Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Förlängningen av F-Secure fungerar inte


Slopy
 Share

Go to solution Solved by Slopy,

Recommended Posts

Jag försöker förnya F-Secure  (PC-förallas för prenumeranter) Det funkar inte denna gången. När man loggat in på F-Secure så ser det inte ut som i PC-förallas instruktioner. Lisensnyckeln får jag fram men inte prenumerationskoden. Den förra prenumerationen går ut imorgon 21/3. Hur gör jag?

Edited by Slopy
Link to comment
Share on other sites

Hej Slopy :)
 

Licensnyckel är samma sak som prenumerationskod

 

Du kan visa hur många licenser för F-Secure SAFE du har från licensräknaren i portalen My F-Secure.

 

Har du förnyat din licens borde du ha fått den nya licensnyckeln i ett bekräftelsemejl.

 

kolla artikeln: Hur hittar jag prenumerationsnyckeln för min F-Secure-produkt?

 

Link to comment
Share on other sites

Hej jessar94

 

Licensnyckeln/prenumerationskoden får man när man loggar in på kundklubben med kundnummer och postnummer.  I den instruktion man får finns licensnyckeln/prenumerationskodenstår. Där står det att man, i portalen, ska skriva in "pcal" i ett fält och prenumerationskoden i ett annat fält - som jag uppfattar det. Men det finns bara ett fält. Har provat med olika varianter, men inget funkar. Såhär krångligt brukar det inte vara. 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Slopy säger:

Där står det att man, i portalen, ska skriva in "pcal" i ett fält och prenumerationskoden i ett annat fält - som jag uppfattar det.

Ska vara "pcfa"

Citat

Hur förnyar jag min F-Secure Safe-licens?
1. Logga in på ditt F-Secure konto på följande länk, https://my.f-secure.com/login. Har du glömt bort ditt lösenord kan du återställa detta genom att klicka på ”Har du glömt lösenordet?”.

2. Om ditt konto är på väg att löpa ut bemöts du av ett meddelande med en länk för att förnya ditt konto. Klicka bort denna ruta och gå direkt till "Beställning och betalning" i menyn.

3. Under “Beställning och betalning” väljer du ”Ange en kod" längst ned till höger. I formuläret ska du ange pcfa (med små bokstäver) i fältet "Kampanjnamn" och din prenumerationskod du får från oss i fältet "Prenumerationskod". 

4. Klicka sedan på Nästa för att slutföra förnyelsen.

Om du inte lyckas med förnyelsen av F-Secure, kontakta deras support:
F-Secure: f-secure.se/support. Tel. 08 - 507 440 11 (Måndag - fredag 08.30 - 17.00)

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.682369/kundklubb

Om det inte hjälper så föreslår jag att du kontaktar F-secure så som det står på sidan.

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Cecilia säger:

Ska vara "pcfa"

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.682369/kundklubb

Om det inte hjälper så föreslår jag att du kontaktar F-secure så som det står på sidan.

Jag har läst den texten som du citerar. Problemet är att det är otydligt skrivet i punkt 3.

"I formuläret ska du ange pcfa(med små bokstäver) i fältet "Kampanjnamn" och din prenumerationskod du får från oss i fältet "Prenumerationskod". 

Fältet heter inte "Kampanjnamn". Ska man skriva pcfa och koden direkt efter, så här pcfaxxx-xxx...? Det har jag provat och det funkar inte. Är det licensnyckeln som är prenumerationskoden om inte, var hittar jag fältet "Prenumerationskod". ? 

 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Cecilia säger:

Tydligen har F-secure ändrat något sen PC för Alla skrev sin FAQ, då tycker jag att du kontaktar PC för Alla så de kan ändra sin beskrivning:

https://pcforalla.idg.se/2.36123/kundklubb

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.94005

och kontaktar F-secure för att få reda på hur du ska göra.

Har du varit inne på F-Secures portal och kollat hur där ser ut?

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag vet inte ens vilken webbsida det är du menar med "portal". Men du kan ju ta en skärmbild och bifoga om du tror att utseendet på sidan hjälper någon att komma med tips om hur sidan ska fyllas i.

