Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel Ranking


lebn

Rekommendera Poster

Hej!

Jag undrar hur man skriver en formel för att skapa ranking i en tabell, som ska fungera så här: 

 

Ranking  Lag Namn   Poäng

1               Alfa               70

1               Alfa               70

2               Beta               71

2               Beta               71

3               Gamma         73

3               Gamma         73

 

Osv. Alltså - inte en ranking som räknar etta (1) tvåa (2) trea (3). Och inte heller som vanlig rankingformel här skulle göra, dvs  1,1, 3,3, 5,5 osv.

Utan just så som jag ställt upp det: 1,1, 2,2,3,3 osv.

Tacksam för svar!

/Leif            

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

=RANG.EKV(C2;$C$2:$C$7;1)

(givet att du relativt ny Excel, annars =RANG(C2;$C$2:$C$7;1) )

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Monshi!

Men tyvärr,  jag får ju då just de värden i rankingen som jag inte vill ha, nämligen 1,1,3,3, 5,5 osv.

Jag vill ju ha en ranking där de två första namnen får samma ranking, dvs 1. Nästa par ska då komma 2a. Inte 3a osv.

Jag bifogar bild på hur jag menar och hur jag vill att Ranking tabellen ska se ut. 

I exemplet har jag manuellt fört in ranking. Men jag undrar om det går att skapa en formel istället?

Tacksam för svar!

Leif

 

Ranking 2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ha var det så du menade.

Då blir det lite krångliga minst sagt.

vanligare är att man snarare vill särskilja dem, fylla ut så att varje person är unik på sin placering baserat på en sekundär, tertiär poäng.

Se bifogad bok där jag tar hjälp av två kolumner med lite extra beräkningssteg. Går att korta ned en kolumn om man vill men vad spelar det för roll när det bara är att dölja de du inte vill se?

 

RangExtra.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Monshi!

 
Fungerar perfekt. 
 
Skälet till denna annorlunda placeringslista är att bladet är länkat till annat blad, i vilket jag sorterar placeringar och poäng över en hel säsong för varje individ. Så när en tävling frångår praxis, som är individuella tävlingar och blir en till lagtävling, måste fortfarande de individuella resultaten och poängen kunna räknas samman.
 
Tack!
Leif

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...