Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Diskussion om vilka kategorier och underforum som bör finnas


Cecilia
 Share

Rekommendera Poster

Skorpion76
Postad (redigerade)
28 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Ja, det gör det och det är ju där du, helt korrekt, har startat din tråd ESC.

Kategori Ljud & Musik – övrigt med beskrivningen Ljud och musik som inte gäller ljudformat och musikskapande

https://eforum.idg.se/forum/93-ljud-musik-–-övrigt/

Så bra! Då skrev jag rätt! Puh!

Redigerad av Skorpion76
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Här en svårplacerad tråd så som kategorierna ser ut idag:

https://eforum.idg.se/topic/357303-för-mycket-reklam/

Tråden gäller både telefon och surfplatta.

För surfplattor finns dessutom texten "Bärbara enheter med pekskärm. Ej att förväxla med smartphone."

 

Där skulle man kanske göra så att man slår ihop det till mobila enheter med pekskärm, som då även kan innefatta ex. GPS till bilen (fast den marknanden är väl på väg bort?).

Dock kanske man behöver "sålla bort" datorer med pekskärmar. Fast var går den gränsen?

 

Kanske tänka sig att blanda in Android, iOS som urval men då hamnar vi ju egentligen under operativsystem...

 

Mobila enheter som inte är datorer:
	Appar/operativsystem
	Hårdvara

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Dags att väcka denna tråd till liv igen.

 

Det är svårt för mig att få till en lång sammanhängande tidsperiod för att göra allt på en gång och dessutom då samordnat med IDG. Så det verkar vara bäst att börja med något enkelt utan så många nya inlägg och då passar dessa tre kategorier bra:

 

Databaser

  • Access
  • MySQL
  • SQL Server
  • SQL Syntax
  • Datamodellering
  • Databaser - övriga

Systemutveckling

  • C & C++
  • C#
  • F#
  • Java
  • VBA
  • VB.NET
  • Visual Basic
  • Utveckling för mobilt
  • Programmering - övrigt

Webbutveckling & -design

  • Ajax
  • ASP &VBScript
  • ASP.NET
  • Flash & Shockwave
  • HTML, DHTML &CSS
  • HTML5 & CSS3
  • Javascript
  • PHP
  • Webbanlays
  • Webbeditorer och publiceringsverktyg
  • Webblayout & -design
  • Webbserver
  • Webbutveckling - övrigt

Mitt grundförslag tidigare i tråden var att dessa tre kategorier i stället blir tre forum utan underforum och att dessa tre forum läggs i en ny kategori.

 

Det har i andra inlägg förts fram att VBA bör slås ihop med Excel i stället, vilket verkar vara vettigt.

 

Mitt förslag är en ny kategori med dessa  forum:

 

System- och webbutveckling

  • Databaser
  • Systemutveckling
  • Webbutveckling

Där VBA inte ingår.

 

Har man väl gjort en hopslagning av forum så går det inte att ångra utan det är viktigt att det blir rätt från början. Däremot namnen och förklaringarna/förtydligandena till forumen kan man ändra på när som helst.

 

Synpunkter på hopslagningen av forumen, namnen och annat önskas verkligen!

 

 

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-04-02 på 13:37, skrev Cecilia:

Mitt förslag är en ny kategori med dessa  forum:

Jag instämmer helt.

 

På 2019-04-02 på 13:37, skrev Cecilia:

och annat

En trådstart där rubriken är "utf4" och med detta innehåll..

Citat

Hej jag vet inte om jag har missat nånting 

När jag söker i databasen med ö och sparat php filen i latin 1 då fungerar det fint  men om jag sparar filen i uft8 då få jag ingenting tillbaka 

jag kör set_charset("utf8")) också 

tabellen är i uft8 och     utf8_general_ci

.. kommer att hamna direkt i Databaser efter sammanslagningen. Det kommer inte att framgå att detta gäller MySQL.

 

En annan (gammal) tråd med rubriken "Hjälp med att skapa en träd av en array" kommer att hamna i Webbutveckling men ingenting anger att detta gäller PHP.

 

Är detta okej, att det kommer bli en del trådar där man inte kan avgöra "ursprunget"?

Ja, för mig är det okej. Lite svinn får man räkna med.

