Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Men svara då!!


Mikael63

Rekommendera Poster

Smått irriterad och irritationen växer en smula för varje gång jag tänker på det..

Jag stör mig i allmänhet mer på småsaker är på "katastrofala saker". Alltså ju enklare det är att åtgärda irritationsmomentet, utan att det sker, desto mer irriterad blir jag...

 

Denna gång stör jag mig på folk, eller kanske mer företag, som helt enkelt struntar i att svara på e-post.

Tänkte jag skulle börja hänga ut dem här, i denna lilla undanskymda vrå i cybervärlden, som en slags hämnd, ett sätt att om möjligt få mig att bli mindre irriterad. (?)

 

Börjar med ett företag som heter Njurunda Bilel och som jag tidigare lovordat in en eller ett par trådar här. Skickade en förfrågan om prisuppgift 2018-02-01. Inte ens ett automatgenererat svar än så länge.

Sedan systemtech.se dit jag skickat en förfrågan på två olika e-postadresser. Detta 2018-03-23.

Samma datum till pool.fritid.se med samma uteblivna svar...

 

En följd av detta blir ju att det blir mindre troligt att jag handlar av dessa företag. Jag menar, om de inte ens duger till att svara på e-post, hur skulle de då hantera ett ev. garantiärende eller annan support?

 

Får lust att på nytt skicka samma brev med tillägget (typ) "Det har löst sig, kontaktade annat företag som var mer samarbetsvillig."

Eller hur ska man göra?

Fyll gärna på "svartlistan" med egna erfarenheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan gärna fylla på, men bara med ett inlägg.

Detta är ju inget nytt fenomen, utan det har väl alltid varit ett "problem" med att som i detta fall, olika företag som inte direkt svarar på ett mail.

En del svarar inom 24/48 timmar, andra tar en vecka på sig, och vissa svarar aldrig, många skyller då på att dom får för många i inboxen, dom har alltså ingen rutin som säger hur företagets ansvarig för detta ska hantera inkomna mail, och så fallerar allt istället, dom hinner inte med, och många "kunder" blir utan svar.

 

Men jag tänker inte börja här att skriva i och peka ut något företag, anser att då vore det bra att företaget kan få möjligheten att ge feedback om varför, vore inte okej mot detta företag innan man vet lite mer, det är min åsikt.

 

Du nämner nämner ju själv ett företag här ovanför Mikael63, som du först har haft bra kontakter med, sedan har det tydligen hänt något, och där vet vi inte något om vad som har hänt, denna gång?

 

Därför tycker jag det är fel att sätta upp ett företag på en "Svartlista" här på forumet, utan att dom får en chans att komma med ett svar om varför.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går bra att förklara sig med ett inlägg här i tråden....

 

Eller via e-post ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det 1a skälet att folk inte svarar på mail är att deras maillåda översvämmas av mail från leverantörer.

Har du köpt nått så tar sig vissa företag "orådet" att påminna om sin existens nästan varenda dag.

Och man missar förfrågningar.

Det 2a skälet är att man har fullt i butiken. Beställde en pryl från en firma. I september. De skulle höra av sig när de fått hem den. På våren besökte jag en annan firma som hade prylen på lager och köpte.

I Juni, utomlands, upptäcker jag när jag kollar mobilen att någon har ringt från Sverige. Okänt nummer.

Hemma 10 dagar senare kollar jag upp numret. Det går till firman där jag beställde prylen i September.

För 9 månader sedan. Jag ringer dom och möts av en telefonsvarare som meddelar att har dom kunder i butiken svarar dom inte i telefon. Dom här företagen är dömda att gå under som jag ser det.

När det finns företag som efter man beställt en pryl så kommer ett SMS 14 dagar senare att nu går det bra att hämta.

Det 3e skälet är att det går lätt och med liten arbetsinsats skicka en offertförfrågan till 10-tals med företag. Men det går inte lika lätt för de kontaktade företagen att svara. Så resultatet blir att företagen väljer ut de mest intressanta. För man hinner inte med mera. Inte konstigare än att bara kalla de mest intressanta till intervju efter en platsannons.

Jag tog och fotograferade och mätte upp en trappa mellan två plan. Skrev snigelbrev och postade i brevlåda där jag beskrev projektet, med uppmätta data, bifogade fotografier och bad om offert på en trapphiss. Och skickade ut till 5 företag.

Tre företag svarade. Lägsta priset ringde upp och ville komma och mäta själva.

Det gjorde de och fick jobbet. Och några månader efter mitt brev är trapphissen på plats och besiktigad och godkänd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns värre problem än att de inte bryr sig om att svara. Det är när man tar kontakt på nytt via telefon eller mail och får svaret "Nä, vi har inte fått något meddelande". Detta på grund av att man fastnat i spam filtret eller att mailet man så engagerat författat inte kommit fram utan studsar runt någonstans i cyber rymden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...