Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ge program permanent högre prioritet


Okalettos

Rekommendera Poster

Hej,

 

Streaming via webbläsaren flyter mycket bättre när vi höjer prioriteten för webbläsaren i aktivitetshanteraren.. Men när man stänger webbläsaren och startar den igen och kikar i aktivitetshanteraren, så är prioritet återställd till "normal"..

Kan man ändra prioriteten permanent? 

 

Bakgrund till frågan:

Har en vän som har en 7 år gammal 5000kr-laptop uppdaterad till 64-win10.. Tyvärr laggar streaming via webbläsare (Firefox, edge och IE), t ex svtplay, tv4play, Netflix.

Internetuppkopplingen är inge superbra (3g-usbmodem) men borde räcka gott och väl åtminstone för tv4play och svtplay tycker jag.

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sidan https://www.raymond.cc/blog/permanently-set-process-priority-in-windows-task-manager-with-prio/ tar upp 5 småprogram som kan användas för att sätta prioriteten permanent. Läs igenom kommentarerna också för något verkar inte längre fungera i Windows 10.

 

Men det kanske är bättre att undersöka vad det är för process som kör i stället för webbläsaren egentligen. Det kan ju vara något som kan tas bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia,

 

Tack så mycket för svaret! :)

Jag ska kika på programmen!

 

Det var 64-win7 i datorn från början, men dessvärre hann vi inte börja streama med win7 innan uppgradering till win10 ;)..

Det kan mycket väl hända att win7 skulle funka bättre map streaming, iom att då funkar Intels (gma4500) / Acers drivrutiner, vilket de inte verkar göra med win10 :/

 

Det här med processer o tjänster har jag dålig kläm på.. Det enda jag förstår mig på är att cpu och internminne verkar ligga på måttlig belastning iaf..

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte gör något vid datorn så borde CPU-värdet i Aktivitetshanteraren, fliken Processer, ligga på under 10 % i alla fall.

 

När det gäller drivrutiner i Windows 10 så skickar stora tillverkare, t ex Intel, ut sina drivrutiner via Windows Update. Annars är det så att drivrutiner kan vara special för en eller ett fåtal Windows-versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte mer på processor och minne vid streaming :)

 

Ja det är Windows update (generic) drivrutin som är den bästa (och enda, enl acer och intel).. Lite trist, men datorn är sju år så det är väl bara att svälja.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...