Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NVIDIA-grafik i HP Zbook 15 G2 funkar dåligt


AndersZbook

Rekommendera Poster

AndersZbook

Hej,

 

Har en HP Laptop Zbook 15 G2 med både inbyggd Intel-grafik HD4600  och NVIDIA's Quadro K2100M för inkoppling av externa skärmar.

 

När jag kör bara Laptop'en utan att ansluta någon extern skärm via docka el likn så är det aldrig några problem.

Men när jag kopplar in extern skärm på tex 24-tum (1920x1200) eller 27-tum (2560x1440),

via antingen Display-port-utgången på datorn eller via dockning-station så börjar problemen.

 

Kör man det minsta lite krävande grafik så svartnar skärmen och sedan så startar datorn oftast om efter ett tag, vilket är otroligt irriterande.

Verkar på felmeddelande som kommer upp innan den svarta skärmen, att processorn/minnet till NVIDIA-grafiken inte hinner med all grafikdata

som den matas med utan det blir någon slags "timeout" som resulterar i automatisk omstart av datorn.

Tips på åtgärder via NVIDIA's hemsida är att öka tidsfaktorn för buffringen av grafikdata, men den inställningen får jag inte riktigt till.

 

//Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kan du skriva av felmeddelandet du får?

Det blir lite lättare att komma med förslag med mer information. Alternativt att du länkar till Nvidia-sidan med information om meddelandet.

 

Har du kollat om det på Nvidias eller HP:s webbplats finns en nyare drivrutin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felmeddelandet och sidan tycker jag verkar handla om olika saker. Felmeddelandet är att drivrutinen har hängt sig eller kraschat, vilket är något annat än en timeout. Eller får du något annat meddelande först?

 

Vanligaste åtgärden när man har en drivrutin som hänger sig eller kraschar är att byta till en annan version.

Se tråden https://forums.geforce.com/default/topic/946038/display-driver-stopped-responding-and-has-recovered/ där åtminstone inlägg 11 och 12 innehåller något som löste problemet för de användarna.

Version 373.06 kom ut för över ett år sen så det borde finnas nyare drivrutiner att pröva. https://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us

 

Blir datorn varm innan den startar om sig?

För i så fall kan det tänkas bero på att grafikkortet blir för varmt och slutar fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AndersZbook

Hej Cecilia,

 

Tack för dina tips,

Provade att uppdatera drivrutinen via din länk till NVIDIA.

Men när jag skulle starta datorn nästa gång så ville inte windows starta överhuvudtaget.

Jag blev tvungen att backa tillbaka till den systemåterställningspunkt som jag skapade innan uppdateringen.

Har även provat att uppdatera drivrutinen via HP's egen supportsida, och då får jag ladda ner en drivrutin som är något äldre än den från NVIDIA, men det blir samma effekt vid nästa start av datorn, dvs att windows inte vill starta.

Ger upp nu, får väl försöka stå ut med suddiga VGA-anslutna externa skärmar tills vi så småningom byter till Dell-datorer.

Våra HP-Laptops kommer att fasas ut nu framöver.

(VGA-anslutiningen körs ju via den inbyggda Intel-grafiken HD4600, så den påverkas ju inte av NVIDIA-krånglet)

 

//Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju tråkigt :(

Prövade du att använda DDU enligt tipset i inlägg 11 för att säkert få bort allt av den tidigare versionen innan du installerade nästa?

 

Men det har varit en del problem med bärbara datorer med två grafikkort i Windows 10 tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AndersZbook

Hej igen Cecilia,

 

Provade ändå att ladda ner DDU för att kunna avinstallera alla gamla versioner av drivrutiner till NVIDIA,

men min dator varnade då för att Zip-paketet innehöll virus så det gick inte att ladda ner........

 

Du verkar väldigt kunnig Cecilia, och har gett mig många värdefulla tips och dessutom med ett stort mått av tålamod :)

Men det verkar som min Zbook lämpar sig bäst för simpla kontorsprogram och helst utan anslutning av externa skärmar :wub:

 

//Anders

 

(Förstår nu bättre varför de flesta gamers mfl föredrar stationära datorer framför bärbara skräpdatorer)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddade ner DDU från Germany #2 på sidan https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html och sen laddade jag upp den på https://www.virustotal.com/#/file/ade847179b54f8ee7a4502d69bad104f7af7ef839b67e78084ac1c1a4b4ab69c/detection för att få den kontrollerad av ca 50 antivirusprogram och ingen av dem tyckte att det var en skadlig fil. Vad har du för antivirusprogram?

