Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Autostarta program som kräver admistarörsrättighet att köras under vanligt konto i autostart


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Ja detta är knepigt och borde ligga under operativsystem kanske, men eftersom frågan gäller alla operativsystem från Windows Vista 7/8/10 så lade jag den här.

I synnerhet är jag intresserad av det som gäller Windows 7 och Windows 10.

 

Du har ett program, spelar ingen roll vilket men vi tar som exempel Core Temp som kräver rotnivå för att läsa av processorns, minnenas och temperaturernas belastningar, men som skall startas upp med Windows uppstart sk. autostart.

Här är problemet: programmet i fråga kräver administratörsrättigheter för att kunna köras och detta är inga problem att få i gång i vilken som helst Windows enligt ovan i autostart - så länge man är påloggad som administratör.

Men jag vill att autostart på ett vanligt standard användarkonto skall fungera och det går helt enkelt inte enligt normala Windows regler, eftersom programmet kräver admin-rättigheter.

 

Visst borde det gå att lösa?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I alla fall i Windows 10 kan man i ett admin-konto högerklicka på genvägen till programmet och på Egenskapers Genvägsflik klicka på Avancerat och sen välja Kör som admin. Pröva om den genvägen sen går att använda från standardkontot.

 

Man kan också högerklicka på ett program och på Egenskapers Kompatibilitetsflik klicka på Ändra inställningar för alla användare och sen välja Kör det här programmet som en admin. Har för mig att det såg annorlunda ut i Windows 7 men att funktionen fanns på eller från Kompatibilitetsfliken där också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nix det fungerar inte, det har jag redan provat bland det första jag gjorde och borde berättat det, ledsen.
Men för stunden kan vi koncentrera oss på Windows 7.

 

[Edit] Det jag funderar på är om man skulle kunna via schemaläggaren dels ge ett sådant program att både ge tillgång till vanlig användare samt att kunna mata in lösenordet en gång för alla?
Fast då blir ju frågan vad triggern eller utlösaren skall vara, påloggning kanske och går det ens?
Bara spånar lite hej vilt nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alltså prövat båda förslagen?

Vad händer när man försöker använda genvägen resp programmet från admin-kontot?

Kan ju vara intressant att veta.

 

Ja, man kan välja "Vid inloggning" eller "Vid start" som utlösare i Schemaläggaren och man kan ställa vilket konto som programmet ska använda och om högsta privilegier behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja på båda och det går inte att använda genvägen heller.
Det hela är oerhört enkelt att kontrollera: skapa bara ett temporärt användarkonto som inte har admin rättigheter.
Vi tar Core Temp som exempel för den kräver så att säga "rotåtkomst"
Förövrigt kan vissa antivirusprogram ge falska positiv, men Core Temp är legitimt och välrenommerat:  http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Den som kan utröna och tala om hur man kan få detta att köra med autostart under ett vanligt användarkonto skall få en belöning. Kan hända i form av att klicka på gilla knappen...hehe:)

Man konfigurerar detta lilla program bäst så här:

 

Coretemp4.PNG.2a0e0b8d389fe116a435fe8fc0b2b816.PNG

 

coretemp5.PNG.00a2f67d0fb88b6eabfc537889b131a8.PNG

Coretemp3.PNG

 

Resultatet från Core Temp ser man istället på bildskärmen:

Ex.

 

5ab67e381961e_Coretempidle.PNG.3831f634be6961f91b498f78b861329b.PNG

Men nu var det inte detta utan själva Core Temp som skall autostartas under ett vanligt användarkonto och inte som Administratör - där det givetvis inte är några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast just den länken kom upp i tråden pga detta:

Citat

but fails with an 'unable to write to ini file'

Så det är ju en kombination av åtgärder som behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
6 minuter sedan, Cecilia säger:

Fast just den länken kom upp i tråden pga detta:

Så det är ju en kombination av åtgärder som behövs.

Nja, det berodde ju skrivrättigheter till ini-filen som TS först trodde, men visade sig vara problem med hårddisken:

 

Citat

By way of closure I am happy to report that Sod's law showed up the 'permissions' issue to actually be caused by hdd read errors, but that after rebuilding from scratch on a new hdd, the server apps installed ok and are working fine.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...