Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Diskussion om vilka kategorier och underforum som bör finnas


Cecilia
 Share

Rekommendera Poster

  • 1 year later...

Kapade sociala medier, kan en sån kategori behövas?

Tror tidigare tips, råd och erfarenheter försvinner i nuvarande flöde om man som drabbad söker hjälp. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev Thirteen:

Kapade sociala medier, kan en sån kategori behövas?

 

Kanske räcker att döpa om Virus, skadliga program & botemedel så den blir lite mer generell säkerhetshot?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev .M:

Kanske räcker att döpa om Virus, skadliga program & botemedel så den blir lite mer generell säkerhetshot?

Lite tveksam.. Tänk att du är lokalt drabbad där. Men det kanske går att utveckla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, skrev DePhaz:

Det vore kanske bra med en underkategori för just Appar? En tanke bara...

Kan du förtydliga vad du menar med appar?

För mig är app en förkortning av applikation och samma sak som program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Jag är lite gammaldags av mig och anser att Program finns på en dator. En App på en bärbar enhet. Första gången jag hörde talas om appar på datorer var under Windows 10. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev DePhaz:

OK. Jag är lite gammaldags av mig och anser att Program finns på en dator. En App på en bärbar enhet. Första gången jag hörde talas om appar på datorer var under Windows 10. 

Idag har vi forum för mobiltelefoner och surfplattor (som jag skulle vilja slå ihop). Menar du att du skulle vilja separera på hårdvarurelaterade problem på den typen av enheter och program/app-relaterade problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev DePhaz:

OK. Jag är lite gammaldags av mig och anser att Program finns på en dator. En App på en bärbar enhet. Första gången jag hörde talas om appar på datorer var under Windows 10. 

Program är till en dator, men jag håller med Cecilia om att en App är samma sak som ett Program.

Skillnaden är ju att ett program är anpassad för en dator, en app är anpassad för en mobil/surfplatta, men bägge är ett skrivet program.

Vi använder en App till en bärbar enhet, men en bärbar Dator/Laptop är ju också en bärbar enhet, så allt börjar ju i dagens läge att gå ihop, Microsoft ska ju börja mer och mer att vi ska använda en app till Windows, så jag tror att om något/några år, så blandar vi nog allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Idag har vi forum för mobiltelefoner och surfplattor (som jag skulle vilja slå ihop).

Tycker jag med, borde räcka med "Mobila enheter", även om en bärbar dator också är en mobil enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faller de kategorier helt bort som nyligen fick på moppe av en moderator? D.v.s "Övriga frågor " och om jag mins rätt "Avreagera dig"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, skrev Hockke:

Faller de kategorier helt bort som nyligen fick på moppe av en moderator? D.v.s "Övriga frågor " och om jag mins rätt "Avreagera dig"?

Det har inte diskuterats något sånt. Att vissa ämnen inte är så bra betyder ju inte att det inte gäller allt som inte handlar om teknik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att det inte händer något när det gäller underforum mm är att jag inte lyckas få till något samarbete med IDG om backuper och stängning av forumet medan förändringen görs därför att driften av forumet inte längre sköts av IDG.  Det innebär att jag kan byta namn, flytta och lägga till forum men inte slå ihop forum eftersom det är risk för att det går fel och trådar försvinner.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Cecilia:

Anledningen till att det inte händer något när det gäller underforum mm är att jag inte lyckas få till något samarbete med IDG om backuper och stängning av forumet medan förändringen görs därför att driften av forumet inte längre sköts av IDG.  Det innebär att jag kan byta namn, flytta och lägga till forum men inte slå ihop forum eftersom det är risk för att det går fel och trådar försvinner.

Vem sköter driften av forumet idag då, någon extern? Ytterligare en försämring!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Så som jag har förstått det så är det Invision.

Så är det ja, det var ju en del diskussioner om det i början, att forumet kanske kommer att missa lite underhåll, om allt ska skötas av dom, den lokala administrering som har funnit, är ju borta tyvärr.

Så det mesta av finliret som forumet har haft lokalt, blir ju inte av numera, och det märks på kvalite´n tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev Laso:

Skillnaden är ju att ett program är anpassad för en dator, en app är anpassad för en mobil/surfplatta, ...

Är det så enkelt?


I t ex Windows 10 så finns både Appar och Program. Inställningar för Appar hittas i Inställningar, och inställningar för Program finns i Kontrollpanelen. Men någon klar uppdelning är det inte, program som finns listade i Kontrollpanelen finns också under Appar i Inställningar. Begreppet appar användes också redan i Windows 8.


Tar med några citat, men det finns mycket mer att läsa om appar och program i artiklarna.


