Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Postnords avgift

cybertears
 Share

Recommended Posts

En liten påminnelse att trådens rubrik är "Postnords avgift" och om man vill diskutera något annat så startar man lämpligen en ny tråd för det, alternativt ber att en moderator flyttar ett antal inlägg till en ny tråd.

Cecilia

Moderator

Edited by Cecilia

Tråden har blivit kraftigt redigerad, på grund av att ett flertal inlägg inte har med Trådrubriken att göra, så tråden kan se lite osammanhängade  ut.

Återigen, kommentera gärna, men håll er till Trådrubriken, annars kommer fler inlägg att tas bort.

Laso - Moderator

• Like 1

På 2018-08-07 på 02:59, skrev Laso:

Tråden har blivit kraftigt redigerad, på grund av att ett flertal inlägg inte har med Trådrubriken att göra, så tråden kan se lite osammanhängade  ut.

Återigen, kommentera gärna, men håll er till Trådrubriken, annars kommer fler inlägg att tas bort.

Laso - Moderator

Radera alla mina inlägg ! jag menar det!

Edited by Mellin

elektronikfreak
På 2018-04-21 på 13:58, skrev Cecilia:

Hur anser du att transport av paket ska fungera då och på vilket sätt skulle det alternativet vara bättre?

Bevisligen tycker merparten av svenska folket att det system som har fungerat ypperligt de senaste 20 åren fram till årsskiftet har fungerat helt perfekt så varför ändra ett vinnande koncept?

Fick själv i jan -18 en tjock 340-sidig elektronikkatalog som skickades gratis till alla kunder från Kina som hade handlat av företaget under de senaste 12 månaderna och den var belagd med PostNords ockeravgift trots att på tulldeklarationen klart klargjordes att den var "gift".

Så den fick naturligtvis gå i retur på PostNords bekostnad.

56 minuter sedan, skrev elektronikfreak:

Bevisligen tycker merparten av svenska folket att det system som har fungerat ypperligt de senaste 20 åren fram till årsskiftet har fungerat helt perfekt så varför ändra ett vinnande koncept?

Fick själv i jan -18 en tjock 340-sidig elektronikkatalog som skickades gratis till alla kunder från Kina som hade handlat av företaget under de senaste 12 månaderna och den var belagd med PostNords ockeravgift trots att på tulldeklarationen klart klargjordes att den var "gift".

Så den fick naturligtvis gå i retur på PostNords bekostnad.

Det inlägg av mig som du citerar var ett svar på Melins inlägg om att Postnord inte borde finnas. Det system som har funnits i 20 år har varit att Postnord finns. Så ditt inlägg är inte ett svar på min fråga.

Det är faktiskt bara en minoritet av Sveriges befolkning om ca 8 miljoner vuxna som handlar från Kina. Varför ska majoriteten som inte gör det gilla att fortsätta subventionera minoritetens köp?

Eller som jag skrev i detta inlägg: https://eforum.idg.se/topic/355904-postnords-avgift/?do=findComment&comment=1699337

Citat

Det är väl bra att de som handlar för 220 - 1500 kr nu inte längre behöver subventionera de som handlar för mindre så det blir mer rättvist.

elektronikfreak

Tänkte bara tillägga som direkt är relaterat till topic... sedan årsskiftet har det dykt upp ett antal företag i övriga EU som mot en viss mycket blygsam avgift står som "målvakt" till alla svenskar som inte vill befatta sig med PostNords ockeravgifter och Tullverkets utsugning.
Det går till som så att dessa företag står som mottagare till alla brev och paket och som i sin tur skickar allt vidare till Sverige. Bevisligen är det inte alla länder inom EU som liksom Sverige har infört motsvarande PostNords ockeravgift och Tullverkats utsugartullar utan "vissa länder" har fortfarande "fri import" upp till motsvarande ca €1000.-

Detta gäller inte bara varor från Kina och Asien utan från hela övriga välden inkl NordAmerika.  :thumbsup:

Fick en försändelse i dag direkt hem i brevlådan med sådana gummin:

https://www.ebay.com/itm/253489220634

ska använda dessa när jag plockar bort strålkastarspolaren på en Renault, för att plugga utgången på spolarpumpen, innehållsförteckningen var på Kinesiska  så det var väl lite för besvärligt för Postmord

?

index7.jpg

Edited by a128
omfomulering av text

• 3 years later...
  • 1 month later...

