Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rusande kylfläkt


grer

Rekommendera Poster

Kylfläkten i min ASUS laptop rusar ibland upp i varv, inte bara när jag har datorn på i varmare länder!

Jag tar det som en indikation på att något är fel och försöker ta reda på vad som pågår. Utluften från fläkten är föralldel måttligt varm - men ändå... Efter att ha stängt ner alla tre web-läsarna går fläkten lika fort, men -

 

- Aktivitetshanteraren kan berätta saker, nämligen att Skype, som alltid är på men används inte just då, drar CPU-kraft till omkring 20% medan allt annat drar just ingenting... Om jag i det läget stänger ner, avslutar Skype så tar det inte lång stund innan fläkten går ner i varv vartefter utluften blir mindre varm!

 

Jag har sedan en tid funderat på om något eller någon kan påverka eller använda min Skype till något annat utanför min eller datorns kontroll - eftersom Skype behöver så mycket CPU-kraft vid dessa tillfällen...?

 

Om någon där ute känner igen min beskrivning - så kanske det kan finnas en förklaring trots allt - i så fall: Låt höra, hälsar Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag skulle nog vilja veta lite mera om fenomenet först...

---------------------------------------------------

180319 Dock konstaterade jag nyss att fläkten ökade i varv och att CPU-n gick upp till 20 - 27%. Jag gjorde inget annat, bara väntade tills fläkten var lika stillsam som vanligt...

 

Vad drog igång denna "störning", jo: Windows Modules Installer Worker !

 

Därmed börjar jag tro att allt det som jag undrat över kanske måste betraktas som normalt, eller hur - någon...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

'Windows Modules Installer Worker' drar igång när 'Windows update' körs (sker automatiskt) och det brukar dra cpu-resurser och då blir processorn lite varmare och därmed ökar fläkten.

 

Men upplever du plötsligt att fläkten drar igång mer högljutt än vad den tidigare gjort, trots att datorn stått i samma temperatur och du inte gör något särskilt, så skulle kunna det också kunna beror på att fläkt och luftkakanaler inuti laptopen är igensatta med damm.

Och se alltid till att datorn står på hårt underlag och inte ha den på en soffa eller mjukt underlag som kan hindra luftgenomströmning i kylkanalerna.

 

Vad är det för modell på din ASUS laptop ?

Det finns olika guider för hur man rengör en Asus laptop, om det inte står i användarhandboken så kan man googla:

https://www.google.se/search?source=hp&ei=rEuzWs6iFcyJmgWpzoXICw&q=clean+asus+laptop+dust&oq=clean+asusus+laptom&gs_l=psy-ab.1.3.0i13k1j0i13i30k1l5j0i13i5i30k1l4.464488.470502.0.478070.19.18.0.1.1.0.142.1388.17j1.18.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.19.1394...0j0i131k1j0i22i30k1.0.RNkdaMeNrHI

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jo, jag förstår, och det där med "Windows Modules Installer Worker" var ju högst tillfälligt just då och gick ju över på en stund. Det var bara de få gångerna som fläkten rusade upp, till synes därför att Skype ensamt drog omkring 20% CPU, som jag blev betänksam - men det har inte inträffat igen...

 

Min dryga fyra år gamla ASUS A95VJ-YZ137H har bara använts i hem- och hotellmiljö, alltid stående på ett bord, för all del i olika klimat men aldrig gått alltför varm... Ja, det där med alltför dammbemängda kylfläktar kan ju utgöra en risk - men om fläkten börjar bli så igensatt att den inte kan upprätthålla cirkulationen så borde det väl inte gå över plötsligen utan bara bli värre. Den här ASUS-fläkten är mestadels mycket tyst och pumpar ut en mycket måttligt uppvärmd luft.

 

Nåväl, det är därför jag börjar luta åt att allt det här är normalt - möjligen med undantag för Skype-fallet - eller vad tror du...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...