"Det gör det lätt för utvecklare att bygga appar som fungerar på samtliga produkttyper. Appar av denna nya typ kallas UWP-appar (Universal Windows Plattform). För att distribuera UWP-apparna används Windows Store, Microsofts egen app-butik."

Hur funkar det? - Dagens plattformar | Kjell.com

 

"Historiskt har man installerat program eller programvaror på datorer. Numera går det även att installera appar. App är en förkortning av ordet applikation."
...
"För att krångla till begreppen ännu mera kallar Microsoft numera traditionella "program" för Skrivbordsappar [Desktop apps] och de små apparna för enbart "Apps"."

Startknappen och appar – Excel & Office e-Learning (officekurs.se)

 

 

Så får du full kontroll över apparna i Windows 10 - PC för Alla (idg.se)

App | IDG:s ordlista

Desktop vs. Microsoft Store Apps: Which Should You Download? (makeuseof.com)

 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför fortsatte du inte att citera resten av inlägget, så hade du sluppit denna analys du nu gjorde??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, jag glömmer hela tiden att de "coola kidsen" har valt att förändra alla invanda begrepp. Vi gamla tjurskallar har tydligen plats inom detta område... 🤐

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-03-12 13:56, skrev Laso:

Varför fortsatte du inte att citera resten av inlägget, så hade du sluppit denna analys du nu gjorde??

Till att börja med - jag förstår inte slutsatsen du drar, vad hade blivit bättre av att också citera resten av inlägget? Jag hade ställt samma fråga ändå, och den syftade på just den mening jag citerade. Hade ju blivit förvirrande om jag citerat mer än den. Förstår inte varför meningen jag citerade alls skrevs, hade den inte funnits med hade jag inte skrivit mitt inlägg. Med den blev informationen i inlägget motsägelsefull (så som jag uppfattar det om program respektive appar).


Det är en sak att begreppen ibland används lite "slarvigt", se det som officekurs.se skrev "För att krångla till begreppen ännu mera ...". Men för att kunna använda olika sorters program ("skrivbordsprogram" och "appar") kan det vara bra att förstå skillnaden mellan dem, och var de kan användas respektive inte användas. Jag tyckte helt enkelt att förklaringen i meningen jag citerade inte stämde. Citerade därför just den meningen och länkade sedan till några artiklar, med citat från ett par av dem. Detta så att intresserade skulle kunna läsa vidare på egen hand.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-03-12 20:39, skrev DePhaz:

Ursäkta, jag glömmer hela tiden att de "coola kidsen" har valt att förändra alla invanda begrepp.

Osäker på om jag förstår dig rätt. Men det är väl inte invanda begrepp som förändras (fast det händer ju också), utan fler och ny "funktioner" som tillkommer.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-03-12 13:56, skrev Laso:

Varför fortsatte du inte att citera resten av inlägget, så hade du sluppit denna analys du nu gjorde??

 

27 minuter sedan, skrev ChristerE:

Till att börja med - jag förstår inte slutsatsen du drar, vad hade blivit bättre av att också citera resten av inlägget? Jag hade ställt samma fråga ändå, och den syftade på just den mening jag citerade. Hade ju blivit förvirrande om jag citerat mer än den. Förstår inte varför meningen jag citerade alls skrevs, hade den inte funnits med hade jag inte skrivit mitt inlägg. Med den blev informationen i inlägget motsägelsefull (så som jag uppfattar det om program respektive appar).


Det är en sak att begreppen ibland används lite "slarvigt", se det som officekurs.se skrev "För att krångla till begreppen ännu mera ...". Men för att kunna använda olika sorters program ("skrivbordsprogram" och "appar") kan det vara bra att förstå skillnaden mellan dem, och var de kan användas respektive inte användas. Jag tyckte helt enkelt att förklaringen i meningen jag citerade inte stämde. Citerade därför just den meningen och länkade sedan till några artiklar, med citat från ett par av dem. Detta så att intresserade skulle kunna läsa vidare på egen hand.
 

Kan ni reda ut det på PM eller någon annanstans?

Tråden drar iväg så mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Kan ni reda ut det på PM eller någon annanstans?

Tråden drar iväg så mycket.

Förstår din önskan men jag ser ingen anledning att reda ut något i t ex PM. Funderade faktiskt på om jag skulle skriva det förra av de två inläggen men tråden handlar om kategorier och underforum (program och appar, m m) så jag tyckte att det fanns anledning att göra det. Informationen och länkarna avsåg främst andra som kan vara intresserade av innehållet. Därav finns inget intresse av att fortsätta "privat".
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia unpinned this ämne
 Share




×
×
  • Skapa nytt...