Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Allmän uppfräschning av telefoner (BQ&BB)


DePhaz

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag funderar lite. Fick syn på några trevliga telefoner häromdagen men att köpa nytt bara för att det ska vara nytt har aldrig varit min melodi. Undrar därför om det finns något sätt att fräscha upp de gamla. I vart fall den ena är i behov av det nämligen. 

 

Jag har en mobiltelefon, en BQ Aquaris E5. (Jag tror inte den har tillägget "4G" i namnet men det ger fler träffar på nätet). Den används alltid och är påslagen dygnet runt. Då jag arbetar på en firma som bearbetar metaller tror jag dock att en mängd metallspån har letat sig in i högtalaren (den man pressar mot örat, inte den andra) så jag hör inget i den nuförtiden. Får köra högtalartelefon. HAr dock läst att man kan få ut smånorna med hjälp av en magnet. Men hur stark magnet vågar man använda utan att skada elektroniken? Skulle också behöva städa lite på "insidan" men vet inte vad man bör göra. Att tömma webbläsarens cache vore en bra början men Google har gjort dumheter och bakat in "Webbplatslagring" i samma paket som cachade bilder :angry: . Så tömmer jag kommer jag att bli utloggad mm och det är jag inte så pigg på (på en dator spelar det ingen roll, men att logga in på en telefon är en liten pina). Min telefon har Android 4.4 (.4) och det var ett väldigt tjat på den att jag skulle ladda ner ett nytt firmware. Till slut gjorde jag så men den går tydligen inte bra att installera. Telefonen bara låser sig och installationen stannar. Hur får jag bort meddelandet om att jag ska installera? Bonusfråga: Var köper jag ett nytt silikon skydd till denna telefon? Det finns tydligen  inget i landet till denna telefon. Och Kina handeln är ju omöjlig i dagsläget. 

 

Så har jag också en Blackberry 9900 Bold som jag köpte utifall att min BQ skulle rasa (man ska alltid ha en backup plan :) ). Batteritiden är trots nytt batteri ett skämt men den kan duga. Det är en trevlig telefon MEN den har svåra problem med webb certifikat. Eforum går den inte ens in på eftersom: "En säker anslutning gick inte att upprätta på grund av dina säkerhetsinställningar". Kan man uppdatera/ta bort sagda certifikat? Har inget sim kort i telefonen, den hänger på WiFi. Primärt tror jag inte detta spelar någon större roll men jag ville ändå nämna det. Och var 17 köper man tillbehör? Närmaste laddare finns på Amazon.de och det känns lite onödigt att gå så långt. (Nu laddar jag med hjälp av datorn).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Magnet skulle jag avråda från, åtminstone på moderna telefoner.

Förr fanns ju t.o.m magnethållare man klistrade fast på bilens instrumentpanel och fånarna då hade ju oftast ett rent metallskal som magneten fäste på, men det är länge sedan.
Elektroniken i sig tar inte skada av en magnet, men om fånen har tex. inbyggd digital compass och magnetometer så kommer det att bli trubbel.
Med det sagt så har jag testat en magnet på min Sony Ericsson C702 från 2009 en sk. dumfåne och den la bara helt av, har ingen aning om varför, men bort med magneten och omstart så var det ok igen. Efter detta så vill jag helst inte testa det igen.

 

Förövrigt använder jag samma fåne än idag och den är helt suverän, man kommer åt telefonboken och kan ringa och svara med endast en hand, en batteriladdning så håller den nästan en vecka (ja jag har bytt batteri) trots att jag ringer en del och den har blåtand så jag använder oftast en blåtandsnäcka i örat.


Sen har jag en gammal trött sk.smartfåne Samsung Galaxy S4, men den har jag bara ett surf-sim på, ringer aldrig med denna. Och vilket bök - måste använda flera händer för att svepa och stöka, nej jag gillar min gamla Sony Ericsson c702 och den ryms ledigt och lätt i fickan eller skjortfickan.

Dessutom tar den hyfsade bilder med den optiken och 3MP kamera, faktiskt i vissa lägen t.om. bättre bilder än Samsung Galaxyn S4 vilken för övrigt tar väldigt bra bilder för att vara från en äldre generation.
Men den var tillverkad på den tiden när man tävlade om att göra dom så små som möjligt med maximal batteritid, idag går utvecklingen åt andra hållet...

se-c702-00.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, OK. Kanske bäst att låta bli magneten då. Vet inte heller om problemet beror på smuts eller om det beror på uppkommen skada då telefonen har varit i golvet vid ett par tillfällen. Jo, jag försöker vara försiktig men "shit happends". Förutom den felande högtalar delen fungerar luren bra men har lite svagt intern minne, är lite seg ibland samt att den sporadiskt kan få för sig att starta om. Dessutom detta förb...problem med yahoo mail i mail appen. 

 

Fin telefon. Jag har två Sony Ericksson J105I Naite (en med svårartat minnesproblem som gör att telefonboken blir fel efter omstart) och  en Sony Eriksson Xperia X8 . Smidiga telefoner. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ähh, jag tror denna video visar lite  bättre, men stäng av ljudet för man får krupp av musiken...

Var särskilt uppmärksam på den lilla smala metallpinnen som skall föras in genom små hål för att släppa på låsningen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God kväll.

 

Och Glad Påsk!

 

Jag tror som sagt att jag avvaktar lite med att öppna telefonen utifall jag inte skulle få ihop det hela. 

 

Finns det något jag kan göra under tiden? Har som sagt 2 olika telefoner. BB'n är äldst och jag tror jag har läst om dessa certifikats problem någonstans. Har för mig att det var något med datum och tider som inte stämde överens eller liknande. Kan man fixa det på något sätt? 

 

I BQ'n har Chrome samlat på sig för mycket cash och liknande men om jag raderar det så kommer "webbplats lagring" också att påverkas vilket är irriterande eftersom jag inte är säker på om lösenordshanteraren fungerar ordentligt. Inte minst är det också jobbigt att surfa runt bara för att logga in sig överallt. Dessutom tror jag inte att det hjälper mer än högst temporärt. Jag kan tömma "skräpfiler" med hjälp av antivirusprogrammet Avast men är lite osäker på vad det gör. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag fick lite energi att på nytt ta itu med detta projekt.

 

Fick städat bort internethistorik, kakor och övrigt i  telefonens webbläsare  (vilket lär sparka mig i rumpan när det på nytt blir intrrnetansluten då vissa saker kan vara synkroniserade fast de inte ska vara det). Fick också loss utrymme genom att städa bort skräpfiler med Avast.

 

Plockade bort bakstycket och tittade på ovan föreslagna videoklipp. Blev dock öite fundersam på om man verkligen kommer åt högtalaren från detta håll. Det syns inte i klippen. I vart fall tycker inte jag det. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...