Link to comment
Share on other sites

Licensnyckel/prenumerationskod är samma sak som redan har nämnts.

 

Vad händer om du skriver in koden på sidan Förnya din kod och sedan klickar på Nästa? Får du då möjligheten att skriva in kampanjnamnet?

 

Jag har inte F-Secure själv så jag kan inte kolla.

Link to comment
Share on other sites

Jag har skrivit in licensnyckel och pcfa tillsammans och separat i alla fallen får jag ett meddelande på engelska som säger att koden inte finns. Kampanjkod ska bara behövas när man installerar programmet, inte när man förlänger prenumerationen. Så jag har ingen kampanjkod. Varför har de två namn för samma sak. De kan väl kalla licensnyckel för licensnyckel och inte prenumerationskod så man begriper.

Link to comment
Share on other sites

Så här står det på PC för Alla kundklubb / M3 Club – vanliga frågor och svar.

 

Citat

Min licensnyckel för säkerhetsprogrammet har löpt ut. Hur får jag en ny licensnyckel?
Det går inte att hämta ut en ny licensnyckel förrän dagen efter den befintliga löpt ut. Logga in på vår kundklubb, med ditt kundnummer och postnummer (utan blanksteg) och gå in på erbjudandet om F-Secure Safe så genereras en licensnyckel automatiskt som du kan använda. Vidare instruktioner finns här. Om du stöter på problem, kontakta andreas.hedberg@idg.se.

 

Som jag förstår det måste du vänta tills din prenumeration har löpt, innan du kan få en ny kod, d.v.s efter den 21/3.

 

Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, Slopy säger:

Jag har skrivit in licensnyckel och pcfa tillsammans och separat i alla fallen får jag ett meddelande på engelska som säger att koden inte finns. Kampanjkod ska bara behövas när man installerar programmet, inte när man förlänger prenumerationen. Så jag har ingen kampanjkod. Varför har de två namn för samma sak. De kan väl kalla licensnyckel för licensnyckel och inte prenumerationskod så man begriper.

Har du skrivit in enbart prenumerationskoden från klubbsidan ( https://pcforalla.idg.se/2.36123/kundklubb och tryckt på F-secure Läs mer) på sidan du kommer till efter att ha klickat på "Ange en kod" på sidan https://my.f-secure.com/portal/order ?

Prenumerationskoden från PC för Alla är ditt bevis på att du (fortfarande) prenumererar på tidningen och den borde F-secure vilja ha för att förlänga din licens.

 

Men som sagt om det inte hjälper är det dags att antingen kontakta ansvarig på PC för Alla eller F-secure för att få ordning på det. Skriv sen  gärna här hur det löses så att andra som ska förlänga licensen får veta det.

Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, vertpre säger:

Så här står det på PC för Alla kundklubb / M3 Club – vanliga frågor och svar.

 

 

Som jag förstår det måste du vänta tills din prenumeration har löpt, innan du kan få en ny kod, d.v.s efter den 21/3.

 

Jag har fått en ny licensnyckel men den fungerar inte.

Edited by Slopy
Link to comment
Share on other sites

  • Solution

Nu har jag äntligen lyckats med att förlänga prenumerationen. Licensnyckeln (prenumerationskoden) går att generera innan prenumerationen går ut. Däremot går inte förlängningen av prenumerationen att göra förrän prenumerationen gått ut. 

Enligt Pc för allas instruktioner under "Förnyelse"  punkt 3 ska man klicka på knappen "Ange en kod". Då öppnas ett  fält i viken man enligt instruktionen ska skriva in pcfa. Jag skrev inte in pcfa utan bara licensnyckeln och klickade på "Nästa" då förlängdes prenumerationen. Fältet prenumerationskod som det talas om har jag inte sett till.  Åtminstone denna delen (punkt 3) av instruktionerna borde skrivas om. Sen kan man ju vara konsekvent i skrivandet och kalla licensnyckel för licensnyckel och inte prenumerationskod.  Annars börjar man ju fundera på om det ska vara två olika koder.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Create New...