Eller går det att med automatik stämpla trådarna med typ: Denna tråd är överflyttad från den tidigare kategorin PHP?

 

Andra synpunkter?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev Mikael63:

Är detta okej, att det kommer bli en del trådar där man inte kan avgöra "ursprunget"? 

Den typen av trådar finns det säkert väldigt många av i tidigare hopslagna forum, t ex det forum som idag heter Windows 95/98/ME/NT/2000 bestod ju ursprungligen av minst tre separata forum.

 

30 minuter sedan, skrev Mikael63:

Eller går det att med automatik stämpla trådarna med typ: Denna tråd är överflyttad från den tidigare kategorin PHP?

Jag såg i alla fall inget om det i samband med att denna tråd började, möjligen om det har tillkommit i någon uppdatering men inte sannolikt. En moderator kanske kan se det i Moderationshistorik men det hjälper ju inte den som råkar komma till tråden via en sökning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solspindeln

Parametrarna i SÖK-funktionen är naturligtvis okända, men för att inte få för omfattande detaljering i Kategori-trädet så kanske en Tydlig hänvisning till SÖK-funktionen skulle förenkla för de som inte är insatta teknikaliteter och namn.

Samma typ av "problem" dyker väl upp där med alla strängar...

Kategori-trädet bör vara enkelt uppbyggt för att inte "skrämmas", för de flesta? nya, som kommer hit har nog grundläggande datakunskaper...?

Kategorisering inom komplexa områden är beroende av målgruppen, så det är första frågan: vilka riktas det till.

För kategorisering är "alltid" den omvända trattens paradigm.

Har nåt förträngt minne av kategoriträd utan sökfunktion, där en tryckning gjort att frågan om omvärdering av hela min existensen rullats ut.

Att efterstäva enkelhet är nog viktigare än att vara heltäckande.

Kanske finns resurserna för att avlöna någon, att från nån "öppen" frågeplattform delegera frågan till rätt forum, med en hänvisning.

Användarenkelhet är den Bästa Reklamen, där det inga frågor är "för dumma"... Högt i tak sprider sig snabbt till "blyga" och med den datorisering som sker...

kommer vinnarna avgå med segern....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev Solspindeln:

Kanske finns resurserna för att avlöna någon, att från nån "öppen" frågeplattform delegera frågan till rätt forum, med en hänvisning.

När en oavlönad moderator ser en felplacerad tråd så kommer hen att flytta den till rätt ställe, det sker några gånger varje vecka, men däremot om varenda tråd skulle flyttas tror jag inte att någon vill ställa upp.

 

29 minuter sedan, skrev Solspindeln:

Kategori-trädet bör vara enkelt uppbyggt för att inte "skrämmas", för de flesta? nya, som kommer hit har nog grundläggande datakunskaper...?

Kategorisering inom komplexa områden är beroende av målgruppen, så det är första frågan: vilka riktas det till.

Målgruppen som Eforum bör anpassa sig till är folk som inte kan så mycket om datorer, det är ju därför de behöver hjälp.

Har du något förslag på hur kategori-trädet skulle kunna se ut för att passa?

 

32 minuter sedan, skrev Solspindeln:

Parametrarna i SÖK-funktionen är naturligtvis okända, men för att inte få för omfattande detaljering i Kategori-trädet så kanske en Tydlig hänvisning till SÖK-funktionen skulle förenkla för de som inte är insatta teknikaliteter och namn. 

Forumsök är ju långt efter vad folk är vana vid att få för resultat från t.ex. Google så när jag söker efter något i Eforum använder jag oftast en sökmotor där själva sökbegreppet får tillägget "site:eforum.idg.se".

Helt nya användarna kommer ofta hit genom att klicka på en Google-länk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solspindeln
56 minuter sedan, skrev Cecilia:

När en oavlönad moderator ser en felplacerad tråd så kommer hen att flytta den till rätt ställe, det sker några gånger varje vecka, men däremot om varenda tråd skulle flyttas tror jag inte att någon vill ställa upp.

 

Det är helt utan överdrift att Moderatorerna och Andra gör Excellenta! insatser, spar både pengar och irritation (med följdverkningar) åt många.

Att det sker oavlönat, med den kalibern, det många gånger har... förvånar. Spånet om "öppen plattform" förutsätter Naturligtvis! ersättning.

