Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gemensam inkorg för flera epostkonton i Outlook


Aja

Rekommendera Poster

Jag har Office 2013 Pro och använder Outlook för e-posthantering. Jag har många olika e-postkonton och önskar samla inkommande e-post i en gemensam Inkorg. Jag har letat runt i alla olika inställningar men hittar inte om detta går och i så fall hur det ska gå till.

 

Tacksam för tips.

MVH Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde gå att skapa en regel för detta.

Typ om avsändarens adress innehåller något - flytta till mappen "_Gemensam inkorg"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Naturligtvis kan man göra en regel. Man får dock bara se upp när man svarar på ett mail så man svarar med "rätt" avsändaradress. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag nu efter mycket experimenterande har kommit på hur man gör. Man kan exportera en outlook-datafil (pst-fil).

Det finns beskrivning hur detta går till här: https://support.office.com/sv-se/article/exportera-eller-säkerhetskopiera-e-post-kontakter-och-kalender-till-en-outlook-fil-pst-14252b52-3075-4e9b-be4e-ff9ef1068f91

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Aja säger:

Jag tror att jag nu efter mycket experimenterande har kommit på hur man gör. Man kan exportera en outlook-datafil (pst-fil).

Det finns beskrivning hur detta går till här: https://support.office.com/sv-se/article/exportera-eller-säkerhetskopiera-e-post-kontakter-och-kalender-till-en-outlook-fil-pst-14252b52-3075-4e9b-be4e-ff9ef1068f91

 

 

Fast det blir ju inte det du efterfrågade..?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mejl från olika e-postadresser kan exporteras till samma pst-fil och hamnar då i samma inkorg. Så har jag haft det i många år. Problem uppstod när jag var tvungen att ominstallera en epost adress och hade glömt hur jag gjort tidigare. När man installerar ett konto manuellt i Outlook med pop eller imap-konto kan man under "Leverera nya meddelanden" välja pst-fil. Vill man omdirigera inkommande mail senare kan man göra det via Arkiv>Öppna och exportera enl. den länk jag skickade tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎03‎-‎15 på 09:37, Aja säger:

Mejl från olika e-postadresser kan exporteras till samma pst-fil och hamnar då i samma inkorg. Så har jag haft det i många år. Problem uppstod när jag var tvungen att ominstallera en epost adress och hade glömt hur jag gjort tidigare. När man installerar ett konto manuellt i Outlook med pop eller imap-konto kan man under "Leverera nya meddelanden" välja pst-fil. Vill man omdirigera inkommande mail senare kan man göra det via Arkiv>Öppna och exportera enl. den länk jag skickade tidigare.

 

Jag tror ditt problem uppstod efter att du tidigare använt POP och vid "ominstallationen" av en adress började använda IMAP (i alla fall för den adressen).
 
Man får skilja på att "hämta e-post" - med POP, och att hantera den direkt på e-postservern - med IMAP. Hämtar man e-posten kan man låta e-breven hamna i samma Inkorg, samma .pst-fil (kanske det vanligaste). Använder man IMAP hanteras varje e-postlåda direkt på servern och då får man en Inkorg för varje adress. Tror man kan visa flera IMAP-konton i en gemensam, "virtuell", Inkorg (inget jag testat). Men det är då ändå separata e-postlådor på servern.
 
Använder man IMAP så synkar man vanligtvis e-posten till den egna datorn (för användning offline), och då till en .ost-fil om man använder Outlook. Så din information om IMAP och nya meddelanden i en .pst-fil kan rimligtvis inte stämma.
 
Så tycker jag exporten är att gå över ån efter vatten. Jag skulle föreslå att du använder en arkiv-fil (.pst) för att samla (arkivera) diverse mejl. Då kan du få e-breven i en gemensam Inkorg. Men flyttar du e-brev från ett IMAP-konto så flyttas de också från e-postservern till din egen dator, och då kommer du inte längre åt dem från andra datorer via t ex webbmejlen. Eventuellt har du redan åstadkommit en Arkiv-mapp, exporten kanske bara var ett annat sätt att "komma igång", där e-breven blev flyttade samtidigt. Med en Arkiv-mapp kan man i vilket fall som helst fritt flytta e-brev från (och till) sina Inkorgar.
 
