Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flera Wordprogram


TomV

Rekommendera Poster

Jag har ibland behov av att istället för att i samma Wordprocess öppna två dokument öppna dokumenten i två separata Wordprocesser, dvs om det skulle inträffa någon form av fel i den ena så påverkas inte den andra. Någon som vet om/hur man kan göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först tänkte jag skriva att man kan lösa det med ett registerhack, som jag gör, men det visade sig gälla Excel.

Kan själv inte hitta inställning för detta men kolla hur du har associerat filtyperna (.doc, .docx osv)

Jag har, för .doc

 Microsoft Word 97 - 2003 Document ("C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Root\Office16\WINWORD.EXE" /n "%1" /o "%u")

se även https://superuser.com/questions/1188346/what-does-n-1-o-u-mean

 

Innebär alltså att jag kan dubbelklicka på en fil och få Word att öppnas i nya instanser.

 

(jag måste någon gång ha fixat detta på annat sätt..?)

 

Tillägg: Kan vara detta jag gjort, tidigare:

Citat

...Also, edit your Taskbar and Start Menu properties (Right-click taskbar > Properties). On the Taskbar tab, locate the "Taskbar buttons" control and select "Never combine"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat att öppna två dokument med SHIFT + dubbelklick i Utforskaren, men för mig beter det sig på samma sätt som när jag öppnar dokumenten på vanligt sätt.

Det verkar fortfarande finnas något som gör att det som händer med det ena dokumentet påverkar det andra.

Kollar jag med Aktivitetshanteraren kan jag inte se att det verkar finnas två separata Word-processer startade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, TomV säger:

Det verkar fortfarande finnas något som gör att det som händer med det ena dokumentet påverkar det andra.

 

Hur menar du då, egentligen?

Vill du öppna exakt samma fil två gånger? DET går nog inte..

(Tillägg: eller, jo det kan kanske gå men då behöver man kanske öppna filen på vanligt sätt, sedan starta en ny instans av Word och inifrån Word välja Öppna och där leta åt samma fil, som då bör öppnas som skrivskyddad. Kan inte testa detta just nu..)

Däremot kan du öppna två filer med exakt samma filnamn bara de ligger i olika mappar. (Ja, det är ju även förutsättningen för att man ska kunna ha två filer med samma namn)

Dock är det ju lite vanskligt. Bättre då att döpa om den ena till typ KopiaavMittWorddokument2018.docx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ha två exemplar av Word programmet öppna och öppna två olika dokument är det bara att starta Word två gånger.

 

Vill du ha två exemplar av Word programmet öppna och öppna samma dokument i bägge måste du först öppna dokumentet och välja "Spara som" och döpa om det till t.ex. Dokument1. Sedan gör du som jag har nämnt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citerat ur mina första rader i ämnet:

"Jag har ibland behov av att istället för att i samma Wordprocess öppna två dokument öppna dokumenten i två separata Wordprocesser, dvs om det skulle inträffa någon form av fel i den ena så påverkas inte den andra"

 

Alltså handlar det om två dokument, inte samma dokument två gånger.

Avsikten med  att starta två separata exemplar av Word är att om något fel uppstår i den ena som gör att Word avslutas så den andra inte påverkas.

När det gäller "bara att starta Word två gånger" blir jag nyfiken på hur den starten sker.

Om jag öppnar Word en första gång startas Word, öppnar jag en andra gång hamnar man på nytt i den man redan öppnat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, TomV säger:

Citerat ur mina första rader i ämnet:

"Jag har ibland behov av att istället för att i samma Wordprocess öppna två dokument öppna dokumenten i två separata Wordprocesser, dvs om det skulle inträffa någon form av fel i den ena så påverkas inte den andra"

 

Alltså handlar det om två dokument, inte samma dokument två gånger.

Avsikten med  att starta två separata exemplar av Word är att om något fel uppstår i den ena som gör att Word avslutas så den andra inte påverkas.