Postnord Varning:

Goddag Yxskaft Nr 1
Beställde en floppydrive till en Dell Optiplex 755 från UK
på ebay, momsen betalas vid köpet,försändelsen hamnar i sverige och stoppar i tullen
av en slump går jag till moms.postnord.se där det visar sig för att den ska komma vidare så måste jag godkänna att
Postnord får låta den förtullas, ett brev kommer senare under dagen som ser ut såhär:

AM-JKLUOyT5MUhYd6MUfLN7aHUbHaH3LN1m6evLN
hmm är det så att personalen ser till att sysselsätta sig själva ?

Goddag Yxskaft nr.2
beställer lite molexkontakter (3.94mm) och ipressningsmuttrar
moms dras vid köp på ebay, får brev från postnord som ser ut såhär:

AM-JKLWY-NXGjV3XEt4k9sQ7BNXjH6TgixMwQwKJ
Kontaktar poztnord som svarar:
Hej Xxxxx.
Tack för ditt mail.
För att du inte ska behöva betala momsavgiften igen behöver vi ha fått den informationen, från avsändaren från början att din försändelse redan är betald.
Vi kan inte gå in och korrigera det i efterhand.
Den försändelse du mailar oss om behöver antingen betalas, eller så kan du låta den gå i retur så avsändaren kan skicka om den med rätt information.
Med vänlig hälsning / Best Regards

Xxxxxxx Xxxxxxxx
Kundservicemedarbetare

återkopplar med skärmdumpar på att momsen är betald och får detta svar:
Hej Xxxxx!

Tack för att du kontaktar oss.

Om jag förstått det rätt så ska du ha betalat moms vid köptillfället enligt EU:s nya momsregelverk, (OSS/IOSS) men jag kan inte se att vi fått något elektroniskt underlag som stödjer detta.

IOSS är ett verktyg som e-handlare utanför EU:s tullunion kan använda sig av som möjliggör att de kan ta betalt för importmomsen direkt vid köpet av varan. Då ska mottagaren inte behöva betala moms vid importtillfället. För att detta ska kunna ske så behöver avsändaren som tagit betalt för momsen skicka elektronisk information till oss i förväg med underlag som stödjer att försändelsen är förbetald. Våra tulldeklaranter ser om vi har fått denna elektroniska information när de skannar in försändelsen i tullen och då läggs försändelsen i rätt flöde och skickas vidare utan något betalningskrav.

I det här fallet så har vi inte fått någon sådan information och därför har försändelsen blivit belagd med moms. Detta är inte något som går att korrigera i efterhand. Innan vi kan skicka försändelsen till dig så behöver du betala importavgiften.

Om du har ytterligare frågor är du också välkommen att återkomma genom att svara på detta mail eller ringa till oss.

Med vänlig hälsning,

Xxxx Xxxxx

Goddag Yxskaft nr.3
Beställer en kombinerad PS/2 och Comport till en optiplex 755 SFF på ebay, moms är betald
jag har fått sändingsnumret från försäljaren men försändelsen har till dags dato följande status:

Stoppat

Försändelsen importhanteras av PostNord. Leveranstid kan därför inte beräknas ännu.

Leveransinformation
Mottagaradress

XXXXX XXXXXXX

Försändelseinformation
Från

Importpaket
Försändelse-ID

LGxxxxxxxxGB
Servicetyp

Express

Visa mer

Skanna QR-koden i PostNord-appen
qr code with shipment Id
Leveransrutt

21 sep. 08:17
SE
Försändelsen har ankommit mottagarlandet.

21 sep. 08:17
SE
Försändelsen tullklareras av oss.

02 sep. 00:20
SE
Försändelsen har ankommit mottagarlandet.

02 sep. 00:20
SE

Snart har 1 månad förflutit och någon försändelse har ännu inte dykt upp

Edited by a128