Men har du tidigare hämtat e-posten, med POP, kanske bästa lösningen är att konfigurera om den aktuella e-postadressen så att den hanteras med POP igen (om mitt tidigare antagande stämmer). Du verkar ju inte medvetet ha använt IMAP, för att kunna hantera e-posten från flera datorer/plattor/mobiler.
 
Länken leder till flera artiklar om arkivering och export. Den sista av dem är samma som länken tidigare här i tråden avser.
https://support.office.com/sv-se/article/hantera-och-organisera-b6d7ea98-a81f-492c-8e4b-694b6bb96b30?ui=sv-SE&rs=sv-SE&ad=SE#ID0EAABAAA=Archive
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt POP-konto, men efter en massa strul när jag inte fick det att fungera fullt ut så har jag i stället ordnat med vidaresändning av ett par gmail-konton till min ordinarie e-postadress och då får jag mejlen i samma inkorg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kan detta vara lösningen?

Maibird:  Unified Inbox in Outlook: The Complete Guide

 

Citat

 

While popular email clients like Mailbird include the ability to add individual account inboxes to a “unified” inbox – many, like Microsoft Outlook, do not make this easy.

If you manage multiple email accounts, then you know how tedious it can be to be forced to switch from inbox to inbox in order to check each one.

To help out, we’ve gathered a couple of the best ways MS Outlook users can set up a unified inbox – or as close to one as Outlook will allow.

 

Han beskriver tre olika metoder, alla med samma mål, men med olika svårighetsgrad beroende på hur mycket man redan kan och metod tre kan vara det mest effektivaste och roligaste att utföra i.o.f.?

Annars är metod två att föredra.

Mvh :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det var verkligen en utförlig guide. Märkligt att det ska vara så komplicerat att i Outlook samla mejl i en Inkorg. På min androidsurfplatta och mobil är det enkelt att välja Kombinerad inkorg för flera olika konton.

 

Just nu funkar det bra för mig sedan jag vidarebefordrat gmail-kontona till mitt ordinarie konto. Men jag ska vid första bästa tillfälle testa alternativen i den givna guiden.

 

Trevlig helg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Aja säger:

Jag har använt POP-konto, men efter en massa strul när jag inte fick det att fungera fullt ut så har jag i stället ordnat med vidaresändning av ett par gmail-konton till min ordinarie e-postadress och då får jag mejlen i samma inkorg.

 

Då kanske du kopplade e-postadressen till en ny (annan) .pst-fil när du tidigare "ominstallerade" e-postadressen.
 
Guiden Flyfisherman tipsade om skriver inget om att "trixet" inte behövs för POP-konton. Jag hittade även andra guider om samma sak och inte heller de skriver något om skillnaden mellan POP och IMAP.
 
 
I följande guide finns diverse tips om POP3-konton, bl a om vad som gäller för att se e-posten i en gemensam Inkorg eller i olika Inkorgar.
http://www.contactgenie.info/divi/how-to-manage-the-inbox-for-multiple-pop3-accounts/
 
Så mitt tips är att du kollar hur man använder en gemensam .pst-fil. Går det inte att direkt ändra vilken .pst-fil som ska användas för en e-postadress (ett befintligt Outlook-konto) får du först inaktivera hämtning för adressen, sen skapa ett nytt konto i Outlook och välja den gemensamma .pst-filen, och sedan manuellt flytta "gammal" e-post från den extra Inkorgen till den gemensamma. Lösningen i guiden om "Unified Inbox in Outlook" tycker jag alltså är att gå över ån efter vatten när det gäller POP-konton.
 
