Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klicka i en ruta på webben om NDA eller godkänna avtal på webben


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

 

På många amerikanska och kanadensiska webbsajter när det kommer till en särskild nedladdning av viss programvara för test (eller annat för den delen), måste man först klicka i en ruta för NDA= Non Disclosure Agreement

Där man förbinder sig att inte dela med sig av viss särskilt definierad information till utomstående.

 

Ett exempel på detta är en special-stresstest för senaste Ubisoft Far Cry 5 (som släpps officiellt 27/3) fast det är arcad- versionen med begränsade kartor som nu skall stresstestas under denna helg fram till måndag.

 

Det är väl minst 10 sidor med information om vad det står i denna NDA och på amerikansk-juridikengelska och i början står det tydligt att man varken får ta ett skärmklipp eller spela in videosekvenser, ej heller tala om för utomstående vad som sker i denna stresstest, dessutom har alla inbjudna fått en särskild länk till ett specialforum för att rapportera och där samma regler gäller som i NDA.

 

Men nu till frågan:
Vad har detta för bärighet i svensk lagstiftning: när man inte personligen skrivet under något, endast klickat på en ruta på webben för att godkänna?

 

Mest för att jag alltid undrat över att bara behöva klicka på något på webben, så godkänner man vissa avtal - när man inte med papper och penna skrivit under något eller använt Bank-id?

 

Inte för att jag på något vis har för avsikt att bryta mot detta, men är intresserad i största allmänhet om hur lagstiftningen i Sverige fungerar när det kommer till sådant och dessutom en fråga till: kan man man bli stämd?

I det här specifika fallet står det också att NDA gäller i 5-år, men tråden rör allmänt.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad som gäller juridiskt men jag har ju svårt att tro att inte t ex Microsoft och Google har kollat upp att de avtal de vill att man ska godkänna för att få använda deras produkter inte skulle vara giltiga bara för att man inte undertecknar ett papper eller har använt en digital signatur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Och hur skulle detta gå till?

Vem kan säga att just jag, på denna dator med IP har klickat på detta?

Jag har fortfarande inte skrivit på något och var är det juridiska som säger att ett "klick på en webb-sajt" är juridiskt bindande enligt svensk lagstiftning?
 

Ponera att jag haft ett öppet wifi-nät hemma som någon tagit sig in på.

Fast med tanke på dom oerhört vansinniga och skrämmande domarna i senaste piratmålen, så är allting möjligt gissar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet ju inte hur det fungerar i just det fall som är aktuellt för dig men i andra fall så kan man ju inte ladda ner eller installera programmet innan man har godkänt avtalet, så finns programmet i datorn så har man godkänt avtalet. Ett exempel är ju att du måste godkänna licensavtalet för Windows 10 innan Windows 10 blir installerat, så är Windows 10 installerat i din dator så har har du godkänt avtalet.

 

Det har skett en del förändringar i godkännande av avtal under åren därför att det i början var tveksamt om det var juridiskt bindande. Numera måste du själv göra något aktivt för att acceptera avtalet, t ex klicka i en ruta eller välja aktivt en knapp där det står "jag accepterar". Det är inte längre som för 15 år sen då valet "jag accepterar" var förvalt och man bara behövde klicka på en OK-knapp eftersom det inte höll i några domstolar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det är själva grejen med min fråga enligt första inlägget ovan.

Har ingen betydelse vilket företag vi pratar om.

Är man enligt svensk lag juridiskt bindande till ett avtal; som nås genom att klicka i en ruta på en internetsajt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja precis, eller rättare sagt oprecist, för hon/han kan inte säga exakt vad som gäller och naturligtvis inga problem med detta enär hon/han är anställd av företaget och utan objektiv juridisk kompetens att kunna svara på detta.

 

Det jag efterfrågar är vad svensk lagstiftning säger, inte vad företagens egna personer anser.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, Flyfisherman säger:

Ja precis, eller rättare sagt oprecist, för hon/han kan inte säga exakt vad som gäller och naturligtvis inga problem med detta enär hon/han är anställd av företaget och utan objektiv juridisk kompetens att kunna svara på detta.

 

Det jag efterfrågar är vad svensk lagstiftning säger, inte vad företagens egna personer anser.

:)

Jag gissar att med medlemskapet i EU så följde också att det är EUs lag som gäller över svenska lag så man kan direkt gå på EU-lag eller lagar i andra EU-länder.

