Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Diskussion om vilka kategorier och underforum som bör finnas


Cecilia
 Share

Rekommendera Poster

På 2019-05-29 på 17:19, skrev mbgtmari:

OK, tv-spel. Jag har fortfarande förtroende för SAOL

Det är bra att vara grammatiskt korrekt men kanske inte alltid nödvändigt.
Tydligheten är också viktig, inte minst i en rubrik. Så jag skulle föredra ditt ursprungliga förslag ”Dator- och TV-spel” för tydlighetens skull.

Nationalencyklopedin tycks använda TV och även teve i stället för tv.  Mitt i en mening i löpande text skulle jag nog skriva tv-spel.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Föreslår att VR får en egen grupp. Det berör så många olika områden:
bildskärmar, gaming, datorer, grafikkort för att bara nämna några.
Eftersom VR inte passar in naturligt någonstans, så VR behöver en
egen grupp! (Inlägget kopierat från gruppen "Diskutera Elforum")

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har nu flyttat om Windows-forumen så att de kommer i omvänd ordning, dvs Windows 10 först. Så mycket mer vågar jag nog inte göra utan att Felix gör en särskild backup först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

I brist på kontakt med Felix så har jag justerat lite som jag kan göra på egen hand och då förtydligat namnen på två forumen som ofta är inblandade när det gäller felplacerade trådar.

 

Internet – övrigt har nu blivit omdöpt till Internet – övrigt t ex webbplatser

Mobilt – övrigt har blivit Mobilt – andra sorters mobila enheter

De har även fått nya beskrivningar

 

Kom gärna med förslag på justering av namnen och beskrivningarna, de nya bestämdes mycket fort.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, skrev Cecilia:

Internet – övrigt har nu blivit omdöpt till Internet – övrigt t ex webbplatser

En tanke för diskussion:

IP-telefoni, ex. Skype. Skulle kanske ändras till XXX (oklart), ex. Skype, Zoom, Teams

Här skulle då ev. det som finns under chattprogram kunna knölas in.

 

49 minuter sedan, skrev Cecilia:

Mobilt – övrigt har blivit Mobilt – andra sorters mobila enheter

image.png.c3567b139388bdb21afa4a05302899d5.png

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Mikael63:

En tanke för diskussion:

IP-telefoni, ex. Skype. Skulle kanske ändras till XXX (oklart), ex. Skype, Zoom, Teams

Här skulle då ev. det som finns under chattprogram kunna knölas in.

Videomöten?

 

Vad var din tanke bakom bilden med mobil-forumen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En samlingsplats för program som används i dessa speciella coronatider behövs. Om möjligt.

 

Associerar Mobilt kanske allt för ofta med sånt som rör min mobil. Sekundärt kanske det blir en fråga om det rör hårdvaran eller mjukvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev Mikael63:

Ja, Videomöten och chattprogram

Jag kan inte slå ihop forum utan att Felix jobbar lite men jag kan byta namn. Så jag kan byta namn på Chattprogram - ICQ, MSN m fl till Videomöten och chattprogram och då ha t ex beskrivningen:

Program för videomöten som Zoom, Teams och Skype samt chattprogram som Skype. Gäller endast program som är installerade på datorn.

 

Det senare för att inte få dit sånt som Facebook Messenger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Thirteen:

En samlingsplats för program som används i dessa speciella coronatider behövs. Om möjligt.

 

Associerar Mobilt kanske allt för ofta med sånt som rör min mobil. Sekundärt kanske det blir en fråga om det rör hårdvaran eller mjukvaran.

Något annat än videomöten du tänker på?

 

Blir det bättre om man byter ut kategorinamnet Mobilt till Mobila enheter?

 

Det där med hård- och mjukvara när det gäller mobiler och surfplattor har varit uppe tidigare i den här tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog rätt där, att det ska heta Videomöten (och chattprogram).

 

Är inte så säker på att man ska blanda mobilen med övriga mobila enheter. Bruket av just mobilen är rätt högt.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev Cecilia:

Så jag kan byta namn på Chattprogram - ICQ, MSN m fl till Videomöten och chattprogram och då ha t ex beskrivningen:

Program för videomöten som Zoom, Teams och Skype samt chattprogram som Skype. Gäller endast program som är installerade på datorn.

