Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Postnords avgift


cybertears
 Share

Rekommendera Poster

Postnord verkar kunna göra som dem vill utan konsekvenser.

 

Om en har släkt i USA och en skickar ett paket till en i Sverige som det dessutom står gåva på så kan alltså postnord ta ut en avgift.

Jag tycker inte det är riktigt rätt för en har faktiskt köpt saken i USA, kommit hem - packat upp de, packat de bättre för att sedan skicka iväg de. 

Postnord verkar anta att bara för att paketet kommer från utlandet så har dem rätt att lägga på administrativ avgift plus momsavgift och ovanpå kakan så blev de tullavgift.

 

Varför är inte det kriminellt egentligen?

 

Citat

Avgiften är 75 kronor för paket med ett värde upp till 1 500 kronor. Allt över det kostar 125 kronor. Det betyder att många varor dubblas i pris för mottagaren, eftersom en vara som har köpts för 100 kronor kommer att få ett påslag på 25 kronor i moms plus 75 kronor i hanteringsavgift.

Det innebär då kort och gott att postnord ges rätten till att öppna ett paket och granska vad som finns där i? För annars hade dem inte kunnat motivera att just denna varan har just de här värdet?

Jag hade inte brytt mig om de hade slagit på kanske 20 kr för folk hade inte klagat men 100 kr (25+75) plus en ev tullavgift plus varans pris är inte alltid så rimligt.

I Sverige har du 14 dagars ångerrätt, där innebär det att du får pengarna tillbaka om du inte är nöjd. På Ebay t.ex måste du som köpare oftast stå för frakten själv om du vill skicka tillbaka det.

Dessutom så skickar du tillbaka det så får man fortfarande inte tillbaka något från postnord. Administrativa avgiften är en sak, men momsen är fortfarande ett belopp man har betalat. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mellin säger:

Dom har börjat ta avgift och moms för paket från EU-länder

Ja det vet jag. Det är inte rätt att göra så mot privatpersoner.

Det är ju samma sak som om dom skulle få för sig att lägga en avgift + moms på de som blir sålt via blocket. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, jessar94 säger:

Ja det vet jag. Det är inte rätt att göra så mot privatpersoner.

Det är ju samma sak som om dom skulle få för sig att lägga en avgift + moms på de som blir sålt via blocket. 

Nej, det är inte samma sak eftersom Blocketsäljaren som skickar varan betalar en transportavgift som är fastställd av Postnord. Bolagen i Kina betalar ju inget direkt till Postnord.

 

Det här är det som gäller (oavsett vad man tycker, men någonstans ska ju pengarna till Postnord och statskassan komma, skatt eller avgift, det är väl inte meningen att Postnords personal ska jobba gratis):

Citat

Enligt den nya tullagen från 2016 ska alla paket från tredjeland beläggas med moms, i normalfallet skatt på 25 procent av varans värde, från första kronan.

...

– Alla speditörer kan ta ut en avgift för den administration som sker vid importdeklarering, och vi gör det redan på alla paket som har ett värde över 22 euro, säger Thomas Backteman.

https://www.postnord.se/information/om-postnord/en-foranderlig-varld/moms-pa-kinapaket/postnord-reder-ut-momsfragan

 

Citat

– Avgiften ska täcka kostnaderna i och med den nya momshanteringen. Kostnaderna består bland annat av lön till personal, skatter, ny teknisk utrustning, utrymmen för att lagra försändelser i avvaktan på betalning och retur av försändelser som inte hämtas ut

...

Värt att notera är att den nya avgiften på 75 kronor är en sänkning av den tidigare kostnaden för försändelser med ett värde på mellan cirka 220 kronor och 1 500 kronor.

...

Men den här avgiften kommer att tas ut på alla varor som handlas från länder utanför EU:s tullunion.

https://www.postnord.se/information/om-postnord/en-foranderlig-varld/moms-pa-kinapaket/sa-hog-blir-nya-avgiften-pa-kinapaketen

Det är väl bra att de som handlar för 220 - 1500 kr nu inte längre behöver subventionera de som handlar för mindre så det blir mer rättvist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite civilkurage står inte fel, om varje invånare köper en billig pryl från kina för 5-10:-  en gång i månaden och inte löser ut den så får Postmord det lite svettigt

 

:P

 

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Cecilia säger:

Nej, det är inte samma sak eftersom Blocketsäljaren som skickar varan betalar en transportavgift som är fastställd av Postnord. Bolagen i Kina betalar ju inget direkt till Postnord.

Blocketsäljaren kan lika gärna välja ett annat bolag för transport även om det självklart blir en kostnad men det betalar ju köparen.
Skillnaden blir egentligen inte så stor. 

 

21 timmar sedan, Cecilia säger:

Det här är det som gäller (oavsett vad man tycker, men någonstans ska ju pengarna till Postnord och statskassan komma, skatt eller avgift, det är väl inte meningen att Postnords personal ska jobba gratis):

https://www.postnord.se/information/om-postnord/en-foranderlig-varld/moms-pa-kinapaket/postnord-reder-ut-momsfragan

 

https://www.postnord.se/information/om-postnord/en-foranderlig-varld/moms-pa-kinapaket/sa-hog-blir-nya-avgiften-pa-kinapaketen

Det är väl bra att de som handlar för 220 - 1500 kr nu inte längre behöver subventionera de som handlar för mindre så det blir mer rättvist.

