Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mobilt bredband Telia


TomV

Rekommendera Poster

Jag undrar om någon har en begåvad åsikt om vad det är för problem jag ibland har med mitt Mobila bredband från Telia.

Normalt när jag har det uppkopplat anges status ”Ansluten” och ”Internetåtkomst” oberoende av om det är 4G eller 3G som används.

Ibland ändras status på uppkopplingen till ”Begränsad” och ”Ingen internetåtkomst” och precis som anges har man då inte kontakt med Internet.
Även detta oberoende av om man använder 4G eller 3G.

Dvs helt utan kontakt är man inte eftersom det fortfarande går att utföra vissa funktioner mot Telia, t ex ”Visa mitt konto” och ”Kontrollera min förbrukning”.

Enligt mina kontakter med Telia finns det inga störningar i deras nät som överensstämmer med mina problem, något som jag i början hade lite svårt att tro på.

Nu visar det sig att om jag när jag får ”Begränsad” och ”Ingen internetåtkomst” startar om datorn så fungerar det att starta mitt Mobila bredband på nytt, vilket antyder att det faktiskt är något annat det beror på.

Om någon råkat ut för något liknande eller tror sig veta vad som är anledningen vore jag tacksam att få veta. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för en dator ? Fabrikat Modell?

Vilket operativsystem har du ?

Hur ansluter du till Telias mobila bredband ?

Har du Simkortet i datorn ?

Eller har du en USB-Dongle med SImkortet ansluten till datorn ?

Om du har en USB-Dongle sitter den på en sladd (man kan då flytta Donglen "enklare" till plats för bra signal)

Eller sitter den direkt på datorn ?

Eller ?

Hur är signalstyrkan ? Hög ? Mellen ? Låg?

 

Det som tyder på att problemet kan ligga i datorn är att du kan få igång det hela om du startar om datorn.

Annars om du sitter i någon tätort kan det ju vara överbelastning. Basstationen räcker inte till.

Och du kopplas bort.

När du inte börjar surfa på sociala medier. ?

För Telia prioriterar ju sociala medier vad jag läst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för en dator ?

Fabrikat Modell? 

Bärbar ASUS N76V

 

Vilket operativsystem har du ?

Windows 8.1

 

Hur ansluter du till Telias mobila bredband ?

Det är ett Mobilt bredband  införskaffat 2014 som används enbart som komplement till fast bredband.

Modemet från Huawei är en "sticka" av ungefär dubbel storlek mot ett USB-minne som anslutes direkt i datorn via USB.

Vad jag vet saluför inte Telia längre den här varianten.

 

Har du Simkortet i datorn ?

Sitter i Huawei-modemet.

 

Hur är signalstyrkan ? Hög ? Mellen ? Låg?

Normalt hög, vid enstaka tillfällen mellan.

Jag har inte speciellt långt till masten, med lite god vilja kan jag se den hemifrån.

Om det hade varit överbelastningsbaserat borde väl Telia rimligen kunna se det.

Jag har gett dem exakta klockslag när störningar förekommit och fått svaret att de inte ser några tecken på störningar i sitt  nät. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min förhoppning var att någon med Windows kunde ge dig lite råd. Det enda jag kan säga är att

 

 

Citat

Om det hade varit överbelastningsbaserat borde väl Telia rimligen kunna se det.

 


Jag har gett dem exakta klockslag när störningar förekommit och fått svaret att de inte ser några tecken på störningar i sitt  nät.

 

 

 

Säger inte mycket.

Se detta exempel, internet över telefontråden med ADSL modem. Är hos en kompis. Kommer inte ut på internet. Ringer Telia, nej det är inga problem med Internet i området. Vi jobbar lördag och söndag. Installerar bla annat om Windows på datorn. Får det inte att fungera.

På måndag ringer jag upp Telia och frågar om deras DNS server i området fungerar ?

Nej DNS-servern är nere men vi ska snart ha den igång igen.

Eftersom varenda adress man anger i webbläsaren tex eforum.idg.se översätts till siffror typ

123.456.789.012 av DNS servern så finns ju inte minsta chans för en vanlig konsument att komma ut på internet om Internetleverantörens DNS-server är nere.

Men enligt Telia inga internetproblem i området

 

Det enda råd jag kan ge dig är att sätta HUAWEI-modemet i änden på en USB kabel och placera modemet i fönstret för att se om det går bättre då (med lite bättre signal).

Och har det fungerat förut så finns många möjligheter utom kapacitetsbrist hos Telia.

Modemet har börjat få problem.

Jag hade tagit ur och satt i simkortet för att ta bort dålig kontakt efter 4 år. (borde det inte vara med guldkontakter)

Provat byta USB-port.

Windows uppdatering som drabbat USB-drivrutiner ?

Använder inte Windows själv så svårt för mig....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byta USB-port var det första jag provade, men utan framgång.

Det är en avvägning hur mycket krut man skall lägga på något som bara inträffar sporadiskt.

Det som gör mig lite misstänktsam mot Telia är att det ibland kan inträffa ett par tre gånger samma dag för att sedan ta flera veckor innan det händer igen.

Om det var kontaktproblem, drivrutiner eller liknande misstänker jag att det borde uppstå lite mer regelbundet.

Att ansluta via en USB-kabel och placera modemet på ett strategiskt ställe är ju enkelt testat så det skall jag göra direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

När jag för några dagar sedan, för första gången sedan i mitten på mars, fick ovan beskrivna problem med mitt Telia Mobila bredband påmindes jag om att jag aldrig kom till skott att testa i fönsterkarmen eftersom jag inte hade något lämplig USB-förlängningskabel.

Nu har det alltså hänt en gång sedan mitten på mars.

USB-förlängningskablar finns i olika varianter:

 

USB 2.0  1,8 m / 3 m / 5 m

USB 2.0  5 m (aktiv)

USB 3.0  1,8 m / 3 m

USB 3.0  5 m (aktiv)

 

Vilken av dem kan tänkas ge bästa möjliga signal? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med kan du ju, när anslutningen försvinner, bara flytta datorn fram till fönstret (datorn vänd så att modemet är mot fönstret) för att se om det gör att anslutningen blir bra igen.

 

Om det behövs en USB-kabel på 5 meter så är det nog bäst att den är aktiv. Annars är det ju bra med så kort kabel som möjligt.

 

USB 3 är till för mycket höga hastigheter behövs, typ extern hårddisk.

Är ditt USB-modem anslutet till en USB-port version 2 (normalt svart) eller version 3 (normalt blå)?

Det finns ju ingen anledning att betala för en USB-kabel som är till för högre hastigheter än vad din USB-port klarar av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att flytta sig fram till fönstret när det händer borde jag kommit på själv, men så långt har jag faktiskt inte tänkt.

Självklart att det första steget.

Eftersom det uppstått så sällan är nog den enkla förklaringen att jag inte riktigt brukat allvar med min felsökning.

 

Jag kan se två anledningar till att välja USB 3, dels har jag enbart USB 3-portar i datorn, dels misstänker att en sådan kabel kan vara mer användbar för andra ändamål.

Eftersom jag mätt avståndet till cirka 2 meter finns möjligheten att nöja sig med 1,8.

Annars blir frågan vilket som ger bäst signal, 3 meter eller 5 meter aktiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...