Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Linux-installation funkar ej

sparvuggla

Recommended Posts

Har en gammal Compaq Armada e500, och tänkte installera Linux enl. guiden i PC För Alla i nr 3 2018 för skojs skull.

Har fixat Linux ISO till usb enl. guiden men jag kan inte boota datorn från usb. Det finns inte som val i BIOS, endast hdd, floppy, network och multiboot.

Har drivisar för usb då det funkar i WinXP som jag har nu.

Varför går det inte att boota från usb?

I BIOS kan man behöva "enable" USB för att det ska fungera redan vid uppstart.

(När Windows väl startar är det operativet som ser till att det fungerar)

Tillägg: Har man ett USB-anslutet tangentbord som "lyder" när man ska klicka tangentkombination så är detta redan "enabled".

Det kan också vara som i mitt fall med en gammal dator, att USB-minnet räknas som en hdd.

Man behöver då sätta i minnet, starta upp, klicka sig in i BIOS, välja hdd och där flytta upp USB-"disken" i listan.

16 minuter sedan, Mikael63 säger:

I BIOS kan man behöva "enable" USB för att det ska fungera redan vid uppstart.

(När Windows väl startar är det operativet som ser till att det fungerar)

Tillägg: Har man ett USB-anslutet tangentbord som "lyder" när man ska klicka tangentkombination så är detta redan "enabled".

Det kan också vara som i mitt fall med en gammal dator, att USB-minnet räknas som en hdd.

Man behöver då sätta i minnet, starta upp, klicka sig in i BIOS, välja hdd och där flytta upp USB-"disken" i listan.

Tack för svaret, men det hjälpte inte. Jag har USB support enabled i BIOS.

Men den finns helt enkelt inte som val att kunna starta från, så det går inte att flytta upp heller.

Kanske datorn är för antik helt enkelt, trots att den har en usb..............

Så den återfinns inte som en hdd om du väljer att "öppna" hdd i bios?

Är ganska vanligt, enligt egen erfarenhet, att USB-"bränningen" misslyckas av olika orsaker. Jag har några trådar om just det.

Jag ska kika i guiden vad man skriver där. Tillägg: Ah! Rufus! Ja den är helt klart bäst i Windowsmiljö.

Har du möjlighet att pröva med ett annat USB-minne?

Fyller på med lite..

Har du möjlighet att ta en skärmdump över dina inställningar i Rufus?

Det kan vara så att man INTE ska välja att skapa ett startbart media. Detta eftersom "starthanteraren" redan finns med i ISO-filen.

Det är inte alla gamla XP-datorer som kan starta från USB. Kan du tänka dig att använda en CD- eller DVD-skiva i stället (vet inte hur mycket plats som behövs)?

Ja, att starta från en skiva är "pålitligare" lösning, bara bränningen lyckas.

En DVD behövs för detta.

Jo så enkelt är det.Din dator är lite för gammal,har kört samma själv.Men har du 1 dvd läsare så bör det fungera.  Mats

BIOS har nog inte stöd för USB-start, det är det som är problemet. Datorn har 3,5" diskettstation och faktisk CD-ROM. Men Linux Mint kräver 1,8 GB så det kommer inte att funka. Kanske finns det så pass små Linuxversioner, det har jag inte kollat.

Det kan ju ha kommit BIOS uppdatering till denna antika dator efteråt vem vet. Datorn är ju ca 20 år gammal.

Nej det får vara, tänkte bara prova Linux , har aldrig testat det. Men på min 1:a dator behåller jag nog Win 10.............

:)

Tack för eran engagemang!!!!

Linux Mint, som används i guiden/artikeln är en distribution som till stora delar påminner om Windows. En bra övergång från Windows till Linux.

En dist. som utseendemässigt redan från start påminner om macOS är elementary OS.

https://elementary.io/sv/

Dock kräver den större installationsmedia än en CD.

En liten dist. som funnits med länge är Puppy

http://puppylinux.org/main/Download Latest Release.htm

ISO för den senaste är bara på 325 MB.

Du kan ju pröva olika dist.ar virtuellt i din "rätta" dator först för att se om det kan vara något att pröva skarpt med "gammdatorn".

14 timmar sedan, sparvuggla säger:

Har en gammal Compaq Armada e500, och tänkte installera Linux enl. guiden i PC För Alla i nr 3 2018 för skojs skull.

Har fixat Linux ISO till usb enl. guiden men jag kan inte boota datorn från usb. Det finns inte som val i BIOS, endast hdd, floppy, network och multiboot.

Har drivisar för usb då det funkar i WinXP som jag har nu.

Varför går det inte att boota från usb?

