Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Musen skrollar fel


.M

Rekommendera Poster

Ibland när jag skrollar med hjulet på musen så verkar den lite slumpmässigt byta riktning eller ibland skrolla upp-ned-upp-ned-upp-ned. Är det ett tecken på att musen börjat sjunga på sista versen eller finns det något enkelt sätt att få fart på skrollen igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att blåsa ur musen, kan vara skräp/damm som ger fel signaler till scroll-sensorn, som kan vara ett litet ekerhjul i plast som dammat igen på vissa ställen?

Lika som sensorn blir dammig och läser av musmattan fel.

 

Musmattor slits och ytan ger också fel signaler med tiden, går bra att lägga några tomma A4 papper och testa att musen fungerar bra.

 

Du kanske måste plocka isär den för att komma åt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Optiska möss går väl inte plocka isär? .M får väl peta bort dammet med en plasttandpetare (min metod) eller en nagelbit (Cecilias metod).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepet är nog inte att få isär den, utan att få ihop den igen efteråt… Men hjulet går att luta så med sån där luft-på-burk med en smal pip man fäster på burken så kanske det går att göra lite rent utifrån trots allt. Måste dock köpa en ny burk först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tog mig några minuter och en liten stjärnskruvmejsel och ta isär och sätta ihop min Optiska mus. Men jag kan tänka mig att nyare Optiska möss är ihoplimmade.

Eller sitter ihop med snäppkopplingar, lite knepigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...