Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Relation mellan tabeller newbi


Macke Mot

Rekommendera Poster

Hej jag försöker förstå detta med access efter att under långtid varit missbrukare av excel börjar jag komma till insikten att med min typ av data så är det så mycket enklare med en databas än excel ark  efter varje uppdatering av data från olika källor osv. Men jag har ett problem jag förstår mig inte riktigt på det.

 

I en tabell kallat fordon har jag alla aktiva individer, i en annan tabell kallat kontroller har jag alla kontroller utförda på både aktiva och inaktiva individer och där skulle jag behöva få fram vilken dag senaste kontrollen gjordes, dvs ställa en fråga som generera en post per individ i fordonstabellen och returnerar senaste förekomsten utav detta fordon i tabell kontroller. Hoppas jag uttryckt mig tydligt och att det finns någon som har lust att hjälpa igång en förlorad själ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här:

1) Skapa en fråga som tar fram fordons-ID och maxvärdet i besiktningstabellen.

2) Skapa sedan en annan fråga som länkar tabellen Fordon mot föregående fråga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för blixtsnabb repli som vanligt kan man lita på detta forum

 

Detta löste mitt problem och gjorde att jag kom en stor bit på vägen i att acceptera funktionaliteten i Access, om jag nu fattat rätt så är det alltid bästa att göra en fråga som gör uträkningen per tabell och sedan matchar dessa med en ny fråga och joins beroende på hur man vill se resultatet? I mitt fall döpte jag frågan som bara tar fram senaste kontrolldatumet till stödfråga senaste kontrolldatum och Huvudfrågan enbart till Senaste kontrolldatum där jag förutsätter att huvudfrågan alltid kör stödfrågan först. Jag har ingen aning om det är en vettig syntax men det är bara jag som skall arbeta med det. Sen började kika in i parameterfrågor och har lagt till ett fält som tillåter vildcard eller del or att matchas, skulle man där kunna ha en lookup som man kan välja sina värden från en dropdown istället för att skriva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att det fungerade :D:like::like:

 

Men oj, det var många frågor. Kan tyvärr inte ta mig tid att svara på allt det där.

 

Men denna relaterade FRÅGA:

5 timmar sedan, Macke Mot säger:

om jag nu fattat rätt så är det alltid bästa att göra en fråga som gör uträkningen per tabell och sedan matchar dessa med en ny fråga och joins beroende på hur man vill se resultatet?

 

SVAR:

- Just i fallet när man när man vill ha tag  i min eller max-värde så är det en lösning att i Access dela upp frågan i två olika frågor som du gjorde (Obs detta gäller när man ÄVEN vill ha tag i övriga fält från besiktningstabellen, som kommentarer, namn, pris etc).

- Vill du bara ha tag i maxvärdet dock så går det bra att skriva som en enda fråga.

- Det går att skriva som en enda fråga men då måste man skriva ren SQL-kod.

- Annars fungerar det ofta med endast en fråga.

 

Välkommen Access :D

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...