Framtiden kan vara att IDG en dag ser den substantiella tillgången utflugen till andra platser, där en mer rättmätig värdering sker. Jag är inte rädd för att göra ideella insatser (gillar det), men är ochså kallt analytisk.

 

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Målgruppen som Eforum bör anpassa sig till är folk som inte kan så mycket om datorer, det är ju därför de behöver hjälp.

Har du något förslag på hur kategori-trädet skulle kunna se ut för att passa?

 

Jag skulle Gärna bidra med utformningen av strukturen (som något Tack!) om jag hade tiden för det!

Styrmedlen skulle i så fall vara prioriterade av bl.a. besöksfrekvens och substansvärde (vad blev utfallet?)

Helst ska inte en sökning i ett forum vara fler än 3 steg, där tredje steget gör att man "kommer fram". Där är det en stor fördel med överskådlighet... (sååå enkelt att bara skriva, men det ligger mycket analytisk psykologi för att verkligen "få till det".) (sic) en något övermaga beskrivning...)

 

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Forumsök är ju långt efter vad folk är vana vid att få för resultat från t.ex. Google så när jag söker efter något i Eforum använder jag oftast en sökmotor där själva sökbegreppet får tillägget "site:eforum.idg.se".

Helt nya användarna kommer ofta hit genom att klicka på en Google-länk.

 

Tack för söktipset! Det är erfarenhetsmässigt Hit jag kommer till slut ändå.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag ser inga större problem med Cecilias förslag.

Visst kommer det att bli något lite rörigt i början när vi alla känns ovana, men så fort detta är på plats anser jag att det kommer att förenkla tillvaron för samtliga - vanliga medlemmar liksom moderatorer -  i det långa loppet.

Ju mer jag funderar på saken, ju mer gillar jag Cecilias förslag.

 

Förövrigt har jag varit en tidig påhejare av att minska ned antalet underforum/slå ihop/ta bort sedan flera år tillbaks.

:)

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inte heller några hinder för Cecilias första förslag, håller också med Fly om att det kan nog kännas lite ovant innan man kommer in i det nya, vi har väl ganska länge haft diskussioner om att det bör bli färre forum, flertalet forum som aldrig eller mycket sällan får nya inlägg, även om dom kanske får besök ibland.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

I morgon tisdag förmiddag kommer forumen att ändras om så som är beskrivet i inlägget

ovan.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ovanstående förändring är nu gjord, säg till om ni upptäcker något fel.

 

Dock är endast senaste halvårets VBA-trådar manuellt flyttade till Excel-forumet och äldre trådar finns kvar i Systemutveckling.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

image.thumb.png.7de3618e80b9c13c23cc00c0e62757a9.png

 

Fast, allt kanske inte är klart inser jag nu... eller?

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gamla forumen syns bara för moderatorer och administratörer. Jag lät dem ligga kvar utifall att beskrivningarna av forumen är något som kan vara bra att kopiera till beskrivningarna för de nya.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara läge att markera med genomstruken text de punkter som är åtgärdade?

Kan det vara läge att fortsätta sammanslagningen? Det finns väl några förslag som enbart består i att slå samman två till en, i samma kategori.
Att få undan "enkla" sammanslagningar helt enkelt.

Ja, kanske inte just nu direkt efter plattformsuppdateringen men kanske enas om nästa etapp?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Är det någon som har märkt något som blivit tokigt efter sammanslagningen av forum för en vecka sen?

Några synpunkter på beskrivningen av de nya underforumen?

 

Tillägg:

Själva kategorin har ingen beskrivning idag. Finns det förslag på någon bättre beskrivning av

System- och webbutveckling

än Diskussioner och frågor kring utveckling av datorprogram, webbplatser och databaser?

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Mikael63:

Kan det vara läge att markera med genomstruken text de punkter som är åtgärdade?

Kan det vara läge att fortsätta sammanslagningen? Det finns väl några förslag som enbart består i att slå samman två till en, i samma kategori.
Att få undan "enkla" sammanslagningar helt enkelt.

Ja, kanske inte just nu direkt efter plattformsuppdateringen men kanske enas om nästa etapp?

