Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Törntagg

LÖST Thunderbirdmail

Rekommendera Poster

Jag har de senaste två åren använt Mozilla Thunderbird som epostprogram. Har haft Outlook Express, därpå IncrediMail och nu MT, som jag inte riktigt trivs med. Det har dock gått skapligt tills för några dagar sedan, då det uppträdde en mängd konstiga tecken i rader; t ex kan det stå så här: "Hänvisar till: fea46daa-b294-3ac3-94b0-c9406064s9"telia.com72909c7d-fe"  osvosv...Denna rappakalja fortsätter flera rader och vid utskrift följer eländet med och upptar en stor del av det utskrivna mailet. Det är framförallt vid mailsvar till avsändare som har ett gmail.konto.

Några rader längre ner kan det stå "E-post Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1 W=W64;rv:52.0)Gecko/20100101 Thunderbird/52.6.0". Till saken hör att jag inte har Windows NT utan W7. Har aldrig haft NT. Flera ytterligare rader följer med:  MIME-version, In-Reply to, Content-Type och Content -Language. Alla med efterföljande ramsor...Jag har försökt komma i kontakt med Mozilla för en förklaring, men det finns bara support på engelska som jag inte är så bra på. Jag vill bli av med dessa rader obegripligheter som stör hela mailet och hänger med vid utskrift också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jag måste meddela att detta gäller inte bara avsändare som har gmail - jag har tittat igenom de senaste både skickade och mottagna mail, och alla har fått dessa ramsor på sig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du ta en skärmbild på hur det ser ut och bifoga eller kopiera och klistra in (dock ingen privat information som mejladresser)?

Gjorde du några ändringar i Thunderbirds inställningar i samband med att informationen började läggas till?

1 timme sedan, Törntagg säger:

Några rader längre ner kan det stå "E-post Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1 W=W64;rv:52.0)Gecko/20100101 Thunderbird/52.6.0". Till saken hör att jag inte har Windows NT utan W7. Har aldrig haft NT

NT 6.1 är ett internt versionsnummer för Windows 7.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte gjort några ändringar i Thunderbirds inställningar. Jag skickade tillbaka mailet jag fick från er för en stund sedan; där framgår exakt hur det ser ut. Funkar inte det så får jag försöka göra på något annat sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du menar att du svarade på det automatiska bevaknings-mailet är det ju tveksamt om någon ens kommer åt att läsa det.

Och om så är fallet torde det enbart vara någon som är admin på IDG.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör en skärmbild (av det automatiska bevakningsmejlet t ex), som Cecilia skrev! Om du öppnar mejlbilden i Paint kan du måla över, eller sudda ut, privat information i den. Spara sedan bilden i din dator! Därefter skriver du ett nytt inlägg och bifogar bilden genom att först klicka på välj filer...

5aa9b116224e6_Eforumvljfiler.png.a4d4217c4cb244f9cfb4b7a0a7eed497.png

Då får du möjlighet att leta upp bildfilen i din dator. När den har laddats in i ditt inlägg står det ett stort plustecken i den. Klicka på lämplig plats i inlägget och därefter på plustecknet! Sedan är det bara ett klicka på Skicka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går inte att få med hela raddan på en bild -  den kommer bara fram om man scrollar. Däremot vid utskrift kommer alltihop med. Nu har jag försökt skriva ut ett mail, då kommer allt med i utskriften. Jag har försökt förstora bildens pyttesmå tecken och därpå scanna in eländet. Det finns nu i Photoshop som en bild vilken jag kan bifoga. Kan ni utläsa något av detta får jag gratulera.5aaaac1fa71d8_E-postphng.thumb.jpg.f26cf6a0ebac2f4e620e1730d9c95f22.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill säga att vad som egentligen står härovan intresserar mig inte ett skvatt - det enda jag vill är att FÅ BORT SKRÄPET FRÅN EPOSTMEDDELANDENA!! Jag blir enormt tacksam ifall någon lyckas hjälpa till med detta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag har en mängd andra saker att göra, kan jag inte sitta vid datorn och svara på trådinlägg hela tiden, men jag är mycket tacksam över att någon/några ändå besvärar sig med att försöka hjälpa mig med detta. Tyvärr så hittar jag inte något ställe som överensstämmer med vad Cecilia nämner i någon Thunderbirdmeny., där man kan få fram " visa" och  därpå "rubriker".  Jag undrar om det inte är bättre att be Midat här på orten att ta hand om datorn och sköta om den här rensningen. Dom kan ju se med egna ögon hur det verkligen ser ut. Men tack ändå för visat intresse!

