Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Instagram på Windows 10 fungerar ej.


esofagus
 Share

Rekommendera Poster

Installerat Instagram på Windows 10. Använder Google Chrome som webbläsare.

 

1. Kan inte lägga till Foton, hjälpen som tydligen avser mobiltelefoner hänvisar till Biblioteket längs ner.

 Finns inget som liknar Bibliotek - provat alla ikoner där.

"Ladda upp ett foto från telefonens bibliotek genom att trycka på Bibliotek längst ned på skärmen och välja det foto du vill dela."

 

2. Försöker jag lägg upp en Profilbild kommer en svart ruta upp med ett grått fält som har text i annan grå nyans.

För att komma tillbaka till Instagram måste jag avsluta och starta om, finns ingen ikon eller pil att se för återgång.

 

Kan det vara fel version av Instagram jag fått? Hämtat från Microsoft Store.

Redigerad av esofagus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har just provat Microsoft Edge, samma resultat. Hämtade även nu Instagram-appen från Microsoft Store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte säker på att jag förstår din fråga rätt, men om det är en dator du sitter vid så går det inte att ladda upp bilder eller uppdatera sin profil oavsett vilken webbläsare du använder.. Däremot kan man kommentera och gilla publicerade foton. Att posta foton till Instagram kan man endast göra från mobil eller surfplatta med inbyggd kamera. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tydligen några mer eller mindre krångliga sätt att komma förbi Instagrams stopp mot uppladdning av foton från datorn om man tycker att det är viktigt och denna sida tar upp det:

https://www.lifewire.com/how-to-use-instagram-on-a-computer-pc-or-mac-2654648

De två enklaste verkar vara att skicka ett mejl med fotot till mobilen respektive att använda samma filsynkroniseringstjänst (t ex Dropbox) i både datorn och mobilen samt använda den för att föra över fotot till mobilen.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm.. är inte säker på att jag förstår Cecilia heller.. Det går inte skicka foto till Instagram direkt från Dropbox, men det verkar som att foto från Dropbox kan skickas till  mobilens fotogalleri och därmed hamnar på rätt plats. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, kiwi01 säger:

Hm.. är inte säker på att jag förstår Cecilia heller.. Det går inte skicka foto till Instagram direkt från Dropbox, men det verkar som att foto från Dropbox kan skickas till  mobilens fotogalleri och därmed hamnar på rätt plats. 

Min lilla sammanfattning var nog för kort, jag antar att det står mer detaljerat på sidan jag länkade till.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Cecilias länk står det att det inte går att direkt ladda upp foton till Instagram från en dator. Vilket kiwi01 också skriver.

(Läser bara, har inget sånt jox själv)

I länken står det att det finns en tredjepartsmjukvara för just det ändamålet.

Gramblr

http://gramblr.com/uploader/#home

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag glömde den för mig självklara informationen, jag sitter vid en dator.

Har varken smarttelefon eller surfplatta.

 

Anledningen till att jag provar Instagram är att min omgivning använder det för att lägga upp foton etc.

Själv mailar jag mina foton till dem som  bör ha dem. Vill inte ha för mycket info spridd på sociala media.

Enstaka gånger kan Facebook få någon bild. Är inte glad över allt datainsamlande som sker. Är ingen produkt.

 

Kanske Instagram anpassar sig till dator i framtiden. Tack för alla svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, inget fel på att du uttryckte dig kort, du bifogade ju en länk för läsning. Var för trött för att läsa igenom. Sån tur att vi har dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 10 months later...

Idag har jag uppdaterat Instagram-appen (via Inställningar i Instagram).

Version 41.1788.50991.0. både före och efter (kanske Windows uppdaterar automatiskt).

 

Hittat Hjälpcenter via person-ikon, kugghjul, meny i öppnad Instagram.

Men fortfarande kan inte foton läggas in från dator (står också i Hjälpcenter).

Övrig hjälp tittar jag på senare.

Kan en surfplatta via datorn gå bättre? Jag kan låna en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Ett alternativ kan vara att installera en virtuell androidenhet på din pc. Jag har inte testat på detta detta på Win 10. Gjorde en test när jag hade Ubuntu installerat på min compaq 8710p.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Jari Karivainio:

Hej!

