Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
K Olagus

Photoshop CS5 och Windows 10

Rekommendera Poster

Hej!

(Om detta ämne inte platsar här, är jag tacksam om jag får veta var det skall vara).

Jag har en dator med Windows 7 Pro. På denna redigerar jag foton i Photoshop CS5. Nu börjar datorn krångla och allt tyder på att jag måste byta antingen komponenter eller dator. Risken är då att jag tvingas använda Windows 10 med allt det kan föra med sig. (Byte av viss kringutrustning, ny och dyr mjukvara osv.) Den har fungerat mycket bra i 7 år, så det är mycket tråkigt.
Nå, min fråga lyder kort och gott:

Kan man överhuvud taget köra Photoshop CS5 i Windows 10?
Har läst att man kan försöka att testa köra PSCS5 i kompatibilitetsläge med Windows 7. Verkar krångligt. Har någon provat och fått det att fungera?

Med vänlig hälsning
K Olagus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att CS5 är dryga 8 år gammalt, så är det nog vinst eller förlust, det kan mycket väl fungera, men kan krångla också, Adobe tar nog inte på sig något, dom har normalt inte heller någon support för så gamla program.

Så risken är stor att du får fundera på att uppdatera till någon version som är idag, kanske köra genom Creative Cloud?

Visst kommer det nog bli en merkostnad, men finns nog inga vettiga alternativ förutom dom som finns utanför Adobes värld förstås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

K Olagus , som inläggen antyder ovan, det är bara att testa och installera din version av Photoshop CS5 , oavsett vad du har gör med din dator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I korthet så ger Adobe ingen support för Adobe CS6 eller äldre versioner på Windows 10. Fungerar det så fungerar det resonerar de men får du problem så får du ingen hjälp av Adobe. Eftersom flera andra ändå har svarat på att deras CS-versioner trots allt fungerar så får du antingen köra på vinst och förlust eller börja prenumerera på Adobe CC.

För mer info:Windows 10 compatibility statement and FAQ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Adobe CS6 fungerar utmärkt på min Windows 10, det är allt jag kan säga. Vet ingenting om äldre utgåvor men chansen är stor att även dessa kan fungera liksom redan pratats om, men inga garantier kan ges från officiellt håll som redan sagts.

Sedan när jag läser olika kommentarer på Adobes forum så är det många som kör alltifrån CS4 och uppåt på Windows 10, trots att Adobe representanter (som ibland går in i trådarna och svarar) säger att man måste uppgradera till Creative Cloud CC vilket många då blir upprörda över eftersom Adobe enbart vill sälja in den avsevärt dyrare CC (med prenumeration blir det fantastiskt dyrt utslaget över flera år) och vägrar svara vettigt vilka äldre utgåvor som faktiskt fungerar.

I videon nedan (som kör på alldeles för snabbt) så kör denne CS4 i kompatibilitetsläge Windows 8 på en Windows 10 Pc, det vet jag inte om det är nödvändigt men kan vara ett tips om det skulle strula med din CS5:a.

Allt sker på egen risk.

Ps. Men se till att du har uppgraderat din CS 5 till CS 5.5 och du kan hämta hela installationspaketet med olika språkval här:

https://helpx.adobe.com/se/creative-suite/kb/cs5-5-product-downloads.html

Redigerad av Flyfisherman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...