 

Det är en del jobb för Felix i samband med ändringar, han måste göra en särskild backup samt stänga av och sätta på forumet, förutom att en del tid går åt till att komma överens med mig om tidpunkt, rapportering om avklarade steg osv. För att inte belasta honom i onödan bör det nog inte vara alltför lite som görs varje gång. Själva hopslagningen av forumen tror jag tog 20 minuter för mig, men PM-skickande med Felix tog så mycket tid att under 45 minuter kunde jag just inte göra något annat, dvs inte sköta mitt vanliga jobb ordentligt. Det är alltså en hel del overhead för varje ändringstillfälle och därför bör man göra en hel del varje gång.

 

12 timmar sedan, skrev Mikael63:

men kanske enas om nästa etapp?

Har du några förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev Cecilia:

Har du några förslag?

Nej, inte just om det ska vara stora/många förändringar.

Tänkte små förändringar var bättre, som 16 & 17

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde också att många mindre förändringar var bättre, men har nu ändrat mig.

 

Men det går kanske att samla ihop många mindre förändringar till en större klump.

 

Mikael63 föreslår alltså:

Citat

 

16. TV-kort kanske kan slås ihop med grafikkort (se ovan). Är väl det upplägget även hos leverantörer.

17. Chattprogram bör inkludera Skype och då kan ip-telefoni utgå.

 

Dagens forum IP-telefoni innehåller dock en del som inte har med Skype att göra, se de nyaste trådarna där. Frågor som rör IP-telefoni måste därför höra hemma i något bättre forum än Chattprogram. Några förslag på det från någon?

 

Följande är några andra förslag på mindre enkla förändringar som kortar ner längden på forumlistan:

 

22. Ett forum med mycket liten aktivitet är Driftstörningar hos operatörer, internet etc. Trådarna i det skulle kunna flyttas till Internet - övrigt.

 

Citat

1. De tre forumen i Ljud & Musik slås ihop till ett forum och flyttas till någon annan kategori.

Skulle kunna flyttas in i kategorin Film, foto & bilder som då förstås får heta Bilder, foto, video och ljud eller något liknande. Synpunkter?

 

Citat

4. De två forumen i kategorin Spel slås ihop och flyttas till någon annan kategori.

Något förslag på en lämplig kategori för ett nytt Spel-forum som inkluderar både datorspel och konsolspel och ska forumet heta bara Spel eller bör det heta Dator och tevespel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16. I samband med 16 bör ju 14 inkluderas. Alltså att man slår ihop bildskärmar/grafikkort/tv-kort.

 

22. ja eller till Internetuppkoppling (18)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Följande är några andra förslag på mindre enkla förändringar som kortar ner längden på forumlistan:

 

22. Ett forum med mycket liten aktivitet är Driftstörningar hos operatörer, internet etc. Trådarna i det skulle kunna flyttas till Internet - övrigt.

22. Ja, kort och gott.

 

Citat

1. De tre forumen i

Ljud & Musik slås ihop till ett forum och flyttas till någon annan kategori. Skulle kunna flyttas in i kategorin Film, foto & bilder som då förstås får heta Bilder, foto, video och ljud eller något liknande. Synpunkter?

Jag tycker att de tre forumen i Ljud & Musik kan slås ihop till ett men inte att detta forum ska flyttas in i Film, foto & bilder. Det blir för svårt att hitta. Med tanke på antalet trådar förtjänar Ljud & Musik att ha ett eget forum.

 

Citat

4. De två forumen i kategorin Spel slås ihop och flyttas till någon annan kategori.

 

Något förslag på en lämplig kategori för ett nytt Spel-forum som inkluderar både datorspel och konsolspel och ska forumet heta bara Spel eller bör det heta Dator och tevespel?

Det bör heta Dator- och TV-spel.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Med tanke på antalet trådar förtjänar Ljud & Musik att ha ett eget forum.

Mitt förslag var ett eget forum men liggande i samma kategori som t ex forumet Bildredigering. Det blir lite konstigt att en kategori med bara ett forum. Men vi kanske missförstod varandra?

 

39 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Det bör heta Dator- och TV-spel.

Eller Dator- och tv-spel?

Det verkar vara vad SAOL föredrar: https://svenska.se/saol/?id=3167419&pz=7

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

OK, tv-spel. Jag har fortfarande förtroende för SAOL

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
 Share




×
×
  • Skapa nytt...