Antagligen för att datorn är så gammal att bota från USB inte var aktuellt. Jag tror den har en CD/DVD spelare. Och då ska du bränna Linux ISO-filen till en DVD eller CD med instruktion att filen ska brännas som iso-fil för det ska fungera.

Fungera dvs början till ISO-filen bränns som bootsektor för att datorn ska kunna starta från CD/DVD.

Men datorn har för lite RAM-minne (128MB) för att köra en modern linuxrelease med grafiskt gränssnitt.

https://www.cnet.com/products/compaq-armada-e500-15-piii-win98-se-128-mb-ram-20-gb-hdd-series/specs/

Kanske kommer datorn fungera med tex Redhat 6.3 Linux. (buggfixad jämfört med tex 6.0, 6.1, 6.2 )

Nackdelen är att då är tex webbläsare så gammal så det kommer bli problem surfa.

Men vill du bara använda terminal kan det gå bra.

5 timmar sedan, sparvuggla säger:

Datorn är ju ca 20 år gammal.

Du menar att den kom med Windows 98 eller ME från början?

Start från USB-minne fanns inte ens på de första datorerna med XP utan kom under åren efter.

Med en så gammal dator bör man nog välja en väldigt lätt Linux-distribution, inte en av de senaste Linux Mint. Eller vad säger de som kan mer om Linux än vad jag kan?

Kanske läge att berätta hur mycket RAM-minne mm det finns i datorn?

Jag har lagt ner det här. Det var Mint jag ville testa.

Datorn har hela 128 MB RAM !!! HDD 256 MB.

Men den var senaste skriket en gång i tiden, en av dom första med USB-port.

Då funkar inte Mint Cinnamon som artikeln beskrev.

Citat

System requirements:

1GB RAM (2GB recommended for a comfortable usage).

15GB of disk space (20GB recommended).

1024×768 resolution (on lower resolutions, press ALT to drag windows with the mouse if they don’t fit in the screen).

Ja, inte ens Puppy:

Citat

Minimum System Requirements: 1000MHz CPU 768MB RAM 
Recommended: 1600MHz 1gb RAM 
Puppylinux boots from cd, usb, sdcard or network access. A Hard Drive is not required! 
It can be installed frugally on the HD, USB or a writable CD/DVD, but also as a conventional “full install”

Tack för tipsen. Ska prova i framtiden nån gång när jag får tråkigt....................:)

XP har faktiskt flutit rätt bra.

Är det så att din dator har en 1,44MB floppystation så kan du köra tomsrtbt linux.

"Bara" ställa in i BIOS så den provar att boota/starta från disketten före hårddisken.

Använde det rätt ofta för olika uppgifter (t.ex. partionera, formatera) när jag började med linux 1998, dvs ungefär samtida med din dator.

Körs direkt från disketten.

http://www.toms.net/rb/

Kör just nu Mint 17.3 med webbläsare Seamonkey. Minnesåtgången var direkt 0,72GB och är nu uppe i 1,2GB så vill du köra en modern linux så blir min rekommendation minst 2GB Ram

Möjligt om datorn har en CD/DVD läsare att den klarar Slackware 3.9 från 2001

https://ftp.sunet.se/mirror/slackware.com/slackware-3.9/

• 3 weeks later...
Flyfisherman

Jag tipsar om antiX small iso som kan brännas ut på CD.

https://de.osdn.net/projects/sfnet_antix-linux/downloads/Final/antiX-16/antiX-16.1_386-full.iso/

Jag har testat denna på en gammal laptop med en processor som saknar stöd för PAE och med endast 256MB ram och det fungerade förvånansvärt bra, tyvärr kan jag inte säga så mycket mer eftersom hårddisken kraschade en kort tid därefter, men som sagt antiX kan vara ett alternativ.

Se detta viket ger tips om det mesta: https://download.tuxfamily.org/antix/docs-antiX-15/FAQ/index.html

Mvh

Flyfisherman

Nja, är du alldeles säker på detta?

Jag lyckades köra Firefox ett kort tag och upplevde inte några speciella problem, ja förutom att allting var trögt, men med en gammal Pentium, lite minne och jämfört med vad jag sitter på normalt, så tycker jag nog att det var godkänt i alla fall.
Kanske hade att göra med att minnet växlades mot swapfilen?
Men fungerade gjorde det över förväntan bra och antiX kan jag direkt säga är raskare än Windows XP som den tidigare var utrustad med, ja tills hårddisken la av.

Installation av Firefox:

Se denna guide för antiX med senaste(?) version av Firefox: https://tutorialforlinux.com/2013/04/08/linux-antix-12-thanatos-kde4-amd64-howto-install-firefox-latest/

Eller antiX med Chrome: https://tutorialforlinux.com/2013/11/10/how-to-install-google-chrome-on-antix-13-2-fluxbox-i386amd64-linux-desktop-easy-guide/

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...