Så tycks du tidigare ha samlat e-posten i en gemensam Inkorg (kommenterat i inlägg i torsdags på förmiddagen). Så då vet du ju att det kan fungera, trots frågan i första inlägget.
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har haft POP-konto och det har fungerat med gemensam inkorg i många år. Nu blev jag tvungen att installera om e-postadressen och försökte styra den till befintlig pst-fil men fick det inte att fungera.  Jag får göra ett nytt försök. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort en nyinstallation av pop-konto och angivit samma pst-fil som för mitt huvudkonto och tagit bort vidaresändningen för gmail-adressen - men det fungerar inte nu heller. Så jag får återaktivera vidaresändningen. Det fungerar i alla fall så att jag får alla meddelanden/påminnelser från Google-kalender (som har gmail-adress) till min Inkorg för min vanliga e-postadress. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 13 mailkonton, varav 3 GMail, som alla går till samma inkorg. Jag har Office 2016, men det var likadant i Office 2013.

Det hela är enkellt, markera ett konto, klicka på Byt mapp knappen och välj den mapp du vill ha alla mail till inkorgen i. Funkar utan problem direkt.

Inkorgen.thumb.jpg.e8e0cb6b0a5c97c1dc274a77f51c2391.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det verkar funka!!!!!! 

 

Fattar inte att jag inte upptäckt den möjligheten. Ingen annan av alla som givit mig goda råd tycks heller ha gjort det.

 

Trevlig helg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Aja säger:

Jag har gjort en nyinstallation av pop-konto och angivit samma pst-fil som för mitt huvudkonto och tagit bort vidaresändningen för gmail-adressen - men det fungerar inte nu heller. Så jag får återaktivera vidaresändningen. Det fungerar i alla fall så att jag får alla meddelanden/påminnelser från Google-kalender (som har gmail-adress) till min Inkorg för min vanliga e-postadress. 

 

Gmail är i grunden en webbmejl-tjänst. Kan det vara någon inställning hos Gmail som ställer till det för hämtning med POP?
 
Fattar jag rätt så har du andra e-postadresser där hämtning med POP fungerar. Och det bör ju inte krävas annorlunda inställningar i Outlook för en Gmail-adress.
 
Läsa Gmail-meddelanden i andra e-postklienter med hjälp av POP
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du läser föregående inlägg så har jag nu efter ett klokt råd fått det att funka på ett mycket enkelt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Aja säger:

Om du läser föregående inlägg så har jag nu efter ett klokt råd fått det att funka på ett mycket enkelt sätt.

 

Bra att du fått det att fungera nu!
 
Nu borde jag väl inte klandra, men behovet av att byta .pst-fil beror ju på att inte "rätt" blev vald från början. Tidigare, och nu vid "nyinstallationen" för någon timme sedan.
 
Ett "fel" från min sida var att inte förutse det, bara komma med möjliga förklaringar och lösningar ("Då kanske du kopplade e-postadressen till en ny (annan) .pst-fil när du tidigare "ominstallerade" e-postadressen."), och därför inte direkt pekade ut det som nu blev lösningen - byta. Ber om ursäkt för det. :rolleyes:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte följt tråden så noga men blir det rätt om Sicurezzas inlägg markeras som bästa lösning på ditt problem?

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Aja!
Om du klickar på bocken till vänster om Sicurezzas inlägg så markerar du hans svar som bästa lösning. På så sätt blir det lätt för alla  att se att ditt problem är LÖST.

5aad54a65a32f_Markeradettasombstalsning.png.921637b366211f51bf2f268f58ceea38.png

Att klicka på Gilla eller Tack i hans inlägg är inte heller förbjudet. Det är det Tummen upp-symbolen är till för.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det blir det. Jag letade efter hur jag gör det men hittade ingen bästa-lösning-knapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du klickade på fel bock. Det var ju bocken till vänster om Sicurezzas inlägg du skulle ha klickat på.

 

Det är bara trådstartaren som kan se att det finns en bock till vänster om alla inlägg. Nu var det ett tag sen jag själv startade en egen tråd men då såg jag alla bockar i den tråden och när jag hovrade över en bock, såg det ut som min bild visar, nämligen att texten "Markera detta som bästa lösning" visades. Därefter såg jag till att klicka på rätt bock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...