 

Tack, det var roligt att jag har lyckats bidra med lite :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

För att klargöra lite grann:

Lyckades du att installera senaste grafikdrivrutinen från Nvidia eller inte?

Om inte så måste vi se till att detta blir åtgärdat och går inte det så kan det hänga ihop med dina övriga problem och då blir vår första åtgärd att försöka hitta rot-orsaken till problemet, vilket kan ibland vara svårt- men ett steg i taget.

 

1. In med senaste grafikdrivrutin.

Du högerklickar på installationsfilen och väljer 'Kör som administratör' > följ anvisningarna på skärmen > starta om datorn

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AndersZbook

OK Flyfisherman,  ska testa att ladda ner DDU'n på en annan dator som inte virusvarnar, senare i dag och packa upp zip-filen på den andra datorn först, innan jag kör programmet på Zbook'en..

Är dock just nu på väg ut nu i det vackra vädret här i Sundsvall för att åka längdskidor.

 

Tack för era tips Cecilia och Flyfisherman så länge, återkommer när jag har lyckats rensa ut alla gamla NVIDIA-drivrutiner på min Zbook.

Är väl fortfarande nyfiken på att testa denna sista utväg även om man egentligen mest är sugen på att slänga ut Zbook'en ut genom fönstret.

:wub:

 

//Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Flyfisherman säger:

Då måste du till att börja med se denna tråd och följa anvisningarna:

Nej, ingen anledning att börja kolla datorn. Se inlägg

Antivirusprogrammet gillade inte DDU-filen. Jag kollade filen som kom från Germany #2 och den verkar vara ren. Viktigt att Anders använder just den nerladdningen och gärna berättar vad det är för antivirusprogram i datorn och med vilket meddelande som det klagar på filen eftersom någon server kan ha blivit hackad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok, låter bra!

Då kan vi fortsätta:

 Här hämtar du senaste Nvidia drivrutin inkl. dess grafikkontrollpanel: NVIDIA's Quadro K2100M : http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/116704/en-us

Släpptes 2017.3.23 och det finns heller ingen nyare för din gamla burk - men det är helt i sin ordning.

 

Ladda hem installationsfilen på valfri plats > högerklicka på och välj 'Kör som administratör' > följ anvisningarna och starta om datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag kunnat se så har Laptopen skärmupplösning 1920 x 1080

Att då ansluta en yttre skärm med STÖRRE upplösning än 1920x1080 fodrar att den inbyggda skärmen stängs av enligt min erfarenhet.

Har du stängt av den inbyggda skärmen ?

Dvs valt yttre skärm på datorn ?

 

Lika upplösning dvs 1920 x 1080 brukar fungera och mindre upplösning på yttre skärm än inbyggd brukar också fungera. Svarta kanter då på inbyggd skärm.

Slutsatsen blir att kör du yttre skärm med större upplösning än 1920x1080 i upplösning 1920x1080 så kanske det fungerar med svarta kanter på yttre skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AndersZbook

Hej på er alla 3 !

 

jannejanne:

Låter rimligt det du skrev ang skärmupplösningar, men jag har även testat det genom att ha locket på Laptopen stängt när jag dockar den och har då kört bara på en extern skärm med upplösningen 2560x1440 på en 27-tummare.  Men det blev samma problem.

 

Flyfisherman:

Jag lydde ditt råd att ladda ner och installera drivrutinen:  "2017.3.23" från NVIDIA.

Gjorde den installationen utan att först försöka köra några rensningar med DDU'n (som aldrig gick att installera). Jag valde då manuell installation istf Express, och valde bara installation av själva NVIDIA-drivrutinen tills vidare.  Nu har jag i alla fall lyckats få i gång en extern skärm via DVI-utgången på dockan, men kör tills vidare bara i upplösningen 1920 x 1200 på en HP-Z24i.  Skulle det kännas stabilt nu även under ett lite längre tag tänkte jag testa att även köra HP-Z27-tummaren med 2560x1440

 

Cecilia:

Du undrade tidigare vilket virusskydd jag använder på min Zbook.

