Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win 10-datorn startar långsamt


qpre1974

Rekommendera Poster

Min dator har börjat starta långsamt. Det går flera minuter från startskärmen som visar minnesmängden och de installerade hårddiskarna till det att inloggningssidan kommer fram. Tidigare gick detta på högst tio sekunder. Vad kan vara felet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna kontrollpanelen, välj maskinvara och ljud, energi alternativ. Klicka ange hur strömbrytarna ska fungera till vänster. Är vale aktivera snabb start ikryssad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland beror det på att hårddisken är dålig. Vet du vad du har för hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är Samsung SSD 850 Pro. När jag stoppat de flesta programmen att starta  vid uppstarten med CCleaner startar maskinen lika snabbt som vanligt vid omstart, men om jag stänger av maskinen när jag slutat jobba och därefter slår av strömmen med av strömavbrytaren är uppstår samma problem igen. Starten tar då närmare 2 minuter i stället före det normala c:a 15 sekunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, om en omstart går fort är det nog inte något problem med SSD:n. Fast skadar ju inte att kolla med Samsung Magician: http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/tools/

 

Men du skrev:

20 timmar sedan, qpre1974 säger:

de installerade hårddiskarna

Har du någon traditionell mekanisk hårddisk också?

 

Kan vara någon annan hårdvara som krånglar så pröva med att ta bort allt utom skärm, tangentbord och mus, nätverkskort kan man inaktivera i Enhetshanteraren (fråga om du behöver veta hur).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva gärna hur det blir om du tar ut hårddiskarna, om du känner dig säker med att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Cecilia säger:

Okej, om en omstart går fort är det nog inte något problem med SSD:n. Fast skadar ju inte att kolla med Samsung Magician: http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/tools/

 

Men du skrev:

Har du någon traditionell mekanisk hårddisk också?

 

Kan vara någon annan hårdvara som krånglar så pröva med att ta bort allt utom skärm, tangentbord och mus, nätverkskort kan man inaktivera i Enhetshanteraren (fråga om du behöver veta hur).

Koll med Samsung Magician visade inga fel. Jag tog bort allt utom skärm, mus och tangentbord, det hjälpte inte heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Cecilia säger:

Hårddiskarna och nätverkskort också?

Tack för tipset, Cecilia, det hjälpte! Jag tog bort (förutom USB-skrivarna och ljudkabeln till stereoanläggningen) nätverkskortet, PCIE-USB 3.0-kortet och hårddiskarna D (SSD), E (vanlig HD) och F (vanlig HD). Maskinen startade därefter som vanligt. Sedan installerade jag dessa kort, diskar och de andra en i taget och starten funkade  lika bra som den ska efter varje installation.

Vad är orsaken till att det gjorde det? Fick någon eller några av dessa nya drivrutiner  vid ominstallation eller kan det finnas andra orsaker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ha varit nya drivrutiner eller att det hade blivit oxid på någon kontakt som orsakat svårigheter att skicka signaler och oxiden skrapades av när du drog ut den och satte tillbaks den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Cecilia säger:

Det kan ha varit nya drivrutiner eller att det hade blivit oxid på någon kontakt som orsakat svårigheter att skicka signaler och oxiden skrapades av när du drog ut den och satte tillbaks den.

Oavsett vad som som orsakade problemet och hur det löste sig tackar jag dig för tipset. Det verkar löna sig att då och då ta bort och sätta tillbaka datordelar om datorn verkar bli trög. Här var det stor skillnad: starten blev ungefär 1,5 minut snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...