Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
MvS

Skapa en mall med inmatnings formulär

Rekommendera Poster

Hej!

Har nu suttit och dammsugit webben efter lättbegripliga exempel på hur man skapar en mall i Word som uppdateras med vba-formulär utan någon större framgång.

Är inte bra alls på vba och söker efter ett konkret exempel på kodsnuttar att använda för att designa en dokumentmall där en användare som ska skapa ett nytt dokument först får upp en dialogruta där rubrik, underrubrik, författare och datum matas in och att sedan mallen öppnar med dessa värden ifyllda på rätt ställen i mallen.

Jag har fattat så pass att detta detta görs bäst med vba-kod som kopplas mot bokmärken i dokumentet. Kom så långt att jag designade ett formulär i VBA-editorn men når inte ända fram med kodningen mot bokmärkena. Se bifogad bild.

Anybody?

Image 1.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej.

Jag TROR inte att det är VBA du vill använda.

VBA har den stora fördelen att du kan styra formulärets utseende, men du får en massa problem med att användaren måste tillåta makron, epost-spärrar osv.

MEN, om du vill tvinga fram en inmatning så finns det en gammal fält i word du som du kan använda. FILLIN

Testa:

Nytt dokument, skriv in lite slasktext, t.ex Författad av:  och ställ dig där du vill ha in Författarens namn och gå till: 

INFOGA->text->snabbdelar->fält.

Välj kategorin: koppla dokument

fältnamn: Fill-in

I "fältkoder" skall FILLIN stå kvar, men du fyller även på din fråga/fältnamn

FILLIN Författare

Ok, kryssa bort rutan som kommer

Om du visar fältkoderna [ALT+F9]  så kommer ditt dokument att se ut någonting i stil med

Författad av: {FILLIN Författare \o  \* MERGEFORMAT} 

Fyll på med lite text och kopiera kod-delen och redigera den lite lagom: 

Författad av: {FILLIN Författare \o  \* MERGEFORMAT} den: {FILLIN Datum \o  \* MERGEFORMAT} 

osv.

Stäng av visningen av fältkoder [ALT+F9] 

Testa att spara dokumentet som mall (.dotx).

När du dubbelklickar på mallen så kommer det att påbörjas ett nytt dokument där Word frågar efter de uppgifter du vill ha ifyllda (en efter en) (om du vill redigera mallen så högerklickar du och väljer öpppna)

För fält som användaren inte skall tvingas att fylla i när du skapar nytt dokument utifrån mallen så är väl det enklast att använda vanliga formulärkontroller. Där har du datumvälare och annat smått och gott. 

Jag är nästan säker på att Microsoft har några exempel under "Nytt..." också, men jag hittar inget.

Se bifogat för en exempelmall. Eller, inte. Eforum tillåter tydligen inte mallar.

Öppna bifogat dokument och spara som mall (Dotx) så kan du se om den här metoden duger för det du vill. Det är ju ganska begränsat avseende kontroll, formatering osv

Word 2003 instruktioner, stämmer fortfarande hyggligt. Dessutom känns det som om översättningen är gjord av en människa.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/826211/how-to-create-an-automated-form-that-has-fill-in-fields-in-word-2003

malltest fast inte mall.docx

Redigerad av MH_resurrected

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så hemskt mycket!

Jag ska pröva. Fixade f.ö. VBA koden efter några timmars knåpande...

//Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...