Har inte sagt att att Postmords personal ska jobba gratis, men de kan inte anta att bara för att det är ett paket från USA eller Kina så ges rätten att momsbelägga. För är det privatperson som skickar till privatperson så är det jävligt idiotiskt att de helt plötsligt ska momsbeläggas.

Tullen skulle då inte ha tullat paketet men ändå fick en en tullavgift på 80 kr - för vaddå kan man ju undra. 
 

att dem lägger på moms skiter jag faktiskt i. Men seriöst, den administrativa avgiften är för hög. Om jag köper en vara för 9 kr så kan jag räkna med ett påslag på 25 kr sen ett påslag på 75. Redan här pratar vi om att min vara just blev 100 kr dyrare, är det rimligt? - Nej.

 

Sen förstår jag inte vad skillnaden är på 75 kr och 125 kr bortsett från priset - hur kan de avgöra värdet om dem inte öppnar paketen? 

o även om värdets pris är högre så är det exakt lika många knapptryckningar och blippningar som de måste göras för att nå slutkund. 

Sen kan paketet vara litet men ändå ha ett högt värde osv. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det spelar någon roll om man importerar varor från ett företag eller en privatperson. Importerar man något ska det förtullas. För man in varan själv så finns vissa undantag.

 

25 minuter sedan, jessar94 säger:

Sen förstår jag inte vad skillnaden är på 75 kr och 125 kr bortsett från priset - hur kan de avgöra värdet om dem inte öppnar paketen? 

När man skickar en vara till ett annat land fyller man i en tulldeklaration och det är den som tullen läser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Flyfisherman
2 timmar sedan, skrev Mellin:

Postnord har räknat ut moms på födelsedagspresenter från utlandet vilket betyder att dom måste ha öppnat paketen

Menar du fullt allvar?

Det där låter som en konspirationsteori som du försöker sprida...

Jag anser vi slutar där.

Hmm...;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok, vad har dessa inlägg sagt om att Postnord skulle öppna paketen?

För det första är det ett lagbrott och skulle det i så fall vara organiserat av ledningen som en rutin, ja då vet jag inte hur många lagparagrafer det skulle bryta mot, men fängelsestraff ingår i straffskalan.

 

Dessutom faller hela idén att Postnords skulle öppna paket - på sin egen orimlighet!

Hur många hundratals/tusentals paket i timmen hanteras?

 

Således, det där är enbart otrevliga ryktesspridningar och utan bärighet.

Trist att folk håller på med sådant.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Mellin:

Postnord har räknat ut moms på födelsedagspresenter från utlandet vilket betyder att dom måste ha öppnat paketen

Även födelsedagspresenter borde skickas med en tulldeklaration ifylld av avsändaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur anser du att transport av paket ska fungera då och på vilket sätt skulle det alternativet vara bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

På 2018-04-21 på 13:58, skrev Cecilia:

Hur anser du att transport av paket ska fungera då och på vilket sätt skulle det alternativet vara bättre?

Transporten fungerar ju ändå inte däremot så borde postnord göra om i hela organisationen för att kunna fortsätta existera.

Sen när det kommer till reklamation så kanske man ska vända sig till skatteverket och kräva momsen tillbaka för att man inte betalar avgiften till postmord två gånger för att få en fungerande vara. Men det är ju ett pågående projekt som de försöker lösa.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Menar du fullt allvar?

Det där låter som en konspirationsteori som du försöker sprida...

Jag anser vi slutar där.

Hmm...;)

Det har faktiskt förekommit att paket har öppnats. Men ja vi säger så. Vi slutar här. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
2 timmar sedan, skrev jessar94:

Det har faktiskt förekommit att paket har öppnats. Men ja vi säger så. Vi slutar här. :) 

Ja absolut min vän, men jag måste få lägga till:
Att paket har öppnats beror inte på Postnord som företag utan av av enskilda anställda som i kriminellt syfte stjäl.

Detta förekommer på alla stora arbetsplatser, tyvärr och det finns folk med låg moral som hellre behåller en upphittad plånbok än ger denna till Polisen.
Mvh :)

 

[Edit]  Ang det sista, så hittade jag faktiskt en pluska (jämtska betyder plånbok) på gatan i vintras, delvis gömd av snöplogen som alldeles nyss paserat.
Jag tog med mig pluskan hem eftersom jag kom från affärn och kikade efter leg.
För övrigt fylld med 500 kronors sedlar.
Japp namnet som var ovanligt och via hitta.se så ringde jag direkt till ägaren. En äldre person som var alldeles utom sig pga. detta och jag tog bilen och for dit med pluskan.
Du skall ha en belöning sade han, absolut inte svarade jag är bara glad att du fick tillbaks denna.
Stannade ett tag och blev bjuden på kaffe.
i påskas fick jag ett postkort med hjärliga påskönskingar från denne man.
Min belöning är just detta att göra någon glad.