När det gäller "bara att starta Word två gånger" blir jag nyfiken på hur den starten sker.

Om jag öppnar Word en första gång startas Word, öppnar jag en andra gång hamnar man på nytt i den man redan öppnat.

 

Håll "Shift"-tangenten nere när du startar en ny session, vilket TomV skrivit i ett tidigare inlägg. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt. Det var inte i TomV's inlägg utan i inlägget från Mr Andersson.

Vill även påpeka att man måste öppna ett dokument först i den första sessionen, innan man kan starta den andra. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu trillade polletten ner.

Jag tolkade tidigare svar som att använda SHIFT när man öppnar dokumentet, men det är alltså när startar programmet, i det här fallet Word.

På min dator fungerar det dessutom så att man måste använda SHIFT både när man öppnar första och andra gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske blir OT men mina dokument öppnas alltid i egna sessioner, utan att någon tangent trycks ner..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, TomV säger:

När det gäller "bara att starta Word två gånger" blir jag nyfiken på hur den starten sker.

Om jag öppnar Word en första gång startas Word, öppnar jag en andra gång hamnar man på nytt i den man redan öppnat.

 

Jag har Open Office. Klickar jag på Open Office Writer öppnas programmet. Klickar jag igen öppnas ett nytt Open Office Writer. Just nu har jag tre igång. Detta utan att hålla ner SHIFT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt riktigt att min fråga avsåg Microsoft Word ingående i Officepaketet.

Jag inser nu att jag kunde varit mer tydlig i frågan jag ursprungligen ställde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Om jag startar t ex Google Chrome och därefter en andra gång, nu med SHIFT nedtryckt, så startas de som två separata processer.

De fungerar oberoende av varandra, om någon av dem hakar upp sig eller avslutas onormalt påverkas inte den andra Google Chrome-processen.

Om man startar två eller tio spelar ingen roll, det fungerar på samma sätt.

Analogt fungerar andra program jag testat, med ett undantag, nämligen Word.

Om jag startar Word och öppnar ett dokument, därefter startar Word igen med SHIFT nedtryckt så blir det till synes separata processer, men det visar sig att om någon av dem hänger sig eller avslutas pga fel (vilket händer eftersom Word tyvärr inte är världens mest stabila program) så påverkas även det andra.

I inläggen ovan finns flera förslag hur man kan starta Word flera gånger så att de olika versionerna inte påverkar varandra, men i mina tester visar det sig att de ändå inte är oberoende, till skillnad från t ex Google Chrome.
Kan det ha något att göra med att jag envisas med att undvika Windows 10?

Det beter sig som jag beskrivit i såväl Windows 7 som 8.1.

Det skall påpekas att Excel inte tillhör de program jag testat, helt enkelt för att det är så stabilt att jag ALDRIG har haft behovet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bekräfta detta. I Windows 7 med tre separata fönster öppnade så är det fortfarande bara en process, winword.exe som är igång.

Avslutas den processen så stängs alla fönster med Word.

Det är likadant för Excel.

Samma sak med Libre Office Writer (i Linuxmiljön åtm.)

 

Klen tröst dock...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev TomV:

I inläggen ovan finns flera förslag hur man kan starta Word flera gånger så att de olika versionerna inte påverkar varandra, men i mina tester visar det sig att de ändå inte är oberoende, till skillnad från t ex Google Chrome.
Kan det ha något att göra med att jag envisas med att undvika Windows 10?

Skulle tro att det mest beror på hur t ex Word är skrivet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är säkert gjort så "med flit" då jag antar att en process med fler fönster är mindre energikrävande än en process för varje fönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har vid flera tillfällen stött på saker i Word som jag skulle vilja jämföra med om LibreOffice fungerar på samma sätt.

Tyvärr är problemet att jag för närvarande har så pass trångt på C-disken att jag riskerar obehagligheter om jag installerar något nytt, även sådant som inte tar speciellt mycket utrymme. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...