Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Knappen Radera formatering - vad gör den egentligen?


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

I redigeraren att markera och klicka "radera formateringar" har jag aldrig lyckats särskilt bra med.

Om man klistrar in en text från tex. en tidning eller annat man vill citera, så går det inte att radera formateringarna helt lätt, utan oftast slutar det med att allt blir i fet stil, även om fontstorleken kommer ned: ja det gäller heller inte alltid -  oftast sker faktiskt ingenting med den knappen.

Och får man det i fet stil är det helt omöjligt att få bort.

 

Ibland lyckas jag genom att lägga in det nya minst en rad nedanför och sedan använda "bakåt-tangenten" före med ett mellanslag innan och då raderas raden ovanför och rätta hoppar upp och så försvinner formateringarna. men det är heller inte alltid det fungerar.

Lite svårt att förklara hur jag menar, men ni förstår säkert metoden i alla fall.

 

Eller Ctrl +Z och sedan brukar jag i regel använda ett vanligt text-dokument på sidan av för att mellanbuffra så att säga - klistra in och klippa ut från detta för att på så sätt bli av med formateringarna.

Vilket bök.

Kör med FF.

 

Får nästan för mig att det hänger ihop med denna tråd:

Är det någon annan som upplevt detta?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

ja, det verkar inte fungera optimalt. Ofta känns det som att det skulle behövas ett rådata-läge med alla taggar synliga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Monshi säger:

 

ja, det verkar inte fungera optimalt. Ofta känns det som att det skulle behövas ett rådata-läge med alla taggar synliga.

 

Det finns, man klickar på Källa-knappen för att se alla taggar. Har jag använt ibland för att få bort oönskad formatering när jag har missat att klicka på "Ta bort formatering" direkt efter inklistringen:

Skärmklipp.PNG

Man kan också välja att klistra in genom Ctrl+högerklick och välja Klistra in utan formatering.

 

Men normalt tycker jag nog att det fungerar att markera ett textstycke som innehåller oönskad formatering och sen klicka på knappen Radera formatering så länge som det gäller fetstil och liknande, men inte citat och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
17 minuter sedan, Cecilia säger:

Det finns, man klickar på Källa-knappen för att se alla taggar. Har jag använt ibland för att få bort oönskad formatering när jag har missat att klicka på "Ta bort formatering" direkt efter inklistringen:

Skärmklipp.PNG

Man kan också välja att klistra in genom Ctrl+högerklick och välja Klistra in utan formatering.

 

Men normalt tycker jag nog att det fungerar att markera ett textstycke som innehåller oönskad formatering och sen klicka på knappen Radera formatering så länge som det gäller fetstil och liknande, men inte citat och liknande.

 

Jag vet inte om jag håller med riktigt, ja det stämmer helt säkert det du säger, men att det skall behöva vara så krångligt?
Och vem kommer ihåg alla specialkommandon för att kunna vara på forum egentligen?
Det fungerar utmärkt på Tom's som ett exempel.

Jag har nog att hålla reda alla kombinationer i olika cad/cam-miljöer, Adobe-sviten och inte minst för att tala om alla spel jag kör och bara det är en utmaning... :)

Och vad gör knappen egentligen enligt trådrubriken, verkar ju mest vara för syns skull?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Flyfisherman säger:

Och vad gör knappen egentligen enligt trådrubriken, verkar ju mest vara för syns skull?

Jag har använt knappen flera gånger med bra resultat. Prövade just att ändra ordet "knappen" till fetstil, markera hela raden och klicka på Tx-knappen och fetstilen försvann. Prövade även att klistra in text som delvis var i fetstil och den försvann också när jag markerade raden och klickade på Tx.

 

Men sånt här är inget som någon på IDG kan göra något åt utan hela editorn är något som kommer från Invision och som har väldigt få inställningar och definitivt inget som ändrar funktionen på knapparna. De inställningar som finns är vad Enter-tangenten ska göra (ny rad eller nytt stycke), om det ska gå att klistra in formaterad text eller om formateringen alltid ska tas bort, samt vilka knappar som ska synas i de tre olika breddalternativen och vilka smileys som ska finnas.

 

44 minuter sedan, Flyfisherman säger:

Och vem kommer ihåg alla specialkommandon för att kunna vara på forum egentligen?

Vilka specialkommandon menar du?

Det enda som har varit uppe här är väl användningen av Ctrl-knappen när man högerklickar och det är ju standard när webbsidor vill ha en högerklicksmeny och webbläsaren lägger beslag på den vanliga. Fanns ju i tidigare forum-versioner också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
41 minuter sedan, Cecilia säger:

Jag har använt knappen flera gånger med bra resultat. Prövade just att ändra ordet "knappen" till fetstil, markera hela raden och klicka på Tx-knappen och fetstilen försvann. Prövade även att klistra in text som delvis var i fetstil och den försvann också när jag markerade raden och klickade på Tx.

 

Men sånt här är inget som någon på IDG kan göra något åt utan hela editorn är något som kommer från Invision och som har väldigt få inställningar och definitivt inget som ändrar funktionen på knapparna. De inställningar som finns är vad Enter-tangenten ska göra (ny rad eller nytt stycke), om det ska gå att klistra in formaterad text eller om formateringen alltid ska tas bort, samt vilka knappar som ska synas i de tre olika breddalternativen och vilka smileys som ska finnas.

 

Vilka specialkommandon menar du?

Det enda som har varit uppe här är väl användningen av Ctrl-knappen när man högerklickar och det är ju standard när webbsidor vill ha en högerklicksmeny och webbläsaren lägger beslag på den vanliga. Fanns ju i tidigare forum-versioner också.

Nej jag förstår det och vi behöver inte lägga mer krut på detta.

 

Men ang. ctrl + knappen du säger att det är standard på webbsidor?

Vilken standard, det var ju första gången jag hade överhuvudtaget hört talas om det när Monshi berättade att man kan använda den kombinationen för att plocka bort ett citat.

På webbsidor brukar kommandona vara Ctrl + för att förstora, Ctrl - för att förminska och Ctrl 0 för att återgå till standard läget.
Vad har detta att göra med forum specifika egenskaper?
Ok. det må vara att alla ni andra kan detta och sitter i ryggmärgen, men åtminstone för mig var det nytt.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar inte använda Ctrl+högerklick i Eforum men jag har stött på det på andra typer av webbsidor också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

I Adobe Photoshop så

väljer man ett lager i en grupp med Ctrl högerklick.

växlar med att använda auto--markeing i flyttverktyget  Ctrl vänsterklick

Skapar nytt lager med Ctrl j

Ctrl T skapar ny övergång

etc.

etc.
I Auto Cad är det ofta att hålla in Ctrl knappen plus växla mellan alla övriga tangenter.
Just där är det kanske mest Ctrl användning och det klarar jag inte av utan kartor som jag har utskrivna (exempel), för så ofta kör jag det inte så jag hinner lära mig eller komma ihåg .

Ja förutom i spel där jag ofta brukar - men inte alltid - använda Ctrl för att krypa och vänster shift + högerklick för att springa (använder aldrig w) :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...