Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Postnords avgift


cybertears
 Share

Rekommendera Poster

  • 1 month later...

Postnord Varning:

Goddag Yxskaft Nr 1
Beställde en floppydrive till en Dell Optiplex 755 från UK
på ebay, momsen betalas vid köpet,försändelsen hamnar i sverige och stoppar i tullen
av en slump går jag till moms.postnord.se där det visar sig för att den ska komma vidare så måste jag godkänna att
Postnord får låta den förtullas, ett brev kommer senare under dagen som ser ut såhär:

AM-JKLUOyT5MUhYd6MUfLN7aHUbHaH3LN1m6evLN
hmm är det så att personalen ser till att sysselsätta sig själva ?


Goddag Yxskaft nr.2
beställer lite molexkontakter (3.94mm) och ipressningsmuttrar
moms dras vid köp på ebay, får brev från postnord som ser ut såhär:

AM-JKLWY-NXGjV3XEt4k9sQ7BNXjH6TgixMwQwKJ
Kontaktar poztnord som svarar:
Hej Xxxxx.
Tack för ditt mail.
För att du inte ska behöva betala momsavgiften igen behöver vi ha fått den informationen, från avsändaren från början att din försändelse redan är betald.
Vi kan inte gå in och korrigera det i efterhand.
Den försändelse du mailar oss om behöver antingen betalas, eller så kan du låta den gå i retur så avsändaren kan skicka om den med rätt information.
Med vänlig hälsning / Best Regards

Xxxxxxx Xxxxxxxx
Kundservicemedarbetare

återkopplar med skärmdumpar på att momsen är betald och får detta svar:
Hej Xxxxx!

Tack för att du kontaktar oss.

Om jag förstått det rätt så ska du ha betalat moms vid köptillfället enligt EU:s nya momsregelverk, (OSS/IOSS) men jag kan inte se att vi fått något elektroniskt underlag som stödjer detta.

IOSS är ett verktyg som e-handlare utanför EU:s tullunion kan använda sig av som möjliggör att de kan ta betalt för importmomsen direkt vid köpet av varan. Då ska mottagaren inte behöva betala moms vid importtillfället. För att detta ska kunna ske så behöver avsändaren som tagit betalt för momsen skicka elektronisk information till oss i förväg med underlag som stödjer att försändelsen är förbetald. Våra tulldeklaranter ser om vi har fått denna elektroniska information när de skannar in försändelsen i tullen och då läggs försändelsen i rätt flöde och skickas vidare utan något betalningskrav.

I det här fallet så har vi inte fått någon sådan information och därför har försändelsen blivit belagd med moms. Detta är inte något som går att korrigera i efterhand. Innan vi kan skicka försändelsen till dig så behöver du betala importavgiften.


Om du har ytterligare frågor är du också välkommen att återkomma genom att svara på detta mail eller ringa till oss.


Med vänlig hälsning,

Xxxx Xxxxx


Goddag Yxskaft nr.3
Beställer en kombinerad PS/2 och Comport till en optiplex 755 SFF på ebay, moms är betald
jag har fått sändingsnumret från försäljaren men försändelsen har till dags dato följande status:

Stoppat

Försändelsen importhanteras av PostNord. Leveranstid kan därför inte beräknas ännu.

Leveransinformation
Mottagaradress

XXXXX XXXXXXX

Försändelseinformation
Från

Importpaket
Försändelse-ID

LGxxxxxxxxGB
Servicetyp

Express

Visa mer

Skanna QR-koden i PostNord-appen
qr code with shipment Id
Leveransrutt

21 sep. 08:17
SE
Försändelsen har ankommit mottagarlandet.

21 sep. 08:17
SE
Försändelsen tullklareras av oss.

02 sep. 00:20
SE
Försändelsen har ankommit mottagarlandet.

02 sep. 00:20
SE

 

Snart har 1 månad förflutit och någon försändelse har ännu inte dykt upp

Redigerad av a128
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Fick idag Brev där jag ska godkänna att Postnord blir  Tullombud  efter 6 Veckors väntan för PS/2 porten

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återkoppling:

de 2 försändelser  som jag skulle betala moms resp. "godkänna" dök upp i postfacket idag

den jag skulle momsa klagade jag till Tullverket via e-postfomulär, ingen återkoppling dock har poztmord släppt den

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Fortsättning följer

beställer ett par byxor på amazon.se inkl moms

åker på att betala moms + 75:-   poztmord  vägra att släppa den, får betala in och via amazon få återbetalt

🙄

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återkoppling: jag har nu fått tillbaka de inbetalade momspengarna via amazon och byxona har landat i brevlådan

hoppas nu säljaren eller amazon får tillbaka dessa

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...