Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Root certifikat av Daniel, va 17??? (:-)


fructis

Rekommendera Poster

Hej,

Får ibland, vid start en "alert" om ett icke trovärdigt certifikat som är ett sk Root Certifikat. Upplevs ju väldigt skumt när man är novis.

Nåväl, läst lite på webben, tolkar att det ha med routern att göra? Har haft zyxel router, som nu är utbytt eftersom vi har ny internetleverantör här hemma.

Finns någon som känner igen eller vet vad detta certifikat är för ngt?

Jag menar, inte 17 godkänner man något som är skapat av ngn Daniel 2006... (:-) nämns ju inte ett ord om Zyxel, router eller windows, apple eller ngt annat trovärdigt.

Bifogar några skärmdumpar så får du se...

Tack för ditt engagemang...

//Eva

skumt cert details 1.png

skumt cert.png

skumt cert detail 2.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får upp det där i din browser så tolkar jag det som att certet fortfarande är kvar i antagligen din dator eller i din nya router. Börja med att öppna startmenyn, skriv cert och då borde du få möjlighet öppna programmet för att hantera certifikat. Där kan du kolla om du hittar certet på din dator och ta bort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Stormuffin för info, 

Nu har jag hittat platsen där alla "Trusted Root certifikates" sparas.

Hittade lite info om Daniel, som verkar användas över många "devices". Måste läsa på lite mer. Nå de här tar nog tid att förstå... så är de ju alltid när man får nåt tjorv med datorn.

https://www.pcworld.com/article/3009143/security/millions-of-embedded-devices-use-the-same-hard-coded-ssh-and-tls-private-keys.html

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...