Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förminska en logga


rolfr

Rekommendera Poster

Jag har en stiliserad logga med text och en symbol som jag vill förminska. Storleken är 144x211 pixlar som jag behöver få ner till 48x70. Det går att minska den i en gammal version av PS som jag har. Det är CS3. Men även om jag använder Bicubic som skall vara bäst för förminskningar så blir loggan oläsbar och grötig. Har den både som jpg fil och pdf. I visningsprogrammet ACDC går det ganska hyfsat att förminska på skärmen utan att kleta ihop alltför mycket. Om jag tex förstorar upp pdf bilden väldigt mycket, över 1000%, så är den fortfarande kristallklar i linjerna. Som om det vore en vektoriserad bild.

 

Hur skall jag kunna minska ner den 33%?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jpg bilder är aldrig idealiska för text, börja med att spara om din bild som png och sen ändra storlek och se om det hjälper.

 

Annars om du har typsnittet som används i loggan så kan du ju förminska enbart symbolen och sen skriva texten på nytt i ditt bild-program. Sen tycker jag att 48x70 är väldigt smått och jag blir inte alls förvånad att du upplever att bilden blir svårläst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

 

Men pdf filen verkar ju vara knivskarp vid förstoring och hyfsad vid förminskning. Men jag håller med, det är smått och beror på att jag vill ha in loggan i ett färgat band överst. En tanke kunde ju vara att fimpa texten och bara behålla figuren.

 

Så jag undrar ändå om det inte i alla fall går att få till bara den delen ur pdf filen, som ser så skarp ut. Hur kan man göra det utan att tappa skärpan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, körde en konvertering hos online-convert.com. Det blev inte bra med texten, så liten och kladdig som den blev. Körde plan B istället och kapade bort texten och behöll bildbiten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...