Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hitta senaste datumet i tabell


Macke Mot

Rekommendera Poster

Hej jag har behov av att kunna finna datum för senaste kontroll av ett fordon i excel, tabellen innehåller många kolumner och pivot är ingen utväg då jag slår samman massa olika tabeller i dagsläget. I Kolumn a finns reg nr bestående av 3 bokstäver och 3 siffror i kolumn B finns datum för senaste kontroll och i kolumn C skulle jag vilja visa senaste kontrollen för fordonet i A helst utan att gå via en ny kolumn ex vis i C1 vill jag visa 2012-01-01. Jag har laborerat med produktsumma(max(a1:a3=d1)*(b1:b4) och i själva verket är dock antalet poster betydligt flera. Jag använder Office 365.

 

MLB500 2010-01-01
MLB501 2011-01-01
MLB500 2012-01-01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är det jag egentligen vill åstadkomma men det verkar som att jag har lite problem med dels ett par tomma rader där kontroll är planerad men ännu ej utförd, och att kolumnrubriken i a1 och b1 ställer till det ändrar jag från rubrik och sätter in ett datum istället för text verkar det fungera. Finns det några lösningar på det?. lade in en omsats om(b1="";"Pågående";produktsumma(max osv men hur löser man kolumnrubriken förutom att byta till b2:b300 men då tappar man vitsen med att enkelt kunna mata in flera rader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp jag har dock övervägt att föra in datat i access istället bara det att jag inte är en fena på access har postat en fråga i databaser angående relationer och queri i access. Min känsla säger mig att bara jag annammar access istället för excel blir det enklare med veckovisa eller dagliga uppdateringar av data. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om stora mängder data är onekligen Access (eller annan databas) ett bra alternativ. Excel mår ju även bäst när de data som finns där hanteras i tabeller och rapporter men blir det för många rader, för mycket aktiva beräkningar, kan Excel segas ned.

 

Allt efter var man har kunnandet och vilka program man har.

 

men som sagt, exemplet ovan, kan en enkel Pivottabell lösa. Sätt fordonsnamn som radrubrik, datum som data, ta ut max från datum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...