Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Laptop för nybörjare


Lasse J

Rekommendera Poster

Jag skall skaffa en laptop till min hustru. Hon är 75+ och helt oerfaren när det gäller datorer men går nu en datakurs för seniorer.
Det kommer inte att bli nedladdning och visning av filmer utan normalt surfande på nätet ihop med andra elementära funktioner som behövs.

Har ni några tips?
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Det behöver inte vara någon speciell. Köper ni en vanlig "enkel" dator så kan ni ladda ned och se filmer även på den.

Ett alternativ till nyköp är att köpa en begagnad från ex. Inrego. Då får man en dator av högre kvalitet till ett lågt pris. De har 1 års garanti på sina grejor.

https://www.inrego.se/webbshop/begagnade_produkter/barbart/tillverkare/alla/

 

Alternativt hos Billig Teknik
http://www.billigteknik.se/2-barbar-dator-

De har 6 månaders garanti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-03-28 på 15:17, Lasse J säger:

men går nu en datakurs

 

Gissningsvis hålls den kursen i Windowsmiljö varför ni bör köpa en dator med Windows förinstallerad (typ alla..)

 

OM kursen hålls med Apples operativsystem bör ni köpa en Mac. Betydligt dyrare men betydligt stabilare och många program förinstallerade från början.

 

I övrigt håller jag med Pelle, den billigaste på ex. Elgiganten duger för ändamålet.

Ska man ex. "göra räkningarna" och inte har tillgång till ett externt tangentbord *) skulle jag se till att välja en dator som har "siffertangenter till höger".laptop keyboard technology equipment office communication business input multimedia enter computer keyboard netbook numeric keypad electronic device computer hardware musical keyboard electronic keyboard laptop replacement keyboard

 

Själv föredrar jag en matt skärm men det finns kanske inte så många sådana att välja på idag.

 

Sedan givetvis en så stor skärm som möjligt!

(Och då brukar det per automatik bli ett sådant tangentbord som jag vill ha)

 

*) det finns externa tangentbord som bara innehåller "siffrorna".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på er
Tack för tipsen, vi tar en koll i affärerna efter påsk.
Det blir en dator med Windows eftersom jag själv kör med en sådan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...