Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bärbar Wi-fi


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Frågan har varit uppe förrut - men här kommer det mer. Vill köpa ett litet bärbart wi-fi. Men hur väljer man? Tänkte köpa från Ali Express. Köper man då surf, Dvs ett sim kort med surf? Räcker det då både för dator och telefon? När man åker utomlands är det samma sak då, Dvs att man köper ett sim i det specifika landet med surf? Vilken skulle ni valt spontant på exempelvis Ali Express? Vad innebär till exempel 300Mbps? Vad bör man tänka på?  Sökte på ”portable wifi hotspot” på Ali Express

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så säker på att jag skulle valt butiken före varan jag tänkt köpa. Det förutsätter att varan som uppfyller mina krav finns i just den butiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WiFi = trådlöst nätverk

Ett trådlöst nätverk skapas av något som innehåller en accesspunkt, t ex en router eller en mobiltelefon. Både en router och en mobiltelefon är bärbara. Men på vilket sätt uppfyller de inte dina krav?

Vad är dina krav mer än att du vill ha något som skapar ett trådlöst nätverk?

 

Du skriver om SIM-kort vilket används t ex för att koppla upp sig mot mobiltelefonnätet. Är det vad du vill göra?

Då måste man vara säker på att det man köper passar ihop med det mobiltelefonnät som används i Sverige.

 

Om man vill ha support, garanti och reklamationsmöjlighet så fungerar det ju dåligt att köpa från Kina och en billig pryl blir dyr om man inte kan använda den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
9 timmar sedan, Cecilia säger:

WiFi = trådlöst nätverk

Ett trådlöst nätverk skapas av något som innehåller en accesspunkt, t ex en router eller en mobiltelefon. Både en router och en mobiltelefon är bärbara. Men på vilket sätt uppfyller de inte dina krav?

Vad är dina krav mer än att du vill ha något som skapar ett trådlöst nätverk?

 

Du skriver om SIM-kort vilket används t ex för att koppla upp sig mot mobiltelefonnätet. Är det vad du vill göra?

Då måste man vara säker på att det man köper passar ihop med det mobiltelefonnät som används i Sverige.

 

Om man vill ha support, garanti och reklamationsmöjlighet så fungerar det ju dåligt att köpa från Kina och en billig pryl blir dyr om man inte kan använda den.

 

Det är jag som är okunnig. Så här är det, har av olika anledningar sagt upp mitt bredband hemma. Det gör att jag inte kan koppla upp mig på wi-fi längre. Då jag reser mycket och har behov av internet hemma och internationellt och vill slippa tel operatörens kostnader så tänkte jag att ett bärbart wi-fi vore en idé? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bärbart WiFi, det innebär att du har en WiFi-puck, kan vi kalla det, som kopplar upp sig via mobilnätet och lokalt ger access till WiFi. Det finns bärbara sådana och det finns mer stationär, routrar, som kan ta in mobilsignal och sända ut över WiFi.

 

Har man ett antal datorer, surfplattor, som ska servas på detta är det kanske en god idé. Innan roaming för data öppnades upp i EU var det även en pryl att ta med vid resor söderut. Bara att köpa ett lokalt sim-kort med data på och man kan serva hela familjen med data. Idag kan man, ibland med vissa förbehåll, fortsätta surfa inom hela EU.

 

Vill du ha en router du kan ta med dig ska du leta efter en liten, bärbar. En sådan har givetvis begränsad räckvidd men kan fungera i ett litet hem även. Annars rekommenderar jag en mer fullfjädrad router att ha hemma och en att ha på resa.

IDG har en relativt ny artikel om bärbara routrar.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.680477/router-hotspot-wifi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man måste ha en dator med sig för den enklare surfen att läsa nyheter/mail/annat så är det bästa att göra om mobilen till en hotspot eller surfa på densamma om den är stor nog för ens behov.

 

Bara att inte glömma att stänga av allt när man är klar med surfandet så onödig data inte förloras, gäller många/alla appar.

Jag har aldrig något på i min mobil för att spara batteri, håller flera dagar, slår jag på Wifi och apparna så är batteriet slut inom en dag.

Alla uppdateringar och program som söker efter uppdateringar konstant tar mycket ström ur mobilen

Kommer man hem så kan man slå på allt och se hur mycket som ska ner och uppdateras, sen stänger jag av allt igen.

Har inte f-book och andra sociala medier så då funkar detta för mig.

.

Du kan läsa lite här om vilka bolag som erbjuder surf inom Eu och andra tips.

 

http://www.mobiltbredband.net/utomlands/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Dag Erlandsson säger:

vill slippa tel operatörens kostnader så tänkte jag att ett bärbart wi-fi vore en idé? 

"ett bärbart wi-fi" kostar ju också pengar då du måste ha någon form av abonnemang för just detta ändamål.

Dessutom tillkommer kostnad för hårdvara, en hårdvara som du redan har och kan användas, så som redan beskrivits ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...