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag beställde en par halogenlampor till extraljus:

https://www.ebay.com/itm/253643888493

dom kom hem till brevlådan häromdagen märkt gift och privat avsändare

idag fick jag räkningen från postmord på densamma, den hade först fastnat men dom ångrade sig

 

?

eforum_postmord.zip

Redigerad av a128
bifogad fil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen det, är jag inte hemma så går försändelsen i retur till terminalen 20 mil från mitt, för att nästa dag levereras till mitt Postnordombud

Redigerad av a128
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Mellin:

Många köper inte från en onlinebutik om det står postnord under leverans delen

I torsdags kl 15:00 gjorde jag ett onlineköp från en firma, som har sitt lager i Helsingborg. Det fanns 6 speditörer (bl.a. DHL och Schenker) att välja mellan och om jag ville ha hemkört eller hämta på ett utlämningsställe (fanns 6 att välja mellan).

Självklart valde jag Postnord och hämta på mitt närmaste utlämningsställe på Kungsholmen. Har ingen möjlighet att sitta hemma och bevaka utkörning.

Kl 11:10 dagen efter plingade min Postnord app i mobilen och visade att paketet fanns att hämta. Digital avi i telefonen. Bara att skanna för expediten. :D

 

Kan väl inte gå snabbare än Postnords leverans. :thumbsup:

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten påminnelse att trådens rubrik är "Postnords avgift" och om man vill diskutera något annat så startar man lämpligen en ny tråd för det, alternativt ber att en moderator flyttar ett antal inlägg till en ny tråd.

 

Cecilia

Moderator

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden har blivit kraftigt redigerad, på grund av att ett flertal inlägg inte har med Trådrubriken att göra, så tråden kan se lite osammanhängade  ut.

 

Återigen, kommentera gärna, men håll er till Trådrubriken, annars kommer fler inlägg att tas bort.

 

Laso - Moderator

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak
På 2018-04-21 på 13:58, skrev Cecilia:

Hur anser du att transport av paket ska fungera då och på vilket sätt skulle det alternativet vara bättre?

Bevisligen tycker merparten av svenska folket att det system som har fungerat ypperligt de senaste 20 åren fram till årsskiftet har fungerat helt perfekt så varför ändra ett vinnande koncept?

 

Fick själv i jan -18 en tjock 340-sidig elektronikkatalog som skickades gratis till alla kunder från Kina som hade handlat av företaget under de senaste 12 månaderna och den var belagd med PostNords ockeravgift trots att på tulldeklarationen klart klargjordes att den var "gift".

Så den fick naturligtvis gå i retur på PostNords bekostnad.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, skrev elektronikfreak:

Bevisligen tycker merparten av svenska folket att det system som har fungerat ypperligt de senaste 20 åren fram till årsskiftet har fungerat helt perfekt så varför ändra ett vinnande koncept?

 

Fick själv i jan -18 en tjock 340-sidig elektronikkatalog som skickades gratis till alla kunder från Kina som hade handlat av företaget under de senaste 12 månaderna och den var belagd med PostNords ockeravgift trots att på tulldeklarationen klart klargjordes att den var "gift".

Så den fick naturligtvis gå i retur på PostNords bekostnad.

Det inlägg av mig som du citerar var ett svar på Melins inlägg om att Postnord inte borde finnas. Det system som har funnits i 20 år har varit att Postnord finns. Så ditt inlägg är inte ett svar på min fråga.

 

Det är faktiskt bara en minoritet av Sveriges befolkning om ca 8 miljoner vuxna som handlar från Kina. Varför ska majoriteten som inte gör det gilla att fortsätta subventionera minoritetens köp?

Eller som jag skrev i detta inlägg: https://eforum.idg.se/topic/355904-postnords-avgift/?do=findComment&comment=1699337

Citat

Det är väl bra att de som handlar för 220 - 1500 kr nu inte längre behöver subventionera de som handlar för mindre så det blir mer rättvist.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak

Tänkte bara tillägga som direkt är relaterat till topic... sedan årsskiftet har det dykt upp ett antal företag i övriga EU som mot en viss mycket blygsam avgift står som "målvakt" till alla svenskar som inte vill befatta sig med PostNords ockeravgifter och Tullverkets utsugning.
Det går till som så att dessa företag står som mottagare till alla brev och paket och som i sin tur skickar allt vidare till Sverige. Bevisligen är det inte alla länder inom EU som liksom Sverige har infört motsvarande PostNords ockeravgift och Tullverkats utsugartullar utan "vissa länder" har fortfarande "fri import" upp till motsvarande ca €1000.-

Detta gäller inte bara varor från Kina och Asien utan från hela övriga välden inkl NordAmerika.  :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick en försändelse i dag direkt hem i brevlådan med sådana gummin:

https://www.ebay.com/itm/253489220634

ska använda dessa när jag plockar bort strålkastarspolaren på en Renault, för att plugga utgången på spolarpumpen, innehållsförteckningen var på Kinesiska  så det var väl lite för besvärligt för Postmord

 

?

index7.jpg

Redigerad av a128
omfomulering av text
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...