Törntagg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för menyval i din Thunderbird-meny då?

Ta en skärmbild och visa oss.

Man kan ju konfigurera om så mycket i Thunderbird att din ser med all säkerhet inte ut som min Thunderbird.

Det är ju inte alls säkert att någon på en lokal firma känner till Thunderbird över huvud taget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen Törntagg! Det är inte så lätt att hitta så det tog ett litet tag för mig också att hitta enligt Cecilias anvisningar, förmodligen för att hon skrev "meny". Om man glömmer "meny" och följer anvisningen Visa > Rubriker > Normal så blir det i mitt engelska Thunderbird

View > Headers > Normal

5aaba1eec2090_TBvisa-rubriker.PNG.2d2e174eadccc5f3ec0f4ba17729c54d.PNG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där ser man hur Thunderbird kan se annorlunda ut, jag har ingen menyrad utan en knapp längst till höger på en verktygslist som kan visa en rullgardinsmeny med olika val.

Skärmklipp.PNG

Som standard skulle jag tro att det ser ut som det är visas på sidan https://support.mozilla.org/sv/kb/display-thunderbird-menus-and-toolbar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar lite nedlåtande att tala om Midat som en "lokal firma" som kanske " inte känner till Thunderbird över huvud taget". Vad dessa människor som jobbar på Midat inte vet om datorer och datorrelaterade problem är inte värt att veta. De är experter på sådant som rör datorer och mobiltelefoner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förlåt det var inte meningen att vara nedlåtande utan bara mer ett konstaterande att Thunderbird inte är ett vanligt program och att de som jobbar i en datorbutik väl mer koncentrerar sig på de vanligaste programmen som Outlook, E-postappen och webbmejl så att de kan hjälpa de flesta. Men jättebra om de på Midat använder Thunderbird för sina mejl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag vet inte vad Midat använder själva, men oavsett sin egen användning av olika program brukar de vara hemmastadda med det som finns på marknaden och kunna komma tillrätta med problem som kan orsakas av dessa.

Problemet med det Thunderbirdprogram som visar sig hos mig, är att det saknas meny. Det finns m a o inte något ställe att klicka sig in i för att åstadkomma några ändringar. Det bästa vore kanske att avinstallera hela programmet och satsa på något annat - även om det kostar pengar. Finns det något som ni skulle rekommendera?  

Redigerad av Törntagg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det inte någon knapp någonstans som tar fram en meny?

Som standard har knappen tre vågräta streck och finns till höger, men installerar man teman och vissa tillägg så kan det ändras.

Normalt kan man få fram meny-raden genom att trycka ner Alt-tangenten till vänster om mellanslagstangenten.

Kan du inte ladda upp en bild på hur det ser ut överst i ditt Thunderbird-fönster?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde som du sa, tryckte ner Alt-tangenten och fick fram menyraden....Jag tror inte det nämnts tidigare i tråden. Nu kunde jag följa dina tidigare anvisningar, och ändra till "Normal" på rubriker. Först ville den inte utan hade kvar den förra inställningen (som jag inte vet varifrån den kommer, men jag har då inte lagt in den), men nu är det ändrat äntligen. Det verkar som om eländet är borta! Jag behöver inte åka iväg med datorn, och jag ska spara dina anvisningar till eventuellt kommande behov!

Jag ber att få tacka å det varmaste!! :thumbsup:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Törntagg säger:

.Jag tror inte det nämnts tidigare i tråden. 

Nej, det har det inte eftersom man normalt ska ha en menyknapp, oavsett om den ser ut som tre streck (standard) eller som min pil. I alla fall i min Thunderbird är det nödvändigt att komma åt menyn för att kunna lägga in mejlkontona så du bör ha haft menyn på något sätt tidigare. Men om så inte varit fallet så rekommenderar jag att du går igenom vad som finns i menyn så att du vet när du behöver ta fram den på nytt.

Kul att du fick ordning på mejlen till slut! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Man kan faktiskt visa menyn på två sätt. Jag har både File Edit View (Arkiv Visa Gå )osv under Inbox (Inkorgen) och längst till höger på raden under finns hamburgarikonen, dvs tre streck, som jag har utvidgat på bilden.

5aad65b4e5866_TBtvmenyer.thumb.png.cfd57a04ac6cc3644d66cc3767de0a88.png

Jag tror inte att jag har gjort något speciellt för att det ska bli på det sättet men jag gillar detta med det horisontella Arkiv, Visa osv för det är jag van vid att ha i mina ordbehandlingsprogram.

Redigerad av mbgtmari
Att det ska vara så svårt att stava hamburgAre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...