windows 7 drivrutiner och det har jag erfarenhet av själv. Ja jag har faktiskt kört med Windows Vista grafikdrivrutin för ett gammalt grafikkort på min gamla Windows 10 "1709" burk uppgraderad från Vista.

 

Och det är bara att testa, för som Cecilia säger så har du tidigare kört Windows 10 så chansen finns att även nyare versionen kan fungera.

 

I tidigare Windows 10-utgåvor fanns inte felsökaren för Windows update med enligt pkt. 3 i mitt inlägg ovan och om så är fallet för dig kan du hämta den felsökaren manuellt som Cecilia ovan har länkat till https://support.microsoft.com/sv-se/help/4027322/windows-update-troubleshooter

Mvh :thumbsup:

 

[Edit] Jag har uppdaterat pnkt. 3 i mitt tidigare inlägg ovan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LajosKopacsi

Jag uppfattade som att Biosen inte stödjer W10 ver 1709   Jag har nu ver 1703

1 timme sedan, Cecilia säger:

Eller säger Asus just att version 1709 inte går men 1703 går?

Jag får väl pröva med lite av råden ovan men oavsett är en ny dator beställd och på väg... Tröttsamt är det hur som...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte annat så kan du ju hålla Windows Update-tjänsten avstängd förutom en gång i månaden. Säkerhetsuppdateringar kommer kvällstid den andra tisdagen i varje månad normalt, t ex i förrgår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Glöm BIOS:en för ett ögonblick.
BIOS betyder att på lågnivå styr datorns all installerad hårdvara och sedan kommunicerar via drivrutiner som installeras i operativsystemet och operativsystemet kan vidare låta program utnyttja dessa olika hårdvaror på högnivå.

 

Dock kan i regel ingen programvara från operativsystemet kommunicera direkt med BIOS och ge instruktioner, eftersom det ligger på lågnivå och är därmed säkrad för intrång.

Fast det finns undantag med tex. UEFI BIOS, men det kräver i såfalll en särskild drivrutin, alltså aldrig direkt kommunikation emellan programmet - operativsystemet och BIOS.

Ja lite enkelt bara. Finns fördjupningar att läsa på om.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LajosKopacsi
På 2018-04-11 på 10:09, Flyfisherman säger:

5. Om det fortfarande är problem så kontrollera integriteten hos systemfilerna:
Högerklicka Start > 'Kör kommandotolken som administratör' > i rutan som kommer upp (kommandotolken) skriver du sfc /scannow och trycker Enter.
Vänta tills körningen är klar och om den hittar problem så försöker den åtgärda dessa och efteråt om så är fallet så startar du om datorn.
Om den däremot hittar problem som inte kunde åtgärdas så följ denna:
Guide - SystemFileChecker (SFC) i felsäkert läge på Windows

 

6. Högerklicka Start > 'Kör kommandotolken som administratör' > i rutan som kommer upp (kommandotolken) skriver eller kopierar du:
Dism.exe /Online /Cleanup-Image /Restorehealth och tryck Enter.

Efter körningen så står det i rutan om fel hittats och åtgärdats.
Starta om datorn.

7. Kör Windows update

 

Återkom och berätta hur det går.

Hej igen !

Vågar inte mixtra med detta nu

Jag gör detta när jag fått igång den nya maskinen som troligen kommer på måndag eller tisdag och har säkrat mina viktiga data / filer mm

/ Lajos
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-04-13 på 15:27, Mellin säger:

Då måste man ha en riktigt antik och/eller låst dator

 

Behöver nog inte vara gammal för detta problem?

 

Bios snackar ju med hårdvaran vid uppstart och detta ändrar man inte med hur som helst, det är ju det som sker vid uppgradering av bios.

 

Sätter du i ett annat WIFI kort eller en annan processor(om det går) som inte är anpassat i bios så är det ju problem direkt.

 

Då måste drivrutinen skrivas om till just den hårdvaran enligt mig och det gör inte gemene man enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LajosKopacsi
På 2018-04-15 på 10:27, LajosKopacsi säger:

Kör kommandotolken som administratör'

Hur gör man detta ?

/L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
13 minuter sedan, LajosKopacsi säger:

Hur gör man detta ?

/L

Högerklicka Start > välj i listan 'Kör kommandotolken som administratör'

Om du i stället använder Windows PowerShell:
Högerklicka Start > välj i listan 'Kör Windows PowerShell som administratör'

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
LajosKopacsi

Hej !

Nuuuuuu funkar det efter att jag kontaktat en duktig kille som kirrar det mesta. Vet ej exakt vad han gjort då jag inte hunnit prata med honom och fått tillbaka datorn via bud. Den är nu till Salu för 2000 kr. Nån som är intresserad ? Min Dell funkar utmärkt.  Hört att W10 har uppdaterats ytterligare med version 1803 som dock krånglar med webläsaren Chrome ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...