Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Använda hemmadatorn i Jobb-Nätverket


AndersZbook

Rekommendera Poster

AndersZbook

Hej,

 

Undrar vilka systemfiler och/eller registreringar i registret som krävs för att kunna använda hemmadatorn och logga in i Jobb-Nätverket.

När jag jobbar hemifrån eller under resor, med min bärabara arbets-laptop så använder jag Cisco's VPN AnyConnect, för att kunna komma åt filer på jobb-servern.

 

Kan man inte använda en annan dator hemma och göra likadant för att slippa släpa den bärbara fram- och tillbaka till jobbet ?

Dessutom så har man ju också kraftfullare stationär dator hemma med tex bättre grafik-kort mm än den vanliga Jobb-Laptop'en

Provade att döpa hemmadatorn till samma namn som min jobbdator och ändrade från:  "Workgroup" till "Domain" med samma domän-namn som på jobbet.

Användarkonto med lösenord har jag ju redan för den jobbdomänen.

 

Dock får jag detta felmedelande  när jag ändrat till domän (med hela domän-namnet ifyllt) istf Workgroup och hemma-datorn då går ut på nätet för att söka upp rätt DNS-Server:

 

 

******************************************************************************************************************************************************************

DNS tillfrågades om den SRV-resurspost som krävs för att hitta domänkontrollanten för domänen "mittföretagsnamn.mittföretagsnamn-group.global.network":

Frågan gällde SRV-posten för:      _ldap._tcp.dc._msdcs.mittföretagsnamn.mittföretagsnamn-group.global.network

Följande domänkontrollanter identifierades av frågan:
===========================================
xxxfradc01.mittföretagsnamn.mittföretagsnamn-group.global.network
xxxsyddc01.mittföretagsnamn.mittföretagsnamn-group.global.network
xxxarldc01.mittföretagsnamn.mittföretagsnamn-group.global.network
xxxgurdc01.mittföretagsnamn.mittföretagsnamn-group.global.network
xxxosldc01.mittföretagsnamn.mittföretagsnamn-group.global.network
xxxlondc01.mittföretagsnamn.mittföretagsnamn-group.global.network


Inga domänkontrollanter kunde emellertid kontaktas.
Vanliga skäl till detta är:

- Värddatorposter (A-poster) som mappar Active Directory-domänkontrollanternas namn till rätt IP-adresser saknas eller innehåller felaktiga adresser.

- Domänkontrollanterna som är registrerade i DNS är inte anslutna till nätverket eller körs inte.

******************************************************************************************************************************************************************

 

 

Förmodligen behövs det mer ändringar i tex Registret eller i Systemfiler i Windows-mappen på min egen dator.

Enklast vore förstås att köpa en likadan Laptop som jag använder på jobbet och bara Ghosta/Klona den så att den blir en exakt kopia av jobb-datorn.

Men då tappar man vitsen med att kunna köra med en stationär hemmadator hemifrån, med bättre grafik-kort mm.

 

//Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är nog inte helt trivialt, för din arbetsgivare vill nog ha koll på vilka enheter som ansluts till nätverket. Det kan vara så att du måste ha ett certifikat i datorn för att det skall gå och det kan du inte installera hur som helst då dom är lösenordsskyddade. Och det framgår inte om du anslutit din dator med vpn innan du gjorde ändringarna för domäner och workgroups. Antagligen måste du först ansluta till vpn för att det ska fungera.

 

Annars, varför inte fråga arbetsgivaren. Då kommer du antagligen få ett mer korrekt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AndersZbook

Tack för ett bra svar  ".M"

 

Det är bara det att jag vet sedan att min arbetsgivare är "smidig som ett kylskåp" med saker som inte faller inom de vanliga rutinerna.

Därför ville jag testa lite via "Smygvägen"   B)

 

Eftersom det fortfarande bara är jag som kommer att logga in på den "Alternativa datorn" och den har ju även ett bra skydd via F-Secure,

så tycker jag inte att det borde göra så mycket, men naturligtvis vill min arbetsgiavare ha koll på vilka som är inne på deras Intranät.

När jag gjorde de första testerna som jag skrev om tidigare hade jag kopplat upp mig via VPN-klienten CiscoAnyConnect,

den biten var det inga problem med att få till.

Men sedan blev det tydligen tvärstopp.

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AndersZbook

TeamViewer skulle iofs kunna fungera,

jag har ju Administratörs-rättigheter på min jobb-Laptop, för installation av program.

 

Däremot vet jag inte om risken finns att det kommer att gå långsamt att ladda ner/upp filer via Intranätet.

Vet inte heller hur pass säkert/osäkert det är att köra med TeamViewer.

Och man måste ju i så fall lämna jobb-Laptopen påslagen kvar på jobbet,

alternativt ta hem den och köra bägge datorerna hemma.

 

Men lösningen med TeamViewer är förstås ändå intressant......

 

//Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa en virtuell kopia av din jobb-laptop.

https://www.vmware.com/se/products/converter.html

(gratis)

 

Kör sedan den i Playern i din hemmadator.

https://www.vmware.com/se/products/workstation-player.html

Ej längre gratis, tidigare versioner var det varför det kanske går att hitta en sådan.

 

Alternativt om VirtualBox kan hantera den skapade imagen..

https://www.virtualbox.org

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AndersZbook

Tack för tipset om vmware.com med virtuell kopia.

Har aldrig hört talas om den varianten tidigare.

Måste kolla lite först innan jag testar den.

 

//Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att, om det nu går på en jobbardator, att avaktivera antivirus när du kör konverteringen.

Och räkna med att den behöver tugga en natt innan det är klart...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, det beror ju på hur snabb dator och hur stor disk man har osv. men man bör ju låta detta arbeta ifred..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...