Dom inställningarna styrs via våra centrala IT-administratörer, men på min privata gamla Elitebook använder jag F-Secure.  Bifogar lite skärmdumpar hur det ser ut när mitt virusskydd på Zbook'en  "blockar"  DDU-programmet.

 

 

 

 

Håller en tumme nu att den relativt nya NVIDIA-drivrutinen kommer att avhjälpa allt tidigare strul som jag har haft.  Jag är ju ganska ny medlem här på e-forum, men är redan imponerad av hur kunnigt och hjälpsamt folk det verkar finnas  i vårt avlånga "Cyber-Sverige"

 

//Anders

 

 

1_Antivirusprogram_System-Center-Endpoint-Protection.gif

2_Windows Defender Security Intelligence.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också F-secure men det kan ju skilja mellan företags- och privatvarianterna, särskilt som det inte är en virusvarning utan en varning om ett eventuellt oönskat beteende. I just detta fall vill du ju ha det beteendet, dvs avinstallation av drivrutiner. Går det inte att tillåta i F-secure resp Defender?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AndersZbook

Ok, Cecilia

 

Förstår nu att det var för det oönskade beteendet att avinstallera drivrutiner som Defender som inte gillade DDU'n.

Och inte att det handlade om att programfilerna var infekterade av virus el likn.

Eftersom det verkar funka nu så kör jag på med den här drivrutinen tills vidare och hoppas det som ev finns kvar av de tidigare

installationerna inte ska störa alltför mycket.

Har en del CAD-projektering som jag måste få klart nu även fast det är lördag-kväll  :thumbsdown:.

 

Men det är iofs inte bara strulet med Grafiken som har ställt till det.

Vi har även haft en del tråkiga händelser i vår släkt som har tagit en hel det tid/ork av några av oss.

 

Hör av mig antingen via denna tråd om jag har fler funderingar eller så blir det i så fall en helt ny.

 

/Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och jag har glömt att önska dig välkommen till E-forum.

Tråkigt att höra att trista saker sker, men sådant är livet ibland.

Vilket Cad-system kör du med? Auto Cad, Inventor eller Solid Works, annat?
Bara lite nyfiken. :)

Hoppas det fortfarande fungerar för dig.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AndersZbook

Tackar,

Kör med AutoCad Civil 3D.

Ligger kvar i version 2014 men borde uppgradera till minst 2016.....

Använder även Novapoint-modulen 18. kopplad till AutoCad vid vägprojekteringar.

(Men borde även där uppgradera till 20, men som vanligt räcker tiden inte alltid tid för att sätta sig in i de nya versionerna)

 

Eftersom jag kommer från "Mätvärlden" kör jag även vissa beräkningar i Topocad.

Använder fortfarande Topocad även pga jag är ute ibland "på fältet" och gör vissa egna inmätningar med gps och totalstation till olika projekt.

 

/Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag har själv AutoCad 2013 samt Solid Works för för 3d print och även om min gamla arbetsgivare på slutet skulle uppgradera till 2015 på sina system, så valde jag att stanna kvar på 2013 enär jag har allt utbildningsmaterial från Lynda.com för 2013-versionen.

Jag arbetar inte med CAD-system lika ofta som du och därför händer det ibland att jag måste gå tillbaks för att läsa på lite om en särskild funktion tex.

 

Enda problemet är att man i dess inställningar manuellt måste sätta att använda OpenGL för grafikaccelaration, alltså att grafikprocessorn skall användas för renderingar men sedan inga bekymmer.

Och detta är a och o och gör en rejäl skillnad på prestandan, så kontrollera detta hos dig även om jag tror att det skall vara satt som default på din version.

https://knowledge.autodesk.com/support/autocad/learn-explore/caas/sfdcarticles/sfdcarticles/How-to-enable-or-disable-hardware-acceleration-in-AutoCAD.html

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AndersZbook

Stämmer att OpenGL är ett måste för att kunna köra grafikkrävande filer i både AutoCad och Topocad.

Man får själv "Toogla" mellan grafikalternativen i bägge programmen.

Tror dessvärre att dom sätter det lägre alternativet som default, dvs inte OpenGL, så det gäller att ha koll......

(Se bid gif-bilder)

OpenGL-AutoCad.gif

OpenGL-Topocad.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...