Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Perlator - vad betyder det och var kommer ordet ifrån?


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

På Jula heter det strålsamlare och på förpackningen på polska står det perlator.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-armaturer/stralsamlare/stralsamlare-435086/

Denna sitter alltså längst ut på kranen i tex. tvättstället (utvändig gänga) eller på kökskranen (invändig gänga).

Min kamrat som är rörmokare säger att det kallas för perlator.

 

Nu blev jag intresserad av själva ordet perlator och dess ursprung, eftersom det låter lite häftigt...hehe  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ordet "perlator" finns mig veterligt inte på latin även om det låter latinskt.(Orator = talare finns ju, så -or i slutet av ett substantiv är ingen omöjlighet.) Det närmaste jag kan komma perlator är supinumformen av perferre, som betyder bära, överföra från ett ställe till ett annat. Supinumformen är perlatum och betyder följaktligen buret från ett ställe till ett annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja men det låter ju precis som det är.

På latinet du nämner:
 

Citat

bära, överföra från ett ställe till ett annat. Supinumformen är perlatum och betyder följaktligen buret från ett ställe till ett annat.

Ja det tycker jag stämmer bra överens med vad en perlator faktiskt gör: som skall föra över vatten via en sil och sprida detta. i huvudsak så anser jag att du har absolut rätt.

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det viktigaste med en perlator är väl att den blandar in luft i vattenstrålen vilket gör att de flesta använder mindre vatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en poäng där, Cecilia. Nu, när jag är mindre trött än jag var när jag skrev, har jag orkat kolla min latinska bibel Gaffiot och kan härmed meddela att ordet "perlator" visst finns. Men min tidigare analys av ordet var riktig. Perlator (perlatoris i genitiv) kommer av verbet perferre (perfero = jag bär) och betyder bärare (av brev), budbärare. Se här:
https://www.lexilogos.com/latin/gaffiot.php?q=perlator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...