Ett alternativ kan vara att installera en virtuell androidenhet på din pc. Jag har inte testat på detta detta på Win 10. Gjorde en test när jag hade Ubuntu installerat på min compaq 8710p.

/ Jari

En kul idé. Jag väntar nog ett tag, kan leva utan instagram, synd på alla bilder jag missar dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Annars finns det ett sätt att få Instagram att fungera på, via vanliga datorn.

 

Installera tillägget User-Agent Switcher, och kör Instagram via vanliga webbläsaren. Inte via appen. Då fungerar det. Gäller både Firefox och Chrome, antagligen andra webbläsare också, har dock inte testat andra.

 

Edit: Ska tillägga att jag får det inte att fungera i Firefox, utan jag kör via Chrome, och då fungerar det bra.

Man måste alltså installera tillägget för varje Webbläsare dock.

Redigerad av Laso
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Laso:

Installera tillägget User-Agent Switcher, och kör Instagram via vanliga webbläsaren.

Måste man inte också ställa in vilken User-Agent man vill ha i stället för sin vanliga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det hjälper ju till, men tycker också att när man tipsar om ett tillägg, så kan det väl ligga i intresse att den som efterlyser hjälpen, själv bör kolla hur tillägget ser ut och fungerar, men visst, om hjälp efterfrågas, men inte jämt med automatik.
Men här kommer en bild på hur tillägget ser. Hur det fungerar är enkelt, det är för det mesta den övre raden som blir aktuell.

Man "lurar" helt enkelt webbläsaren att tro att man använder en mobil eller platta.

 

sshot-154.png.4ff4a02e0a992195c1da70fa57f22575.png

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...
elektronikfreak

Jag ber om ursäkt för att jag väcker liv i den här gamla tråden men min fundering berör just detta ämne... nämligen att skapa ett INSTAGRAM-konto, en INSTAGRAM-profil och tanka upp egna bilder från en vanlig hederlig dator med Win 10 och Firefox som webläsare.

 

Jag har förvisso en mobiltelefon... OBS mobiltelefon... INTE en smartphone. En gammal hederlig Siemens ME45 från början av 2000-talet. Men den kommer jag ju inte nämnvärt långt med när det gäller att tanka upp egna bilder till INSTAGRAM.

 

Är läget fortfarande likadant idag 2020 att inte dator, Win 10 och FF funkar ihop med bilduppläggning på insta?

 

I så fall blir min följdfråga... vad är anledningen till att inte insta gillar datorer, Win 10 och Firefox?

 

Jag fotar mycket djur och natur här på Öland och naturligtvis mycket bilträffar. Öland måste vara Sveriges mest "bilträfftätaste" landskapet. Fast i år ser det dystert ut p gr av ett påstått virus från en fladdermus. Men det är det väl ingen som tror på.  ?

Men det verkar som om insta även i fortsättningen får leva vidare utan mina bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, skrev Cecilia:

Enligt sidan https://www.lifewire.com/how-to-use-instagram-on-a-computer-pc-or-mac-2654648 ska nu appen i Microsoft Store nu klara det:

 

Klickade på länken "Instagram för Windows" i inlägget ovan för att komma till appen. Hittade en mängd nedgörande kritik, huvudsakligen just för att det inte går att ladda upp bilder. Dock är inläggen från 2018-19, det kan ju ha hänt något sedan dess. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Tack för alla svar och förslag. Tagit en lång paus men försöker igen.

Noggrann läsning av inläggen och på Internet har visat på ett elementärt misstag från min sida. Instagram var installerad som app i Win 10, bör vara i webbläsaren.

Gjort nu.

Har idag prövat User-Agent Switcher och fått en del framgång dock inte med det ursprungliga problemet (kan byta profilbild genom att klicka på den och får då upp menyval, bl.a. byt bild).

Allt går bra fram till att fotot skall hämtas.

Enligt anvisningarna skall man trycka på + - tecknet längst ner. Hittar inte det.

Finns inte heller på den andra appen i Win 10.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...