Ja, det blir bra men då blir Skype omnämnt både där och i IP-telefoni. "Skype" borde kunna plockas bort där. Frågor om själva applikationen Skype får tas i Videomöten. IP-telefoni får handla om tekniken/tjänsten?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Thirteen:

Är inte så säker på att man ska blanda mobilen med övriga mobila enheter. Bruket av just mobilen är rätt högt.

Det är ju därför som forumet Mobiltelefoner finns. Eller menar du något annat som att kategorin bör heta något annat eller att något forum bör heta något annat?

Jag är osäker på vad du menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Mikael63:

Ja, det blir bra men då blir Skype omnämnt både där och i IP-telefoni. "Skype" borde kunna plockas bort där. Frågor om själva applikationen Skype får tas i Videomöten. IP-telefoni får handla om tekniken/tjänsten?

Egentligen bör väl IP-telefoni numera handla om just telefonsamtal över internet. Det finns ju mediafördelare med telefonuttag för vanlig telefon och det finns små lådor som man kopplar till routern som har telefonuttag.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det är ju därför som forumet Mobiltelefoner finns. Eller menar du något annat som att kategorin bör heta något annat eller att något forum bör heta något annat?

Jag är osäker på vad du menar.

Nej, du har rätt där. Sent på dagen för mig.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Bra!

 

Bara som ev. fortsatt fundering:

"DVD & Blu-ray" finns ju också som kringutrustning till en teve.

"ljudsystem" skulle kunna platsa i "LJUD OCH MUSIK"

 

För min del kan det dock få vara som det är nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågor om DVD och Blu-ray är ju så ovanlig numera att jag gärna slår ihop med med teve-enheterna men då måste @felix göra en backup först och han verkar ha mycket ont om tid för Eforum detta halvår.

 

Svårt att komma ifrån att en fråga kan platsa i flera forum men i detta fall ska det ju vara ljudsystem som är kopplade till teven. Eller fungerar det dåligt att ha det så? Jag kan inte mycket om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Frågor om DVD och Blu-ray är ju så ovanlig numera att jag gärna slår ihop med med teve-enheterna men då måste @felix göra en backup först och han verkar ha mycket ont om tid för Eforum detta halvår.

Gör inget om det är kvar till felix får tid.

 

2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Svårt att komma ifrån att en fråga kan platsa i flera forum men i detta fall ska det ju vara ljudsystem som är kopplade till teven. Eller fungerar det dåligt att ha det så? Jag kan inte mycket om det.

Ljud till teve platsar bra medan "bara" ljud får hamna i den andra kategorin.

 

Vill man putsa skulle det då kunna bli

"Teve och det som finns runt teven som digitalboxar, appar för Smart-teve, Chromecast, Apple-TV, ljudsystem kopplade till teve." Men det kanske finns fler synpunkter?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det är väldigt vanligt att folk lägger frågor om webbtjänsterna Gmail och Outlook.com i forumet Epostprogram. Ska vi byta namn och inriktning på forumet så att även webbaserade eposttjänster ingår?

Byta namn från Epost till Mejl?

 

Det förekommer även att frågor om Facebook och andra webbtjänster ställs i Program - övriga eller andra forum. Ska vi överlag ändra policyn till webbtjänster och räkna dessa webbplatser som program?

 

Det finns ju även bland svaren en glidning mot webbtjänster, t ex någon frågar om konverteringsprogram mellan olika filformat och får till svar att använda en webbplats med den tjänsten i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det förekommer även att frågor om Facebook och andra webbtjänster ställs i Program - övriga eller andra forum. Ska vi överlag ändra policyn till webbtjänster och räkna dessa webbplatser som program?

Tror vi börjar se konsekvensen av ett stort mobilanvändande och just apparna i den miljön.

 

En tanke kring om något är ett program eller en webbtjänst är att frågor som berör (moln)lagring kan komma få en mer spännande pedagogisk utmaning.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...