Vad jag såg för länge sedan var att i Tyskland var alla villkor som presenterades efter du betalt för en vara ogiltiga.

Säljaren kan tex inte efter någon köpt en fastighet presentera ett nytt avtal med säljarens rättigheter i den sålda fastigheten.

På samma sätt med programmvara.

Vad det gäller NDA

1) så är det intressant vad som står om konsekvenserna ifall man bryter NDA ?

2) varför skulle man bryta det ?

Ett intressant fall för mycket länge sedan (20-30 år sedan) är ett programm som skulle snabba upp datorn genom att öka datorns tillgängliga minne genom att innan data fördes till minnet komprimera datana, "zippa" datana. Programmet fick tom något pris i USA.

En tysk data tidning (Ct?) tog och analyserade programmet och fann att det var ren bluff. Det amerikanska företaget bakom programmet stämnde tidningen men insåg att de inte hade en chans i en tysk domstol och tog tillbaka stämningen.

Ett liknande fall är när ett amerikanskt företag påstod (omring 2001 ?) att linux innehöll stulen datakod. Med konsekvensen att jag anställd på ett amerikanskt företag blev tillfrågad om jag fortfarande hade linux på en partition i jobbdatorn. Som en kontroll så företaget inte skulle råka illa ut.

I Tyskland stämnde ett linuxdatakonsultföretag det amerikanska företaget för "falska anklagelser, "baktaleri". Amerikanerna struntade komma till rättegången (det har man rätt till i Tyskland) och dömdes till 10000DM i böter för "baktaleri" med uppmaning

1) att inom 14 dagar komma in med bevis

eller

2) inom 14 dagar ta bort påståendena om stulen kod i linux från sin Europeiska hemsida

och om varken 1) eller 2) genomförts böta 100000DM

osv 10ggr större belopp var 14e dag till de uppfyllt 1) eller 2)

Det amerikanska företaget valde 2) inom 14 dagar.

I USA tog det flera år innan saken var klar i domstolarna. Ingen kod i Linux som medförde brottsligt ansvar.

 

Om det är ett test av ett nytt program skulle jag tänka mig klicka i NDA funkar det bra, inget jag berättar för andra, funkar det dåligt, inget jag berättar för andra, skulle skämmas lite för gått på bluffen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Flyfisherman säger:

Ja precis, eller rättare sagt oprecist, för hon/han kan inte säga exakt vad som gäller och naturligtvis inga problem med detta enär hon/han är anställd av företaget och utan objektiv juridisk kompetens att kunna svara på detta.

 

Det jag efterfrågar är vad svensk lagstiftning säger, inte vad företagens egna personer anser.

:)

Det är juridikstudenter som svarar på lawline.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Flyfisherman säger:

Mest för att jag alltid undrat över att bara behöva klicka på något på webben, så godkänner man vissa avtal - när man inte med papper och penna skrivit under något eller använt Bank-id?

Det finns gott om avtal man ingår utan att skriva under ett skriftligt avtal, ett exempel är när du ställer dig på en parkeringsplats så har du godkänt de regler som gäller för parkeringsplatsen, t ex betala ett visst antal kronor för en viss tid, och om du inte följer reglerna kan du bli tvungen att betala en straffavgift. Ett annat exempel är att när du kommer in i en kommun måste du följa de ordningsregler som kommunen har satt upp, t ex kommunens regel om tomgångskörning fast du inte har skrivit på något papper om att du godkänner det. Så jag anser att man blir juridiskt bunden när man godkänner ett licensavtal eller liknande genom att klicka på "Jag accepterar" eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att även licensavtal faller in under våra lagar angående avtal.

 

Kom ihåg att avtal även kan vara muntliga för att gälla så det finns absolut inte något krav på att avtal måste undertecknas för att gälla med det enda undantaget i jordabalken att avtal gällande fastigheter ska vara skriftliga för att gälla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Mellin säger:

Ingen har testat om en EULA är laglig i Sverige och Svensk lag går före vad som står i en EULA

Just nu har det blivit ett stort intresse för EULA så vi kanske blir lite klokare om vad som gäller om några år :D

Men det slutar väl med att kunddata inte får användas för politiska syften, fritt fram för övrigt.

för som George Orwell visst skrev i Animal farm

All animals are equal but some animals are more equal than others.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-03-20/how-facebook-made-its-cambridge-analytica-data-crisis-even-worse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...