Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Använda Asus RT-N66U som enbart switch?


kungmats

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Asus RT-N66U som jag har använt under några år och som fungerat bra. Räckvidden har dock inte räckt till så jag har nu köpt ett set med TP-Link M5 Deco och den sitter som första enhet direkt mot min fiberdosa. Därifrån kör jag kabel till Asusens WAN-port.

Jag skulle vilja använda min gamla Asus för att att kunna använda mina två USB-diskar som sitter inkopplade i den och jag kör också en av mina datorer via kabel och Asusen.

Jag lyckas dock inte ställa om den så att den funkar som jag vill. Jag fattar inte vad jag skall göra.

 

Tacksam för tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, kungmats säger:

Jag har en Asus RT-N66U som jag har använt under några år och som fungerat bra. Räckvidden har dock inte räckt till så jag har nu köpt ett set med TP-Link M5 Deco och den sitter som första enhet direkt mot min fiberdosa. Därifrån kör jag kabel till Asusens WAN-port.

Jag skulle vilja använda min gamla Asus för att att kunna använda mina två USB-diskar som sitter inkopplade i den och jag kör också en av mina datorer via kabel och Asusen.

Jag lyckas dock inte ställa om den så att den funkar som jag vill. Jag fattar inte vad jag skall göra.

 

Som du har kopplat får du dubbla nätverk, och Double NAT, för datorn ansluten i ASUS-routern. Anslut inte till WAN-porten i ASUS-routern utan koppla i stället kabeln från din "första enhet" till en av LAN-portarna i ASUS-routern. Då blir den, som du önskar, enbart en switch. Routerfunktionen sätts då ur funktion, ingen trafik passerar genom routerfunktionen. Du får också inaktivera DHCP i ASUS-burken, så det inte blir konflikt med IP-adresserna utdelade från TP-Link'en.
 
Funktionen för att dela ut USB-diskarna bör fortfarande fungera, det har ju med det lokala nätverket att göra, allt som är inkopplat i LAN-portarna. Vet inte hur diskarna adresseras, men jag antar att du får ge ASUS-burken en IP-adress i det nya nätverket med TP-Link-enheterna. Och då en IP-adress utanför DHCP-området, och skild från eventuellt andra fast tilldelade IP-adresser.
 
Konfigurering av ASUS-burken gör du förmodligen enklast genom att ansluta en dator, som tidigare, medan DHCP-funktionen fungerar. Ändrar burkens IP-adress, stänger av DHCP och sen startar om den.
 
Finns nå't tankefel i beskrivningen ovan så finns det säkert någon som kommer till undsättning och rättar till det.
 
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej @ChristerE

Tack för hjälpen. You made my day! :)

Nu har asusen fått ett eget IP från meshen och jag kommer in i dess admin.

Jag kommer också åt mina USB-anslutna diskar!

 

Tackar!

 

Glad Påsk!

 

/Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎03‎-‎29 på 10:02, kungmats säger:

Nu har asusen fått ett eget IP från meshen och jag kommer in i dess admin.

 

Bra att problemet är löst. Men jag reagerade på "asusen fått ett eget IP från meshen". Kanske ett ordval för att mycket utrustning i nätverket numera får IP-adresser tilldelade automatiskt.
 
Men det gäller inte en router, den har en fast IP-adress, på LAN-sidan (avser då konsumentroutrar). Den används av anslutna enheter bl a för att de ska veta vilken enhet som innehåller routerfunktionen, för att slussa (routa) trafik till internet. Och för att administrera routern även om den i ditt fall nu inte används som en router.
 
Upprepar tidigare information:
"... ge ASUS-burken en IP-adress i det nya nätverket med TP-Link-enheterna. Och då en IP-adress utanför DHCP-området, och skild från eventuellt andra fast tilldelade IP-adresser."
Det sista syftar t ex på den TP-Link-enhet som fått routerfunktionen. Routrar brukar ges en adress med .1 på slutet (n.n.n.1) och då kan inte ASUS-burken också ha den adressen.
 
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom har inte samma. Ip.

Tp.linken har 192.160.0.1 och min asus har 192.168.0.138.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, kungmats säger:

Dom har inte samma. Ip.

Tp.linken har 192.160.0.1 och min asus har 192.168.0.138.

 

Nu är jag på igen, och anledningen är att andra som söker lösningar inte ska bli vilseledda av missvisande information.
 
Jag antar att du angav IP-adressen för ASUS-burken enligt informationen i länken i mitt förra inlägg. "asusen fått ett eget IP från meshen" kan rimligtvis inte stämma.
 
Så gissar jag att en av siffrorna blev fel för IP-adresserna. Antar att det är antingen 160 eller 168 i båda apparaterna (i alla fall med det vanligtvis använda C-nätet i hemmanätverk).
 
Men frågan är alltså - har asusen fått IP från meshen, eller har du själv angivit en fast adress för asusen?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-03-31 på 11:10, kungmats säger:

Dom har inte samma. Ip.

Tp.linken har 192.160.0.1 och min asus har 192.168.0.138.

TP-linken kan inte ha LAN-adressen 192.160.0.1 då det är en publik adress , som tillhör France Telecom Orange . Den rätta adressen är väl 192.168.0.1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis 192.168.0.1 skall det vara. Det gick lite för fort där.

Jag har skrivit in 192.168.0.138 manuellt i asusen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, fagerja säger:

TP-linken kan inte ha LAN-adressen 192.160.0.1 då det är en publik adress , som tillhör France Telecom Orange . Den rätta adressen är väl 192.168.0.1.

 

Menar du "bör inte" så håller jag med.
  • Ett problem med att använda en publik IP-adress lokalt är att det då inte går att nå resurser (webbplatser, m m) som finns i det nätet (någonstans i världen), om en adress i det subnätet också används som gateway i det egna nätet.
  • Som jag förstår det så kan det också finnas diverse risker med ett sådant arrangemang.
  • Har man ett lokalt nät som inte är uppkopplat mot internet kan man använda precis vilka IP-adresser man vill. Men det är väl inte så vanligt i dag, i alla fall inte för oss vanliga hemanvändare.
  • Det går också att använda ett subnät (för några "hemliga" datorer), även med publika IP-adresser, om det fungerar som ett eget logiskt nätverk i det fysiska nätverket, om det då är skilt från nätet som innehåller gatewayadressen.
 
Hade Mats faktiskt skrivit den adressen i TP-Link'en hade det inte blivit nå't problem med gateway och internet. Men TP-Link'en hade blivit isolerad från övrig utrustning i nätet, förutsatt att ingen annan apparat också tilldelats en adress i samma nät.
 
Oops! Nu blandade jag ihop enheterna, TP-Link'en är ju enheten som tagit över routerfunktionen. Glöm stycket här ovanför.
 
 
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, kungmats säger:

Jag har skrivit in 192.168.0.138 manuellt i asusen

 

Tack, då blev det solklart. :thumbsup: I alla fall för mig, och förhoppnings för andra ifall någon letar lösningar och hittar den här tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...