Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kryptera en USB-hårddisk


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Hej !

 

Jag gjorde en familj- och släktsammanställning, som var ganska omfattande, och vilken mina syskon och syskonbarn såväl som min egen avkomma fick del av.

Men i mina underlag fanns det även en del känslig information, som jag inte delade ut, utan sparade på en separat hårddisk och en särskild mapp.

Det var videoklipp och andra media, samt en del bilder och dokument som jag ville skydda om något skulle hända mig, eller om hårddisken - en USB-ansluten - skulle förkomma.

 

Det var svårt hitta någon bra krypteringsmetod, att applicera på enskild mapp, men jag tog i alla fall hem en av de som jag hittade på internet.

Den heter Folder Lock och såg ganska lovande ut, enkel att hantera...

 

Så var det säkerheten då....

Men inte bara säkerheten för obehörigt intrång, utan även hur filerna uthärdade krypteringen.

 

Eftersom jag är misstänksamheten själv, så gjorde jag en test - och tur var väl det.

De videoklipp som jag krypterade med Folder Lock, visade sig inte längre spelbara när de dekrypterats.

Det räckte för mig, även om dokument och bilder var intakta. Jag hade lagt ut pengar på en för mig värdelös applikation.

 

Naturligtvis skrev jag till företaget (english) och påpekade felaktigheten, men jag har aldrig fått något svar eller någon förklaring.

Nu har jag en mapp med känslig information, värd att spara, men öppen för envar som kommer åt den...

 

Finns det något alternativ, enligt någon informerad här på IDG ?

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det beror lite på vilken version av Windows du har, eller om du har mac. Om du har Windows 10 Pro så kan du använda Bitlocker som är inbyggt i Windows. Om du har Windows 7 eller Windows 10 Home så skulle jag nog föreslå VeraCrypt. Jag tror det är hyfsat enkelt att använda.

 

På Mac är jag inte helt hundra på hur man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man bara vill kryptera några få mappar så kan programmet 7-zip fungera, då gör man en krypterad zip-fil av varje mapp. 7-zip har ju funnits i många år och varit välkänt så det är nog rätt osannolikt att krypteringen eller dekrypteringen skulle förstöra innehållet i någon fil. Programmet är gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Hej och tack för svar !

 

Jag använder såväl W10 som W7 på mina datorer, men jag vill att krypteringen helst ska vara oberoende av operativsystemet, eftersom det är en lös hårddisk som ska kunna anslutas i vilken dator som helst. Så där går väl Bitlocker bort...

Fanns ju tidigare även True Crypt, som jag har använt med gott resultat, men som inte verkar fungera längre på vare sig W10 eller W7. Detta trots att jag har programmen kvar !

 

Cecilia ! Tack !

 

Jag ska titta på 7-zip hur det fungerar... Har sett namnet men inte vetat att det är ett krypteringsprogram...

 

Skulle vara intressant veta om någon har använt det här Folder Lock och kommit förbi detta med fördärvade videofiler...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Kalle Dator1 säger:

Jag ska titta på 7-zip hur det fungerar... Har sett namnet men inte vetat att det är ett krypteringsprogram...

7-Zip används väl i första hand som "fil-packare". Idag är det kanske inte komprimeringen som är av betydelse utan mer att man kan lägga samman många filer till en enda för att sedan distribuera.

Många andra välkända program som WinZip och WinRar har också alltid haft möjligheten att lösenordsskydda den komprimerade filen.

 

Även om 7-Zip används i Windowsmiljö så kan filen öppnas i såväl Linux som macOS.

Tänk på att även om en sådan "zip" är lösenordsskyddad så brukar man kunna kika på dess innehåll.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Kalle Dator1 säger:

Fanns ju tidigare även True Crypt, som jag har använt med gott resultat, men som inte verkar fungera längre på vare sig W10 eller W7.

VeraCrypt som .M föreslog är en ersättare till TrueCrypt som las ner då det verkade ha något säkerhetsproblem (kommer inte riktigt ihåg nu när det gått flera år).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Mikael63 säger:

Tänk på att även om en sådan "zip" är lösenordsskyddad så brukar man kunna kika på dess innehåll.

Man kan se vad filnamnen är men inte något annat väl?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Har kollat i liten skala att kryptera och utforska integriteten.

 

Som Cecilia skriver;

Man kan se filnamnet på de krypterade filerna, men de går inte öppna utan att först skriva in lösenordet...

 

Videofil går utmärkt köra dekrypterad, utgår från att det gäller alla.

Ska köra en mer sammantagen test...

 

En sammanställning visar att ett lösenord på 19 tecken tar i genomsnitt 100 år lösa upp med en singelattack, och 46 år med en organiserad attack...

 

Så dags är många av oss lite mörare om man så säger, och kanske inte längre bryr oss....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

När man komprimerar och krypterar med 7z, skapas alltså en krypterad kopia av originalmappen, vilket betyder att den senare blir kvar.

Det kan vara värt tänka på, som i mitt fall, att man deletar originalet så att det inte blir kvar och lyser med sin öppenhet...

 

True Crypt och Vera Crypt, vill jag minnas, krypterar de befintliga filerna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Kalle Dator1 säger:

Det kan vara värt tänka på, som i mitt fall, att man deletar originalet så att det inte blir kvar och lyser med sin öppenhet...

 

Jo, men då bör man ju vara säker på att allt fungerar, förslagsvis genom att testa att packa upp allt igen i en temporär mapp.

(Som ju då också måste tömmas efteråt..)

Och ja, man ser mappnamn & filnamn så man får tänka till vad man döpt filerna till, om där framgår något "olämpligt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Har 1 program från 1800-talet som heter word-password. Verkar fungera
på många plattformer. Även på annat än word. Kanske fungerar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Kalle Dator1

Är nu klar med krypteringen av samtliga filer och mappar. Rena worddokument har ju i sig en utmärkt kryptering, medan bilder och videoklipp alltså går utmärkt kryptera med 7-z.

Jag har packat och packat upp igen - det verkar inte vara några som helst problem med denna hantering. Videoklippen fungerar också utmärkt efter uppackning...

 

Var markerar man  numera att en fråga har blivit löst ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul!

 

1 timme sedan, Kalle Dator1 säger:

Var markerar man  numera att en fråga har blivit löst ?

Till vänster om inläggen hittar du bockar och du klickar på bocken som hör till det inlägg som du anser löste problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle då aldrig välja att kryptera med 7zip eller winzip för att spara lokalt, då skulle jag sätta upp VeraCrypt som jag känner är en enklare och säkrare lösning.

Kryptering av Word-dokument har varit sorgligt enkelt att knäcka förr, det som finns idag tror jag iofs är någorlunda säkert.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...